Ihmiset & kulttuuri

Ensi viikonloppuna siirrytään taas talviaikaan – lisätunti kannattaa käyttää ulkoiluun, sillä se parantaa vastustuskykyä ja vähentää stressiä

Pienetkin teot edistävät terveyttä ja tärkeintä on lähteminen, muistuttavat terveysjärjestöt.
Jaana Kankaanpää
Kaksi tuntia luonnossa torjuu tulehdussairauksia ja allergioita, mutta lyhyempikin lenkki tai puuhailu pihalla kohentaa mieltä ja terveyttä.

Kellot siirretään ensi viikonloppuna talviaikaan, ja kansalaisia kehotetaan käyttämään saatu lisätunti ulkona liikkumiseen.

Hengitysliitto, Apteekkariliitto ja Liikkuva aikuinen -ohjelma muistuttavat, että luonnossa liikkuminen kohentaa vastustuskykyämme ja alentaa stressiä.

Ihmisen puolustusjärjestelmä tarvitsee ärsykkeitä, ja esimerkiksi puutarhatyöt ja sienestys altistavat meitä luonnon omille mikrobeille ja lisäävät suojatekijöitä tulehduksia vastaan, järjestöt muistuttavat tiedotteessa.

"Luonnossa liikkumista voi suositella kaikille. Se sopii erityisen hyvin myös hengitys- ja muille pitkäaikaissairaille. Jo kaksi tuntia luonnossa parantaa vastustuskykyä tulehdussairauksia ja allergioita vastaan", Hengitysliiton liikunnan asiantuntija Veera Farin sanoo.

Metsässä tai muualla luonnossa oleilu laskee myös verenpainetta ja alentaa stressiä, epätasaisessa maastossa liikkuminen hengästyttää ja tekee hyvää keuhkoille ja tarjoaa samalla tasapainoharjoittelua.

"Vartin kävely metsässä, tutustuminen lähipuistoon, pihatyöt, asiointimatka kävellen tai pyöräillen, pienetkin teot edistävät terveyttä. Tärkeintä on lähteminen – vähintään kerran päivässä", Farin muistuttaa.

Kampanjaan liittyy myös lähtöpisteiden keruu ja Jopon arvonta.

Lue lisää

Tunnetko sinäkin Heikki Hiipparin?

Metsään menemisen trendi näkyy myös varustekaupoilla – tärkein varuste on kuitenkin maalaisjärki

Presidentti Niinistö ulkoilijoille: "Ollaanpa varovaisia"

MT:n gallup: Vajaa kolmannes ihmisistä on lisännyt koronatilanteen takia luonnossa liikkumista – etenkin opiskelijat ja toimihenkilöt reippailevat nyt linnunlaulussa