Siirry pääsisältöönSiirry hakuun
Siirry sivupalkkiinSiirry alaosaan
  • vierasyliö Kekri – vanhan kansan syysjuhla

    Kekri, köyri, keyri, köyry oli muinaissuomalaisten merkkipäivistä huomattavin. Maaseudulla sitä vietettiin 1900-

    luvulle saakka. Hyrynsalmella

    sanottiin: ”Herrain joulu,

    talonpojan kekri.”

    Kekri oli sadonkorjuujuhla. Talot ja kylät juhlivat kekriä

    silloin, kun sato oli korjattu

    aittoihin. Lopulta yleiseksi ajankohdaksi vakiintui marraskuun alun pyhäinpäivä.

    Marras tarkoittaa kuollutta. Sopivasti tähän aikaan vuodesta

    muisteltiin suvun vainajia jo esikristillisellä kaudella.

    Vietettiin ”sielujen päivää”.

    Nilsiästä lämmitettiin sauna keyrin aattoiltana. Emäntä kävi hautomassa vastat. Sitten

    käskettiin pyhät miehet eli

    vainajien henget saunaan.

    Oltiin hyvin hiljaa, että ne saivat rauhassa kylpeä. Sen jälkeen pyhille miehille laitettiin

    pöytään ruoka, parasta, mitä

    talossa oli. Talonväki meni

    saunaan, että pyhät miehet

    saisivat syödä rauhassa.

    Jos näin ei tehty, pelättiin huonoa karjaonnea.

    Sittemmin vainajien muistopäivän korvasi pyhäinpäivä.

    Se on sulautuma kahdesta

    kristillisestä juhlasta, kaikkien pyhien päivästä 1.11. ja kaikkien

    uskovien vainajien muistopäivästä 2.11.

    Pyhäinpäivän kirkonmenoissa

    tavataan lukea vuoden aikana kuolleet ja haudatut seurakuntalaiset ja heidän muistolleen sytytetään kynttilä. Myös suvun haudoille viedään kynttilöitä.

    Kekrin aikaan, kiireisen kesä- ja syyskauden jälkeen, palvelusväellä oli mahdollisuus viettää vuoden ainoaa lomaansa.

    Viikon aikana huviteltiin, sukuloitiin ja vietettiin kihlajaisia. Samalla mietittiin, mihin taloon hakeudutaan palvelukseen, vanhaan vai uuteen.

    Kirvusta on tieto: ”Pyhäinmiestenpäivää vietettiin pestuupäivänä. Silloin alkoi vapaaviikko, ryysyviikko. Silloin usein vietettiin talojen palkollisten kihlajaisia.”

    Töysässä palvelijoiden

    vapaaviikkoa kutsuttiin tyhjäviikoksi, omaviikoksi, saviviikoksi, kuraviikoksi.

    Nurinkäännettyyn takkiin ja pukin sarviin puetut miehet

    kulkivat kekri- eli köyripukkeina

    talosta taloon, myös kekrittäriä oli liikkeellä. Jos heitä ei kestitty, he ryhtyivät rikkomaan uunia.

    Joulunajan nuuttipukkiperinteessä on ollut samoja

    aineksia. Juhlailo valtasi myös lapset.

    Kivijärveltä on tieto: ”Köyrinä

    on kiikkuminen ollut yleistä. Joskus näkee vieläkin köyrinä lapsia kiikkumassa ja kuulee heidän laulavan vanhaa kiikkulaulua: Kiikun, kiikun köyrinä, enpä jouva jouluna.”

    Kekripässi tai -lammas

    teurastettiin ja palvattiin

    edellisenä yönä. Liha syötiin, mutta sisälmykset ja luut

    haudattiin lammaskarsinaan varmistamaan tulevan vuoden lammasonnea.

    Kekriruokia olivat hernekeitto ja talkkuna. Kielteisenä sivujuonteena oli runsas viinan ja oluen juonti.

    Ruokaa piti olla kekrinä aina

    pöydässä. Tervosta on tieto: ”Kekrinä ei saanut ruokia

    korjata pirtin pöydältä koko päivänä. Se oli aamulla varhain katettava parhailla, mitä talosta

    löytyi, ja annettava olla seuraavaan päivään asti. Uskottiin, että sitten ei sinä vuonna siltä pöydältä pitäminen lopu.”

