Siirry pääsisältöönSiirry hakuun
Siirry sivupalkkiinSiirry alaosaan
  • Heart Of Steel on T75-ratkaisun avain

    Kuvassa on 2018 Elitloppetin alla lämmittelevä Propulsion. Sen vuoden ikäinen täysveli Damien ostettiin tiistaina Lexingtonista samaan paikkaa Ruotsiin miljoonalla dollarilla!
    Kuvassa on 2018 Elitloppetin alla lämmittelevä Propulsion. Sen vuoden ikäinen täysveli Damien ostettiin tiistaina Lexingtonista samaan paikkaa Ruotsiin miljoonalla dollarilla! Kuva: Anu Leppänen

    Lauantain T75-ravit naapurimaassa ovat upeaa katsottavaa. Propulsion kruunaa kierroksen, ja muissakin kohteissa on sekä ideaa että huippu-urheilua.

    Talvi tulee Malmöseenkin, ja Jägersrossakin on lauantaina vain muutama lämpöaste ennusteen mukaan, mutta poutaa kuitenkin. Tuskin mikään estää Propulsionin uutta voittoa, mutta kierrokselle löytyy toinen paljon maksavampi pankkiehdokas, kannattaa lukea tarkkaan!

    Propulsionilla (T75-7) on reilu kuukausi viime startista, mutta se ei ole ollut ennenkään ongelma, ja periaatteessa nyt on kaikki edellytykset voittokulun jatkumiseen.  Cyber Lane lienee kiihdytyksen nopein, mutta sillä tuskin aletaan vastaamaan suosikille, kun tämä taktiikka osoittautui hyvin huonoksi Östersundissa. Jos Propulsion pääsee keulaan tekemään oman juoksunsa, kuten todennäköiseltä tuntuu, muiden voitto tuntuu lähes mahdottomalta ajatella kaikki näytöt huomioonottaen. Ori on voittanut lähtönsä myös rinnalta ja raskaammillakin juoksuilla, joten summa summarum, voitto tulee edelleen suurensuurella todennäköisyydellä.

    Propulsionia elävämpi pankkiversio löytyy  Heart Of Steelistä (T75-5), joka on ollut hirvittävän epäonninen juoksunkuluissaan viime aikoina. Se on myös kilpaillut tätä kovemmissa porukoissa, vaikka tässäkin on toki hyvät vastassa. Ruuna juoksi viime startissaan avoimessa nelivuotislähdössä Grosser Preis Von Deutchlandissa Hampurissa. Ykköspalkinto oli 75000 euroa ja  Hesiod voitti. Vastassa oli kovia monelta suunnalta Euroopasta, ja kaikki meni juoksun kulun suhteen pieleen alkaen siitä, että lähtöradaksi tuli 12. Sieltäkin ruuna jäi kiertämään kolmatta rataa ilman vetoapua, eteni kuolemanpaikalle ja sai lopulta eteensä hevosia, joista Norjan  Giveitgasandgo väsyi - toki peli oli menetetty jo siihen mennessä. Myös edellisissä on ollut marginaalit todella paljon vastaan, ja  Peter Untersteiner on kertonut kommenteissaan uskovansa tosi paljon menestykseen tässä.

    Heart Of Steel avaa lujaa, ja kysymys on, voisiko ruuna päästö keulaan saakka. Myös  Johan Untersteinerin ajama  Can Lane on nopea alussa. Toisaalta kärjen tuntumassa on muitakin kovia todennäköisesti, ja juoksu voisi mennä hyvin myös monella muulla tavalla kuin keulassa. Isä ja poika Untersteiner ovat hoitaneet tyylikkäästi kilvanajon Etelä-Ruotsin markkinoilla, ilman että on tullut valituksia yhteispelistä. Kuitenkin he tässäkään lähdössä tuskin ajavat kovin aggressiivisesti toisiaan vastaan, ja tässä voisi olla ratkaisun avain.

    Voit lukea Untersteinerin tuoreen apuvalmentajan Peter Ingveksen kommentteja tästä.

    Ravinetin iso T75-vihjesysteemi:

    9, 4, 1 (12,10)

    4, 12, 5, 3, 9 (2,6)

    10, 11, 1, 4  (9,3)

    4, 14, 2 (8,13)

    5 Heart Of Steel (1,3)

    11, 1, 5, 12, 10 (4,8)

    6 Propulsion (2,4)

    900 riviä - 45 euroa.

    Muissa viidessä kohteessa on sitten sitäkin maksavampia yllätysvetoja. Avauskohteen suosikki  Dear Friend on ollut upea pitkään, mutta silti, lyhyestä matkasta ja takarivistä huolimatta,  Don't Mind Me kiinnostaa. Se kiinnostaa ennen kaikkea siksikin, että suosikkia on pelattu yli kolme kertaa enemmän, vaikka oriin sauma tuntuu hyvältä. Propulsionin tapaan Daniel Redénin valmentama Don't Mind Me palasi viimeksi tauolta rehvakkaalla meiningillä, ja ainakin sen vire on nousussa. Lisäksi jotenkin on sellainenkin olo, että ori voittaa tamman -sääntö toteutuu tässä.

    Kakkoskohteessakin on "piikkiehdokas"  Nolimitjimmit, jonka epäonnistumisen valmentaja  Conrad Lugauer otti piikkinsä. Kuitenkin porukassa on monta kiinnostavaa yllätysvetoa.  Timo Lane oli paljon parempi viimeksi, kuin edellisessään, jossa ruuna oli kipeä. Vire lienee siis edelleen nousussa.  Sugarcraft on ollut huiman hieno ehjissä starteissaan, ja nyt taas riisutaan kenkiä tallikommenttien perusteella. Jos keulassa ajetaan kilpaa, Sugarcraft nousee lähelle, eikä peliprosentti (alustavasti 7%) huimaa päätä. Sauma on taatusti yli kerran kymmenestä.

    Moliere (T76-3) tulee Tanskasta ja voi yllättää, vaikka pitkällä matkalla on kovia vastassa. Ruuna oli ylivoimainen kovalla ajalla kierrellessään kaukaa takaa keulaan Skivessä, jonka ajoista voi lohkaista pois jonkin verran esimerkiksi Jägersron aikoihin verrattaessa. Tällaisissakin lähdöissä yllättäjä tulee usein keulan läheltä, eli jos Molieren juoksu onnistuu, se ei jää kauas.

    Ravinetin T75-ideasysteemi:

    9 Don't Mind Me (4,1)

    4, 12, 3 (5,9)

    10, 11, 1, 4  (9,3)

    4, 14, 2 (8,13)

    5 Heart Of Steel (1,3)

    11, 1, 5, 12, 10 (4,8)

    6 Propulsion (2,4)

    180 riviä - 9 euroa.

    Propulsion on itsestäänselvä pankki myös Päivän Duoon (lähdöt 10 ja 11). Duon avauskohteessa on erittäin tasaista viiden eniten pelatun kesken, ja kysymys on, saako Duolla Propulsionin kera kaikilla yhdistelmillä viisi kertaa tai yli kertoimeksi. Ainakaan ei kannata jättää systeemistä pois viisikon vähiten pelattua  Tropicana Åsia, jolla on nopeutta ratkaista huonoltakin paikalta.  Esprit Sisu puolestaan saattaa päästä keulaan, ja se on vahvana hevosena siinä tapauksessa vaikea ohitettava.

    Ravinetin vihje Päivän Duoon (lähdöt 10 ja 11):

    Kohde 1: 11, 1, 5, 12, 10

    Kohde 2:  6 Propulsion

    Viisi yhdistelmää.