
Hotelli- ja ravintolabisnes kiritti S-ryhmän tulosta ‒ ruokakaupan syksyn hinnoittelujaksoja siirrettiin myöhemmälle
Pääjohtaja Hannu Krook sanoo S-kaupan jatkavan markkinointia halvimman ruokakorin tarjoajana.
SOK:n pääjohtaja Hannu Krookin mukaan hintojen noustessa S-kaupan lupaus pysyvästi halvasta ruokakorista korostuu. Kuva: Jarkko SirkiäS-ryhmä avasi kevättalvella jo sovittujen valikoimien hinnoittelujaksojen hintoja, ja neuvotteli hinnat tavarantoimittajien kanssa uudestaan.
”Ne tavarantoimittajat olivat sellaisia, joiden me otaksuttiin ostavan suoraan alkutuottajilta, tai tuottajaosuuskunnilta”, kertoo päivittäistavarakaupan johtaja Sampo Päällysaho.
”Näillä neuvotteluilla haluttiin vaikuttaa tuottajaketjussa alaspäin alkutuottajan asemaan.”
Syksyn valikoimien osalta jaksojen aikataulut on pidetty ennallaan, mutta lopullisen hinnan määrittely on siirretty myöhemmäksi.
”On otettu sitä tuottajan riskiä arvoketjussa kaupan ja teollisuuden välille, jotta jokainen on voinut tehdä tarjoukset ja tämä pitkä prosessi toimii niinkuin se on toiminut aiemminkin”, Päällysaho selittää.
S-ryhmän päivittäistavarakaupan volyymi laski alkuvuonna kolmella prosenttia, samaan aikaan kun hinnat nousivat keskimäärin kuudella prosentilla. Kokonaisuudessaan myynti kasvoi siis hieman.
Päivittäistavarakaupan johtaja Sampo Päällysahon mukaan hintojen nousu on näkynyt siinä, että kalliimmista tuotteista on siirrytty edullisempiin segmentin sisällä.
Esimerkiksi naudanlihan myynti on laskenut, vaikka sen hinta on noussut joitain muita tuotteita vähemmän. Kulutus on siirtynyt esimerkiksi broileriin ja porsaanlihaan.
”Reseptistä ei tingitä, mutta niihin valitaan edullisempia aineksia”, Päällysaho kuvailee.
”Jos asiakas on päättänyt olla kasvissyöjä, tai päättänyt kutsua ystäviä kylään ja grillata, niin niistä päätöksistä ei luovuta.”
Myös esimerkiksi kovasti kallistuneita kahvipaketteja on haalittu kampanjoista varastoon.
Kovasti kallistuneen kahvin ostaminen ei ole kuitenkaan vähentynyt, vaan se on siirtynyt edullisimpiin vaihtoehtoihin.
S-ryhmän itsensä tekemän kyselyn mukaan hintojen nousu alkaa suurissa määrin vaikuttaa asiakkaiden ostotottumuksiin, kun hinnat nousevat 10 prosentilla.
Kyselyssä selvisi myös, että puolet asiakkaista aikoo ostaa kotimaista ruokaa hintojen noustessakin, puolet taas etsii edullisempia vaihtoehtoja alkuperämaasta riippumatta.
SOK:n pääjohtaja Hannu Krook korosti onnistuneen valikoiman ja hinnoittelun merkitystä, ja vakuutti S-ryhmän tarjoavan pysyvästi halvinta ruokakoria myös tulevaisuudessa.
Valmisruokien, pastan, riisin ja nuudelien myynti oli kasvanut hiukan. Erityisesti nuudeliruuat ovat nyt muodissa, mutta kasvu voi kertoa myös huonoa taloudesta:
”Trendinomaisesti pastan ja nuudelien myynti nousee lama-aikoina, kun haetaan edulisempia vaihtoehtoja kylläisyyden tunteen saamiseen”, Päällysaho sanoo.
Vuoden ensimmäisellä puoliskolla S-ryhmän jatkuvan liiketoiminnan tulos vahvistui peräti 46 prosentilla vuodentakaiseen verrattuna.
Veroton vähittäismyynti nousi yhdeksällä prosentilla runsaaseen 6,4 miljardiin euroon.
Nousua siivitti erityisesti matkailu- ja ravitsemuskaupan piristyminen pitkän pandemiatauon jälkeen.
”Tammi‒helmikuu oli vielä vaikaa. Sen jälkeen maailma aukesi, ja ketsuppipullo lähti virtaamaan”, pääjohtaja Hannu Krook kuvaili tilannetta.
Viime vuoden alkuun verrattuna ravintola- ja hotelliliiketoiminnan myynti liki kaksinkertaistui. Vuoden 2019 luvuista jäätiin vielä yli 20 prosentin päähän.
Kulunut heinäkuu oli S-ryhmän hotelleille ja ravintoloille kuitenkin kaikkien aikojen menestyksekkäin.
Kasvua tuli myös markettikaupassa ja liikennekaupassa. Tavaratalot ja erikoisliikekekauppa osoittavat piristymisen merkkejä, mutta pandemiaa edeltävästä tasosta jäätiin vielä noin 15 prosenttia.
Auto- ja autotarvikekauppaa hillitsivät saatavuusongelmat, mutta se kasvoi silti vuoteen 2019 verrattuna.
Koko SOK-yhtymän tulos jäi noin 23 miljoonaa euroa. Tämä selittyy Krookin mukaan lähes täysin Venäjän liiketoimminan alasajolla.
Nyt Venäjän toiminnoista on päästy eroon, ja yhtiö omistaa pääjohtajan mukaan siellä enää kolme rakennusta.
Juttua korjattu 23.8. kello 14.54: S-ryhmän liiketulos kasvoi 43 prosenttia ja vähittäismyynti kasvoi 9 prosenttia vuodentakaiseen verrattuna. Lisätty graafi.
Lue myös:
Ruuan hinta nousee yhä – Kesko reagoi tarjoamalla sekä herkut että halpakaupan saman katon alla
S-ryhmä ei lupaa tuottajille enempää – sopimuksia on neuvoteltu uusiksi, nyt hanat ovat kiinni
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
