Elintarvikkeiden hintojen nousu on saanut kuluttajat tinkimään ruoka- ja päivittäisostoksista – alkoholin myynti yllättää
Inflaatio on vaikuttanut merkittävästi suomalaisten rahankäyttöön, selviää OP:n teettämästä kyselytutkimuksesta. Päivittäistavarakauppa ry:n tilastojen mukaan vuoden alkupuoliskolla useiden tuoteryhmien myyntimäärät ovat laskeneet.
Kovasta hinnankorotuksesta huolimatta suomalaiset eivät ole juurikaan tinkineet kahvin juomisesta. Monissa muissa tuoteryhmissä myyntimäärät ovat laskeneet reilusti. Kuva: Esko Keski-VähäläAlkuvuoden aikana kiihtynyt inflaatio on vaikuttanut merkittävästi suomalaisten omaan talouteen ja rahankäyttöön, selviää OP:n teettämästä kyselytutkimuksesta.
OP Ryhmä kertoo tiedottessan, että suurin osa vastaajista on huolissaan hintojen noususta, ja 42 prosenttia uskoo oman taloustilanteensa huonontuvan tänä vuonna,
Kyselyyn vastanneista suomalaisista 59 prosenttia kertoo hintojen nousun vaikuttaneen omaan kuluttamiseensa tänä vuonna.
Vähiten hintojen nousu on vaikuttanut 65–79-vuotiaisiin ja eniten 15–24-vuotiaisiin, joista 65 prosenttia sanoo hintojen nousulla olleen vaikutuksia omaan kuluttamiseen.
Kyselyn mukaan suomalaiset ovat tänä vuonna tinkineet eniten ruoka- ja päivittäisostoksista, ravintoloissa ja kahviloissa käymisestä, matkustamisesta sekä polttoaineesta.
”Erityisesti alle 34-vuotiaat ovat tänä vuonna tinkineet ruoka- ja päivittäisostoksista. Monelle nuorelle ei ole vielä kertynyt omaa varallisuutta, eikä palkkatuloja aina ole, joten välttämättömille ostoksille etsitään edullisempia vaihtoehtoja. Kyselyn mukaan naiset ovat tinkineet ja säästäneet selkeästi miehiä enemmän esimerkiksi ruoka- ja päivittäisostoksista sekä ravintoloissa käymisestä”, kertoo OP:n arjen talouden palveluista vastaava johtaja Masa Peura tiedotteessa.
Päivittäistavarakauppa ry kertoo tiedotteessaan saman suuntaisia huomioita kuin OP Ryhmä. Tiedotteen mukaan hintojen nousu pitää elintarvikkeiden myynnin maltillisessa kasvussa. Kuluttajat reagoivat tähän ostamalla vähemmän ja edullisempaa.
”Toisella vuosineljänneksellä hintojen nousu on alkanut selvästi tuntua kuluttajan lompakossa. Ruokakaupasta ostetaan vähemmän ja halvempaa. Myyty määrä kasvaa vain harvoissa tuoteryhmissä. Hintojen nousua nopeammin on kasvanut esimerkiksi vauvanruokien, valmisruokien ja pastan myynti”, kertoo Päivittäistavarakauppa ry:n toimitusjohtaja Kari Luoto tiedotteessa.
Päivittäistavarakaupan tuoteryhmäkohtaisen myyntitilaston mukaan elintarvikkeiden ja alkoholittomien juomien myynnin arvo kasvoi huhti-kesäkuussa 3,6 prosenttia viime vuoden vastaavaan ajanjaksoon verrattuna. Samaan aikaan niiden hinnat nousivat 8,6 prosenttia, joten myynnin määrä laski noin 5 prosenttia.
Tammi-kesäkuussa kaikkien alkoholittomien juomien myynnin arvo yhteensä kasvoi 10 prosenttia vuoden takaisesta. Kasvu selittyy hintojen nousulla, esimerkiksi kahvin hinta nousi tammikuusta kesäkuuhun 37 prosenttia. Kovasta hinnankorotuksesta huolimatta suomalaiset eivät ole juurikaan tinkineet kahvin juomisesta. Kahvin myynnin määrä laski alle 14 prosenttia.
Vuoden alkupuoliskolla useiden tuoteryhmien myyntimäärät ovat laskeneet hintojen noustessa. Esimerkiksi tuoreen kalan myynnin määrä väheni 52 prosenttia, kananmunien 32, sianlihan 23 ja naudanlihan 22 prosenttia. Arvio myynnin määrän muutoksesta on johdettu suoraan ilman deflatointia.
Alkoholijuomien myynti ruokakaupassa väheni 11 prosenttia ja myös alkoholittoman oluen myynti kääntyi pitkän nousun jälkeen 5 prosentin laskuun.
”On yllättävää, että alkoholijuomien myynti oli huhti-kesäkuussa näin reippaasti miinuksella, vaikka myös pääsiäiskauppa ajoittui tänä vuonna tälle ajanjaksolle. Alkoholin kulutus on selkeästi edelleen laskussa”, Luoto kertoo tiedotteessa.
”Koronapandemian takia ruokakaupassa nähtiin kovia kasvulukuja vuosina 2020 ja 2021. Koronavuodet ovat muuttaneet merkittävästi kulutuskäyttäytymistä ja esimerkiksi valmisruokien ja valmiiden ruoka-annosten suosio kasvaa edelleen. On mielenkiintoista seurata, palataanko inflaation kiihtyessä edullisempiin peruselintarvikkeisiin ja raaka-aineisiin, ja nähdäänkö niiden myynnissä pian kasvua”, Luoto pohtii.
Lue myös:
Ruuan hinta laski jyrkästi heinäkuussa maailmalla
Inflaatio nakertaa lompakossa ‒ näistä kuluttajat säästävät nyt
Tutkija tyrmää ruuan arvonlisäveron alentamisen Ylellä: ”Välikädet ulosmittaavat hyödyn”
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat



