Merkittävä osa Itämerellä kulkevista rahtialuksista purkaa osan jätteistään suoraan mereen. Toiminta on laillista, vaikka tiedetään että jätteet rehevöittävät Itämerta.
Elävä Itämeri säätiö BSAG vie kansainvälisille rahtialuksille tietoa Itämeren satamien järjestelmästä, jossa jätemaksu peritään laivoilta riippumatta siitä, jättääkö alus jätteitä satamaan vai ei.
Itämerellä matkaa päivittäin noin 2 000 alusta. Laivoille on laadittu infopaketit, jotta ne hyödyntäisivät satamien jätteenkeräystä.
”Tiivis infopaketti sisältää tietoa, mitä jätelajeja pakollinen jätemaksu kattaa ja mistä tulee maksaa erillinen maksu. Infopaketista löytyy lisäksi linkit satamien jätehuoltojärjestelyihin sekä tietoihin meriluonnon erityispiirteistä”, kertoo Suomen Satamaliiton apulaisjohtaja Kirsti Tarnanen-Sariola tiedotteessa.
Kansainväliset säädökset määrittelevät Itämeren erityisen herkäksi merialueeksi, jossa noudatetaan moni tiukennettuja määräyksiä.
Alukset voivat kuitenkin tietyin edellytyksin purkaa mereen talousvesiä, käsiteltyjä käymälävesiä ja hienonnettua ruokajätettä.
Laivoilta mereen päätyvät jätevedet ja ruokajäte kuormittavat Itämerta ja pahentavat entisestään rehevöitymistä ja happikatoa.
Baltic Sea Waste Fee -infopaketin laadinnassa ovat mukana BSAG:n ja Suomen Satamaliiton lisäksi Suomen Laivameklarit, Suomen Varustamot, Liikenteen turvallisuusvirasto Traficom, ympäristöministeriö sekä liikenne- ja viestintäministeriö.