Yli puolet suomalaisista on ottanut pienen ylinopeuden ajamisen tavaksi – asiantuntija antaa vakavan muistutuksen - Koneet & autot - Maaseudun Tulevaisuus
Koneet & autot

Yli puolet suomalaisista on ottanut pienen ylinopeuden ajamisen tavaksi – asiantuntija antaa vakavan muistutuksen

Ylinopeus on usein yksi vakavien onnettomuuksien taustatekijöistä.
Sanne Katainen
Puolet vastaajista kokee, että muu liikenne pakottaa usein ajamaan kovempaa kuin haluaisi. Kuvituskuva.

Liikenneturvan tuoreen kyselyn mukaan pienestä nopeusrajoituksen ylittämisestä on tullut tapa 57 prosentille vastanneista.

Lähes kolme viidestä kyselyyn vastanneesta on täysin tai jokseenkin samaa mieltä sen väitteen kanssa, että on turvallisempaa kulkea muun liikenteen tahtiin kuin noudattaa nopeusrajoituksia.

”Nopeusrajoitukset ovat asiantuntijoiden asettamat ja ne perustuvat sekä fysiikan lakeihin että liikenneympäristön muuttujiin. Nopeusrajoituksessa on siis kyse yhteisestä sopimuksesta, suurimmasta sallitusta nopeudesta, jonka puitteissa liikennevirta kulkee. Yksittäinen kuljettaja ei voi perustellusti määritellä itselleen muita korkeampaa rajoitusta”, Liikenneturvan yhteyspäällikkö Tapio Heiskanen muistuttaa tiedotteessa.

Heiskanen huomauttaa, että jatkuva ylinopeus lisää myös ajamisen stressaavuutta.

”Jos jatkuvasti paahtaa muuta liikennettä nopeammin, nopeuttaan joutuu pumppaamaan sekä kiinni ajettavan jonon että kameravalvonnan takia. Myös tarve ohittamiselle kasvaa, mikä lisää ohituksessa tapahtuvien virhearviointien tai muiden ajovirheiden riskiä", hän toteaa.

Yhteyspäällikkö nostaa esiin myös sen, että ylinopeus on usein myös yksi vakavien onnettomuuksien taustatekijöistä.

Kyselyyn vastanneista valtaosa tietää autonsa nopeusmittarin virheen. Neljä viidestä myös huomioi virheen ajossaan nostamalla nopeuttaan virheen verran. Yksi seitsemästä vastanneesta kertoo, ettei huomioi mittarivirhettä nopeudessaan.

Puolet vastaajista kokee, että muu liikenne pakottaa usein ajamaan kovempaa kuin haluaisi. Kolme neljästä kokee alle sallitun nopeusrajoituksen ajavat ärsyttäviksi maanteillä, hieman harvempaa ärsyttävät hitaammin ajavat taajamissa.

”Mittarivirheen huomioon ottaminen näyttää olevan arkinen laskutoimitus monelle autoilijalle, eikä välttämättä se syy siihen, miksi ajaa nopeusrajoitusta alhaisempaa nopeutta. Ratissa voi olla iäkkäämpi henkilö tai vielä kokematon kuljettaja. Toiselle ongelmaton ajokeli voi toiselle aiheuttaa haasteita. Jos hitaammin ajavat risovat, voisiko ärsyyntymisen sijasta miettiä, että kuljettajalla voi olla syynsä nopeuden valintaan”, Heiskanen vinkkaa.

Kantar TNS Oy:n toteuttama ja Liikenneturvan tilaama kysely toteutettiin marras-joulukuussa 2019. Siihen vastasi 1000 suomalaista, joista autoilevia oli 79 prosenttia.

Lue lisää

Sadat koululaiset koulumatkallaan onnettomuudessa vuosittain – Liikenneturva muistuttaa aikuisten vastuusta

Näin ohitat traktorin turvallisesti – asiantuntija antaa täsmävinkit vaarojen välttämiseen

Osaatko toimia oikein, kun eläin tulee tielle? Asiantuntija muistuttaa, ettei omalla toiminnalla pidä lisätä riskejä

Joka viides suomalainen luulee, että humalassa pyöräily on laillista, vaikka siitä voidaan tuomita jopa vankeuteen: ”Laki on ollut sama jo pitkään"