
Harrasteautot vaarassa: EU haluaa tosissaan eroon lato- ja romuautoista
Yhtenä keinona romuautojen kierrätyksen jouduttamiseen EU:lla on ajoneuvon liikennekäytöstä poiston keston rajaaminen.Ajoneuvojen kierrätystä tehostava asetus etenee EU:ssa. Toteutuessaan se pakottaisi myös pitkään seisoneet romuautot kiertoon.
EU:n tavoitteena on kohentaa kriittisten raaka-aineiden kierrätystä EU:ssa. Samalla se varmistaa romuautojen paremman käsittelyn ja vähentää niiden vientiä EU:n ulkopuolelle.
Käsittelyn edetessä asetusehdotus on laajentunut koskemaan autojen lisäksi myös moottoripyöriä.
EU:n romuautoasetus tekisi vanhojen autojen säilyttämisestä ja kaupasta vaikeaa. Etenkin autoharrastajat ovat siitä kauhuissaan, sillä latolöytöjen säilytys ja kunnostaminen takaisin liikenteeseen ei välttämättä enää onnistuisi.
EU:n alkuperäisen ehdotuksen mukaan käytetyn auton myyjän olisi todistettava, ettei kyseessä ole romu. Parlamenttikäsittelyssä tuota kohtaa haluttiin lieventää.
Parlamentin mukaan myydessä pitäisi riittää, että omistaja ilmoittaa, onko ajoneuvo romuajoneuvo vai ei.
”Neuvoston ehdotuksessa on edelleen, että myyjän olisi pystyttävä osoittamaan katsastustodistuksella tai muulla vastaavalla arviolla, ettei kyseessä ole romu”, toteaa erityisasiantuntija Eini Lemmelä ympäristöministeriöstä.
EU:n mukaan romutukseen olisi toimitettava esimerkiksi ajoneuvot, jotka ovat taloudellisesti korjauskelvottomia tai teknisesti pahoin vaurioituneita.
Kyseisiä ajoneuvoja ei saisi viedä EU:n ulkopuolelle.
Auton liikennekäytöstä poistoa esitys kiristäisi tuntuvasti. Se iskisi etenkin latoautoihin ja autoharrastajien ikiprojekteihin.
Parlamentin alustavan näkemyksen mukaan ajoneuvo saisi olla liikennekäytöstä poistettuna korkeintaan 7 vuoden ajan ja 5 vuoden liikennekäytöstä poiston jälkeen ajoneuvo olisi toimitettava viranomaisten tarkastettavaksi.
Autoharrastajat palauttavat heikkokuntoisiakin latolöytöjä takaisin entiseen loistoonsa. Kuva: Jarmo PalokallioAsetus saattaa sälyttää myös romutuksen kustannuksia romuauton haltijan maksettavaksi. Suomen nykykäytännön mukaan romuttajat hakevat romuautot ilmaiseksi. Jotkut jopa maksavat rautaromusta.
Jatkossa romutuksen kustannukset voisivat tulla käyttäjien maksettavaksi kierrätysmaksuina. Romuttamisesta voisi periä maksun, jos ajoneuvosta puuttuu olennaisia osia tai komponentteja.
Auto- ja moottoripyöräharrastajien mukaan tämä vähentäisi osien uudelleen käyttöä. Samalla kierrätys muuttuisi pelkän raaka-aineen kierrätykseksi.
EU:n parlamentti antoi aiheesta alustavan raportin tammikuun lopulla. Parlamentin jäsenet voivat tehdä siihen vielä lisäyksiä, minkä jälkeen asia etenee äänestykseen.
Asetusesitystä on käsittely myös EU ministerineuvostossa, jossa EU jäsenmaat voivat vaikuttaa asiaan.
Lemmelän mukaan neuvosto sorvaa asiaan kantansa kesään mennessä.
Esimerkiksi Suomen Motoristit ry pitää asetusesitystä ajoneuvoharrastusta haittaavana. Järjestö haluaa rajata moottoripyörät kokonaan kiertotalousasetuksen ulkopuolelle.
Myös omaisuuden suojaan puuttuvat ajoneuvojen pakkoromutus, myynti- ja vientikielto tulisi poistaa esityksestä. Samoin ajoneuvon liikennekäytöstä poiston kestoon ei tule puuttua ja romuajoneuvon määritelmää tulisi parantaa, järjestö toteaa tiedotteessa.
Lemmelän kommentit lisätty kello 10:30
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat






