Netin laskureissa lentämisen päästöissä suuria eroja – menopaluulennon Helsinki-Bangkok hiilidioksidipäästö vaihtelee 600–3 400 kilon välillä
Luken tutkijan mukaan päästölaskureita kannattaa pitää suuntaa-antavina.
Lentämisen hiilidioksidipäästöistä on monenlaisia näkemyksiä laskennan suorittavasta tahosta riippuen. Toki päästöihin vaikuttaa suuresti myös välimatka ja konetyyppi. Kuva: Jaana KankaanpääNetin hiilijalanjälkilaskureissa on runsaasti hajontaa, paljonko kasvihuonekaasupäästöjä lentäminen aiheuttaa.
Googlaamalla "lentämisen päästöt" ensimmäiseksi osumaksi tulee sivusto lentolaskuri.fi, jonka mukaan menopaluulento välillä Helsinki-Bangkok aiheuttaa 3396 kilon hiilidioksidipäästön matkustajaa kohden.
Laskurin tiedot ovat kuitenkin peräisin vuodelta 2009 ja siten vanhentuneet. Kyseistä laskuria Luonnonvarakeskuksen tutkija Perttu Virkajärvi on kuitenkin käyttänyt esitelmässään Maataloustieteen päivillä tammikuussa. Esitelmään on perustunut myös MT:n julkaisema juttu, joissa on verrattu lentämisen päästöjä muun muassa lihansyöntiin.
Virkajärven mukaan hiilidioksidipäästölaskureiden tuloksia voi ylipäätään pitää vain suuntaa-antavina. Lukemissa on hajontaa, sillä niiden aikajänteet ja kertoimet vaihtelevat.
" Esitelmän korjatussa nettiversiossa haarukaksi on nyt annettu noin 1 166–3 396 hiilidioksidikilon päästöt henkeä kohden."
Vuodesta 2009 lentomatkustuksen päästöt ovat pudonneet merkittävästi polttoaineenkulutuksen tehostuttua.
Finnairin päästölaskurin mukaan menopaluulento Helsinki-Bangkok aiheuttaa noin 1166 kilon hiilidioksidipäästön matkustajaa kohden.
Sivuston mukaan laskelmat perustuvat todellisiin rahti-, matkustaja- ja polttoainekulutustietoihin edelliseltä tilivuodelta.
Kaikkein pienimmän lukeman antaa Kansainvälisen siviili-ilmailujärjestön laskuri, jonka mukaan Helsinki-Bangkok - menopaluulennon lennon hiilidioksidipäästö on noin 600 kiloa matkustajaa kohden.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
