vierasyliö Kekri – vanhan kansan syysjuhla
Kekri, köyri, keyri, köyry oli muinaissuomalaisten merkkipäivistä huomattavin. Maaseudulla sitä vietettiin 1900-
luvulle saakka. Hyrynsalmella
sanottiin: ”Herrain joulu,
talonpojan kekri.”
Kekri oli sadonkorjuujuhla. Talot ja kylät juhlivat kekriä
silloin, kun sato oli korjattu
aittoihin. Lopulta yleiseksi ajankohdaksi vakiintui marraskuun alun pyhäinpäivä.
Marras tarkoittaa kuollutta. Sopivasti tähän aikaan vuodesta
muisteltiin suvun vainajia jo esikristillisellä kaudella.
Vietettiin ”sielujen päivää”.
Nilsiästä lämmitettiin sauna keyrin aattoiltana. Emäntä kävi hautomassa vastat. Sitten
käskettiin pyhät miehet eli
vainajien henget saunaan.
Oltiin hyvin hiljaa, että ne saivat rauhassa kylpeä. Sen jälkeen pyhille miehille laitettiin
pöytään ruoka, parasta, mitä
talossa oli. Talonväki meni
saunaan, että pyhät miehet
saisivat syödä rauhassa.
Jos näin ei tehty, pelättiin huonoa karjaonnea.
Sittemmin vainajien muistopäivän korvasi pyhäinpäivä.
Se on sulautuma kahdesta
kristillisestä juhlasta, kaikkien pyhien päivästä 1.11. ja kaikkien
uskovien vainajien muistopäivästä 2.11.
Pyhäinpäivän kirkonmenoissa
tavataan lukea vuoden aikana kuolleet ja haudatut seurakuntalaiset ja heidän muistolleen sytytetään kynttilä. Myös suvun haudoille viedään kynttilöitä.
Kekrin aikaan, kiireisen kesä- ja syyskauden jälkeen, palvelusväellä oli mahdollisuus viettää vuoden ainoaa lomaansa.
Viikon aikana huviteltiin, sukuloitiin ja vietettiin kihlajaisia. Samalla mietittiin, mihin taloon hakeudutaan palvelukseen, vanhaan vai uuteen.
Kirvusta on tieto: ”Pyhäinmiestenpäivää vietettiin pestuupäivänä. Silloin alkoi vapaaviikko, ryysyviikko. Silloin usein vietettiin talojen palkollisten kihlajaisia.”
Töysässä palvelijoiden
vapaaviikkoa kutsuttiin tyhjäviikoksi, omaviikoksi, saviviikoksi, kuraviikoksi.
Nurinkäännettyyn takkiin ja pukin sarviin puetut miehet
kulkivat kekri- eli köyripukkeina
talosta taloon, myös kekrittäriä oli liikkeellä. Jos heitä ei kestitty, he ryhtyivät rikkomaan uunia.
Joulunajan nuuttipukkiperinteessä on ollut samoja
aineksia. Juhlailo valtasi myös lapset.
Kivijärveltä on tieto: ”Köyrinä
on kiikkuminen ollut yleistä. Joskus näkee vieläkin köyrinä lapsia kiikkumassa ja kuulee heidän laulavan vanhaa kiikkulaulua: Kiikun, kiikun köyrinä, enpä jouva jouluna.”
Kekripässi tai -lammas
teurastettiin ja palvattiin
edellisenä yönä. Liha syötiin, mutta sisälmykset ja luut
haudattiin lammaskarsinaan varmistamaan tulevan vuoden lammasonnea.
Kekriruokia olivat hernekeitto ja talkkuna. Kielteisenä sivujuonteena oli runsas viinan ja oluen juonti.
Ruokaa piti olla kekrinä aina
pöydässä. Tervosta on tieto: ”Kekrinä ei saanut ruokia
korjata pirtin pöydältä koko päivänä. Se oli aamulla varhain katettava parhailla, mitä talosta
löytyi, ja annettava olla seuraavaan päivään asti. Uskottiin, että sitten ei sinä vuonna siltä pöydältä pitäminen lopu.”
Myöhemmin juhlaruokien
teko siirtyi joulun viettoon. ”Tulis joulu, että vois yölläkin syödä”, on tavattu sanoa.
Kekri tarkoitti vuoden viimeistä
päivää. Se aloitti vanhan
kansan kalenterissa vuodenvaihteen, josta käytettiin
nimitystä jakoaika. Vuodentaite sopi ajankohtaan hyvin, olivathan kesän työt takana, karja oli johdettu laitumelta
sisäruokintaan ja valmistauduttiin talven töihin.
Meidän vuotemme on alkanut
tammikuun ensimmäisestä
päivästä 1500-luvulta lukien.
Tämän ajanlaskun rinnalla maaseudulla oli pitkään
käytössä ikivanha kalenteri, jossa vuodenvaihde ajoittui
kekriin. Jakoaika kesti kymmenkunta päivää, Martin päivän
tienoille asti.
Taikauskoista kansaa jakoaika jännitti. Ajateltiin, että
silloin maailmassa vallitsi
kaaos, epäjärjestys. Vanhan vuoden järjestys oli purkautunut, ja uuden vuoden järjestys oli luomatta.
Pimeyden voimienkin uskottiin olevan liikkeellä vahingoittamassa ihmisiä. Niitä vastaan suojauduttiin taikakeinoin.
Toisaalta jakoaika oli kuin
alkio siemenessä, joka kätki
uuden vuoden mahdollisuudet.
Ennetaikojen avulla pyrittiin
selvittämään tulevaa vuotta: millainen on terveystilanne, sää, sato, karja- ja pyyntionni, kuka pääsee naimisiin ja kuka kuolee.
Ähtärissä sanottiin: ”Seuraavan vuoden ilmoja voi ennustaa
jakoajan mukaan. Se alkaa
pyhäinmiestenpäivästä ja
kestää kaksitoista päivää, niin kuin vuodessa on kuukausia. Sellainen on ilma vastaavalla kuukaudella, millainen jakoaikana on.”
Nurmeksessa: ”Kun kekriä vasten yöllä menee riiheen ja katsoo ikkunasta pihalle, niin sulhanen katsoo ulkopuolelta.”
Köyliössä: ”Pyhäinmiestenpäivänä palvelusväki ennusti
vuotta. Kaadettiin lyijyä tai tinaa
veteen ja katsottiin kuvista,
jotka siitä tulivat, mimmoinen vuosi tuli.” Tinanvalanta siirtyi
myöhemmin uudenvuoden
aattoon.
Jakoaikana tulevan vuoden
onni eli lykky oli jaossa.
Onnen kokonaismäärä
ajateltiin vakioksi, jota ihminen
ei pystynyt lisäämään. Tämä synnytti kilpailua ja kateutta. Tähän käsitykseen onnesta
perustui kateus, joka vie
kalatkin järvestä. Jokainen yritti saada onnen kakusta mahdollisimman suuren
palasen. Tästä syystä naapurin onnesta oli vähennettävä sama määrä taikamenoin.
Kekrin aineksia on siirtynyt joulun ja uudenvuodentaitteen juhlintaan. Palkollisia ei enää ole, ja jos olisikin, heidän lomansa ajoittuisi miten kelläkin.
Onko kekriperinettä tarpeen elvyttää ja uudistaa?
Vainajia muistetaan yhä
pyhäinpäivänä. Paikallisia
kekrijuhlia järjestetään. Niiden
yhtenä aiheena on sadonkorjuun juhliminen kutsumalla ystäviä nauttimaan syksyn
sadosta tehtyjä kekriruokia.
1980-luvun lopulla kekrin viettoon pyrki amerikkalainen
halloween-perinne. Halloween
on kaupallinen nuorten huvittelujuhla irvistelevine kurpitsalyhtyineen, karkkeineen ja
noitanaamareineen.
Vierasperäistä halloweenia ei tarvinne uittaa suomalaiseen kekrinviettoon, koska kotoperäisiäkin aineksia juhlan
rakentamiseksi on tarpeeksi.
LEO VÄYRYNEN
Kirjoittaja on rovasti ja kansanperinteen tutkija Joensuusta.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