    Myöhemmin juhlaruokien

    teko siirtyi joulun viettoon. ”Tulis joulu, että vois yölläkin syödä”, on tavattu sanoa.

    Kekri tarkoitti vuoden viimeistä

    päivää. Se aloitti vanhan

    kansan kalenterissa vuodenvaihteen, josta käytettiin

    nimitystä jakoaika. Vuodentaite sopi ajankohtaan hyvin, olivathan kesän työt takana, karja oli johdettu laitumelta

    sisäruokintaan ja valmistauduttiin talven töihin.

    Meidän vuotemme on alkanut

    tammikuun ensimmäisestä

    päivästä 1500-luvulta lukien.

    Tämän ajanlaskun rinnalla maaseudulla oli pitkään

    käytössä ikivanha kalenteri, jossa vuodenvaihde ajoittui

    kekriin. Jakoaika kesti kymmenkunta päivää, Martin päivän

    tienoille asti.

    Taikauskoista kansaa jakoaika jännitti. Ajateltiin, että

    silloin maailmassa vallitsi

    kaaos, epäjärjestys. Vanhan vuoden järjestys oli purkautunut, ja uuden vuoden järjestys oli luomatta.

    Pimeyden voimienkin uskottiin olevan liikkeellä vahingoittamassa ihmisiä. Niitä vastaan suojauduttiin taikakeinoin.

    Toisaalta jakoaika oli kuin

    alkio siemenessä, joka kätki

    uuden vuoden mahdollisuudet.

    Ennetaikojen avulla pyrittiin

    selvittämään tulevaa vuotta: millainen on terveystilanne, sää, sato, karja- ja pyyntionni, kuka pääsee naimisiin ja kuka kuolee.

    Ähtärissä sanottiin: ”Seuraavan vuoden ilmoja voi ennustaa

    jakoajan mukaan. Se alkaa

    pyhäinmiestenpäivästä ja

    kestää kaksitoista päivää, niin kuin vuodessa on kuukausia. Sellainen on ilma vastaavalla kuukaudella, millainen jakoaikana on.”

    Nurmeksessa: ”Kun kekriä vasten yöllä menee riiheen ja katsoo ikkunasta pihalle, niin sulhanen katsoo ulkopuolelta.”

    Köyliössä: ”Pyhäinmiestenpäivänä palvelusväki ennusti

    vuotta. Kaadettiin lyijyä tai tinaa

    veteen ja katsottiin kuvista,

    jotka siitä tulivat, mimmoinen vuosi tuli.” Tinanvalanta siirtyi

    myöhemmin uudenvuoden

    aattoon.

    Jakoaikana tulevan vuoden

    onni eli lykky oli jaossa.

    Onnen kokonaismäärä

    ajateltiin vakioksi, jota ihminen

    ei pystynyt lisäämään. Tämä synnytti kilpailua ja kateutta. Tähän käsitykseen onnesta

    perustui kateus, joka vie

    kalatkin järvestä. Jokainen yritti saada onnen kakusta mahdollisimman suuren

    palasen. Tästä syystä naapurin onnesta oli vähennettävä sama määrä taikamenoin.

    Kekrin aineksia on siirtynyt joulun ja uudenvuodentaitteen juhlintaan. Palkollisia ei enää ole, ja jos olisikin, heidän lomansa ajoittuisi miten kelläkin.

    Onko kekriperinettä tarpeen elvyttää ja uudistaa?

    Vainajia muistetaan yhä

    pyhäinpäivänä. Paikallisia

    kekrijuhlia järjestetään. Niiden

    yhtenä aiheena on sadonkorjuun juhliminen kutsumalla ystäviä nauttimaan syksyn

    sadosta tehtyjä kekriruokia.

    1980-luvun lopulla kekrin viettoon pyrki amerikkalainen

    halloween-perinne. Halloween

    on kaupallinen nuorten huvittelujuhla irvistelevine kurpitsalyhtyineen, karkkeineen ja

    noitanaamareineen.

    Vierasperäistä halloweenia ei tarvinne uittaa suomalaiseen kekrinviettoon, koska kotoperäisiäkin aineksia juhlan

    rakentamiseksi on tarpeeksi.

    LEO VÄYRYNEN

    Kirjoittaja on rovasti ja kansanperinteen tutkija Joensuusta.

    Avaa artikkelin PDF