Koneet & autot

Millaisen käytetyn auton saa alle 500 eurolla?

Opelin hyvin hoidettu G Astra tarjoaa edelleen kelpo vastineen rahoille.
Jarmo Palokallio
Opelin G Astrat alkavat tulla käyttöikänsä päähän, mutta hyviäkin yksilöitä löytyy vielä.

Vuonna 1998 esitelty Opel Astran toinen sukupolvi myi kuin häkä. Käytetty G Astra saattaa edelleen tarjota hyvän vastineen rahalle.

Astran menestys perustui yksinkertaiseen, riittävän luotettavaan ja edulliseen tuotteeseen. Astra taipui moneen, sen farmariversiolla hoituivat perheen kuljetustarpeet ja malliston toisesta ääripäästä löytyi jopa kaksiovinen rättikattoinen avomalli.

Nyt G Astrat ovat parhaat päivänsä nähneet, mutta tarjolle tulee silti tasaisin välein hyvin pidettyjä helmiä. Niiden hinnat eivät päätä huimaa. Jo muutamalla satasella saa alle hyvin toimivan auton.

Oma valintani osui paljon ajettuun mutta säännöllisesti huollettuun nelioviseen sedan-Astraan. Sen 1,8 litran moottori vaikutti pirteältä, vaikka mittarissa oli jo 300 000 kilometriä.

Huoltokirja todisti, että auton öljyt oli vaihdettu säännöllisin välein, mikä pitää moottorin kunnossa. Valitettavasti tämän ikäisissä autoissa huoltokirjaan ei voi täysin luottaa.

Suuresta joukosta löytyy myös hyvällä huoltohistorialla varustettuja pommeja, mutta nyt niin ei käynyt.

Valitsemani Astra oli sisältä siisti ja sen pellitkin olivat kunnossa. Siitä kannatti maksaa pyydetty 450 euroa.

Astra on mukava ajaa. Etenkin jos pitää saksalaisesta jämäkkyydestä. Sen ohjaus ei ole maailman tunnokkain, mutta vastaavasti auto etenee suoraa tien urista ja epätasaisuuksista isommin piittaamatta.

Oman lisänsä Astran ajettavuuteen toi edellisen omistajan uusiksi rakentama alusta. Hän oli vaihtanut Astraan alku­peräistä matalamman ja jäykemmän jousituksen, mikä oli merkitty myös rekisteri­otteeseen.

Se sopi auton luonteeseen täydellisesti. Etenkin kun auton moottorin tehot riittivät halutessa myös vähän reippaampaan ajotapaan.

Siihen liittyen autoon oli asennettu peruspenkkien tilalle tukevat urheilulliset istuimet, joissa oli istuinosan pituus­säätö.

Astran hyviin puoliin kuuluu pieni kulutus. Siististi ajamalla kulutus putosi kesällä alle 6 litran sadalla kilometrillä. Talvellakin keskikulutus pysyi alle 7 litrassa.

Mukavuusvarustustakin ­autos­ta löytyi. Keskuslukitus toimi kaukosäädöllä ja sivuikkunat ja peilit sähköllä.

Astran alla olevissa kesärenkaissa oli hyvin pintaa. Ensimmäisessä moottoritien liittymän jälkeisessä 90 asteen mutkassa auton perä kuitenkin irtosi tiestä.

Vaikka nopeutta ei ollut paljoa, arvelin, että G-voimien takia vastaohjaus ei tehoaisi. Koska vastaantulijoita ei ollut, annoin auton pyörähtää kokonaan ympäri ja jatkoi sitten matkaa pienemmällä vaihteella.

Rengasliikkeessä oli poistossa Astraan sopiva rengassarja. Autonasentajan mukaan renkaiden ominaisuudet olivat uutta vastaavat, mutta turhan pitkän eli seitsemän vuoden varastointiajan takia niitä ei voinut enää myydä asiakkaille.

Astran alle asennettuna uuden rengassarjan hinnaksi tuli siten 80 euroa. Auton mukana tulleet talvirenkaat olivat onneksi uudet.

Ensimmäisenä talvena Astran bensan syöttöletku irtosi yläpäästä. Sen seurauksena tankkaus vaati puolimakaavaan asentoon asettumista auton sivulle.

Toisella kädellä bensan syöttö­letkun sai asetettua lokasuojan sisäpuolelta kohdalleen niin että siihen osui toisessa kädessä olevalla bensapistoolilla.

Tankkaamaan lähtiessä pyhä­vaatteet kannatti siis jättää kotiin. Heti kevään suojasäiden koitettua vian korjaus hoitui liimaamalla.

Vuosikatsastus kariutui seuraavana kesänä, kun katsastusmies vaati takajarrujen uusimista pääjarrusylinteriin asti. Sitä ei viitsinyt kadulla tehdä itse, joten auto oli vietävä huoltoon.

Vaikka Astran varaosat eivät paljoa maksa, jarrujen uusiminen ja samaan pakettiin kuulunut uusintakatsastus maksoivat 400 euroa eli lähes auton hankintahinnan.

Sitä seurasi vuosi huolettomia kilometrejä.

Seuraavasta katsastuksesta Astra olisi selvinnyt valojen korkeussäätimen toimimattomuutta koskevalla huomautuksella.

Keväällä Astran moottorin öljynkulutus oli kuitenkin lisääntynyt, joten päätin jättää katsastuksen väliin. Näin siitä huolimatta, että katsastettuna auton olisi voinut myydä ja olisin saanut siitä vielä omani takaisin.

Astran taival päättyi noin 330 000 kilometriin, koska en viitsinyt sysätä sitä kenenkään vaivoiksi tuon lisääntyneen öljynkulutuksen takia. Paalauksen sijaan jätin sen itselle mahdolliseksi varaosa-­autoksi.

Pääomakustannuksia laskemalla en edelleenkään keksi tämän edullisempaa vaihtoehtoa autoiluun. Monia muitakin näkö­kulmia auton valinnassa toki voi ottaa huomioon ja niissä tämä Astra ei välttämättä olisi vahvoilla.

Lue lisää

Yhden automerkin omistajat ovat selvästi uskollisimpia automerkilleen, arvaatko minkä?

Naisten suosima Opel palaa houkuttelevalla lähtöhinnalla

Astran uudet moottorit vähentävät kulutusta jopa viidenneksen

Euroopan paras auto-ostos on valittu