Kaasuautoilijat ry: Biokaasulla kulkeva auto samalla viivalle sähkön kanssa – "Verotus pitäisi kohdistaa ajoneuvon elinkaaripäästöihin" - Koneet & autot - Maaseudun Tulevaisuus
Koneet & autot

Kaasuautoilijat ry: Biokaasulla kulkeva auto samalla viivalle sähkön kanssa – "Verotus pitäisi kohdistaa ajoneuvon elinkaaripäästöihin"

Yhdistyksen mielestä pelkästään biokaasulla maakaasun sijaan kulkeva auto tulisi rinnastaa päästöiltään ja verotukseltaan sähköautoon.
Jarno Mela
Helsinkiläinen Janne Kilpinen ajaa Volvo V70-kaasuautolla, joka on muunnettu kulkemaan myös etanolilla. Hän toivoo, että valtio kannustaisi verotuksella ja hinnoitteluilla autoilijoita nykyistä enemmän biokaasun käyttöön.

Hallitus tavoittelee hiilineutraalia Suomea vuoteen 2035 mennessä. Vuoteen 2030 mennessä liikenteen päästöt tulisi lisäksi puolittaa.

Miten Suomen keskimäärin 12-vuotias autokanta saadaan kymmenessä vuodessa muutettua vähäpäästöisemmäksi?

"Verotus pitäisi kohdistaa ajoneuvon elinkaaripäästöihin eikä vain siihen, tuleeko piipun päästä päästöjä", sanoo Kaasuautoilijat ry:n hallituksen puheenjohtaja Jani Hautaluoma.

"Jos katsotaan päästöjä, niin ennen kaikkea pitäisi korvata bensiiniautoja."

Samaa mieltä on keväällä perustetun uuden yhdistyksen Etanoliautoilijat ry:n toiminnanjohtaja Vilhartti Hanhilahti.

Yhdistyksen perustajajäseniä ovat St1 Oy, SOK ja StepOne Tech Oy.

Kaasuautoilijat ry jätti viime viikolla lausunnon liikenteen verotuksen uudistamista selvittävälle työryhmälle.

Selvityksen on määrä valmistua ensi vuoden maaliskuuhun mennessä.

"Teimme laskelmia siitä, miten autoja kannattaisi verottaa, jotta ne olisivat mahdollisimman päästöohjattuja. Valtiovallan asia on lopulta päättää, kohdistetaanko vero itse ajoneuvoon vai käyttöön", Hautaluoma toteaa.

Kaasuautoilijat ry:n mukaan liikenteen verouudistuksessa tulisi kiinnittää huomiota kokonaisuuteen.

Yhdistyksen mielestä vähäpäästöinen, pelkästään biokaasulla kulkeva auto tulisi rinnastaa päästöiltään ja verotukseltaan sähköautoon. Pelkkä käyttövoimaveron poistaminen ei siis olisi ratkaisu.

Hautaluoman mukaan kaasuauton tekee kilpailukykyiseksi sen sähköautoa edullisempi hinta.

"Jollekin sähköauto on kuitenkin paras valinta. Haluamme ajaa liikenteessä teknologineutraaliutta ja elinkaaripäästöjen huomioimista. Ajoipa kuljettaja sitten sähköllä, kaasulla tai etanolilla."

Samoin linjaa Etanoliautoilijoiden Hanhilahti.

"Yhdistyksemme keskeinen ajatus on edistää korkeaseosetanolin käyttöä. Kaikkia kestäviksi luokiteltavia käyttövoimia, kuten biokaasua ja ilmastoneutraalia sähköä, kuitenkin tarvitaan päästöjen vähentämiseksi."

E85-polttoaine sisältää noin 80 prosenttia uusiutuvaa etanolia. Sitä valmistetaan kotimaisista jätteistä ja tähteistä tuotantolaitoksilla eri puolella Suomea.

Hanhilahden mukaan Etanoliautoilijat ry haluaa edistää myös ajatusta monipolttoainejärjestelmästä.

"Esimerkiksi ladattava hybridi voisi kulkea tulevaisuudessa myös etanolilla", hän kaavailee.

Lue lisää

Laaja pettymys hallituksen ehdotuksiin liikenteen päästöjen vähentämiseksi työsuhde-eduilla – sähköautoille ehdotettu veroetu alentaisi päästöjä alle 0,01 prosenttia

Kaasukuorma-autoille suunnitellaan päästöjä vähentävää hankintatukea

Biokaasulla energiarahat ja työpaikat Suomeen

Maankäytön ja liikenteen päästöt vähenevät hitaasti – metsien hiilinielu vahvistui, mutta maatalouden päästöt junnaavat