Onnistunut palapeli
Suomen Hippos julkaisi tänään vahvistetun kilpailukalenterin ravivuodelle 2017. Kalenteri on luettavissa täällä . Totoravipäiviä on kaikkiaan 515 eli 16 vähemmän kuin tänä vuonna. Lähtöjen määrä pysyy melko samana, kun keskiviikon lounasravien tilalle tulee viikonlopun kakkosraveja.
Kilpailukalenterin valmistelusta tihkui myönteisiä tietoja jo etukäteen. Useamman raviradan taustahenkilöt totesivat, että kalenteri on pääpiirteissään onnistuneempi kuin viime vuosina. Kritiikkiä on aiemmin esiintynyt kilpailupäivien keskittymisestä lyhyellä ajalla liikaa tiettyyn osaan maata. Pahoja päällekkäisyyksiä ei äkkiseltään paljoa löydy. Lisäksi suurkilpailuiden rytmitys tuntuu osuneen kohdalleen.
Soraääniä on kuulunut lähinnä siitä, että kilpailukalenterin valmistelu meni viime tinkaan. Tammi- ja helmikuun sarjat pitää suunnitella valmiiksi seuraavan puolentoista viikon aikana. Kilpailukalenteri on kuitenkin sen sortin tilkkutäkki ja palapeli, että jos valtaosa palautteesta on myönteistä, laatijat saavat olla tyytyväisiä.
Erityisesti kilpailukalenterista pistävät silmään nämä asiat:
1. Ylimääräiset T76-kierrokset oikeaan aikaan
Joka lauantai ajettavien T76-ravien lisäksi kalenterista paljastuu useita extra-T76-kierroksia. Ne ovat ajoitettu täsmälleen oikein, sillä ylimääräisiä profiilipäiviä on sijoitettu yleisille pyhäpäiville kuten pääsiäiselle ja helatorstaille. Korkean profiilin ravi- ja pelitarjontaa pitääkin olla silloin, kun ihmisillä on normaalia enemmän vapaa-aikaa.
Pilvenmäki Special-finaali ja ylimääräiset T76-ravit järjestetään Forssassa pääsiäismaanantaina 17.4. Mikkeli jatkaa vapunpäivänä 1.5. ja silloin T76-kisat ovat muuten päivän ainoa ravitapahtuma Suomessa. Tornio jatkaa extra-T76:n isäntänä Finlandia-ajon aattona lauantaina 6.5. Helatorstaina 25.5. ylimääräisiä T76-raveja isännöi Pori.
Turku on muuttanut Pohjoismaiden mestaruus-tapahtumaansa niin, että ravit ovat lauantaina ja sunnuntaina (16.-17.9.) ja molempina päivinä on T76-kierros.
2. Keskiviikon lounasravit loppuvat
Keskiviikon lounasravit poistuvat kokonaan Suomen ravikalenterista. Se oli varmasti hyvä kohta vähentää kilpailupäiviä. Ruotsissa keskiviikko on tähän asti ollut ainoa arkipäivä, jolloin lounasraveja ei ajeta. Tämän myötä pelaajilla onkin jatkossa keskiviikkoiltapäivisin ravivapaata aikaa. Mielenkiintoista nähdä, tarjoaako Veikkaus tähän väliin pelattavaksi laukkakisoja.
Perjantain lounasravit säilyvät viikottaisessa ohjelmassa tuttuun tapaan juhannusaattoa lukuun ottamatta. Lounasraveissa on raviratojen näkökulmasta potentiaalia, sillä reilun tunnin setti keskellä perjantaipäivää sopii hyvin esimerkiksi kokouksia tai tyky-päiviä pitäville työporukoille. Lounasraveihin kannattaisi aktiivisesti tuoda myös koululaisryhmiä, se on tärkeää tulevaisuustyötä koko lajin kannalta.
Mielenkiintoinen yksityiskohta on se, että perjantaina 7. heinäkuuta Kaustisella ravataan sekä lounasravit että saman illan profiiliravit, joiden ykköskilpailu on Isla-ajo. Kaustisella aiotaan venyttää ravitapahtuma koko perjantain mittaiseksi. Sarjat suunnitellaan niin, että lounasravien lähdöt ovat selvästi erilaisille hevosille suunnatut kuin perjantai-illan kisat ja lauantain T76-lähdöt.
3. Vermo huilaa kaksi keskiviikkoa
Ei, keskiviikon profiiliravit eivät lähde koko kesäksi kiertoon maakuntiin. Vermo kuitenkin pitää kaksi vapaata kesäkeskiviikkoa kuninkuusravikiireiden keskellä. Keskiviikkona 2.8. profiiliravit ovatkin Forssassa ja 9.8. Seinäjoella. Kesäsunnuntaiden ylimääräiset T65-kierrokset eivät saa jatkoa suurtapahtumia (Suur-Hollola-ajo, St. Michel, Kuninkuusravit) lukuun ottamatta.
4. Saunaravien paluu
Vuoden mittaan järjestetään myös kakkosraveja perjantai- ja lauantai-iltaisin. Lauantai-illan paljon puhutut "saunaravit" ovat siis tekemässä paluuta. Ennen kuin kukaan pahoittaa mieltään ravi-ihmisten oikeuksista saunavuoroihinsa, mietitäänpä asiaa raviratojen näkökulmasta. Lauantai-iltaisin väkeä on mahdollista saada katsomoihin laadukkaasti järjestetyillä tapahtumilla. Ja kun "saunaravit" ovat maantieteellisesti riittävän kaukana saman päivän T76-radasta, päällekkäisyyttä ei pääse syntymään.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat


