Koneet & autot

Etanoliautoilijalle luvassa mukavat säästöt – vuonna 2030 voisi Suomessa olla jopa 700 000 etanoliautoa

Muunnossarjan hinta on 430 euroa, monet tekevät asennustyön itse. Suoraruiskutukseen sopiva laite on tulossa ensi vuonna.
Rami Marjamäki
Serko Nieminen (oik.) asentaa Eflexfuel-etanolimuunnossarjaa bensiini-Toyotaan Pirkkalan asennuspisteellä ja Etanoliautoilijoiden toiminnanjohtaja Vilhartti Hanhilahti seuraa tarkasti.

Bensiinikäyttöisiä autoja muunnetaan Suomessa etanolikelpoisiksi vuosittain parituhatta kappaletta, Suomen Etanoliautoilijat ry:n toiminnanjohtaja Vilhartti Hanhilahti arvioi.

"Muunnoksia tehdään lähinnä neljästä syystä: säästö polttoainekuluissa, tehon lisäys, ympäristöystävällisyys ja kotimaisuus."

Muunnetuissa autoissa käytetään E85 -polttoainetta, joka sisältä 85 prosenttia muun muassa kotimaista St1:n tuottamaa etanolia. Sen hinta on nyt suunnilleen 1,10 euroa litralta, kun bensiinin hinta ylittää 1,40 euroa.

E85-polttoainetta myyviä asemia on Suomessa 150 kappaletta.

Etanoli tehdään lähinnä ruuantuotannon sivuvirrasta tai ruokahävikistä eli pitkälle suomalaisesta viljasta ja se lasketaan hiilivapaaksi polttoaineeksi.

Muunnoksessa auton moottoritilaan sijoitetaan polttoaineen syöttöä ohjaava kämmenen kokoinen mobiiliohjattava laite sekä johtosarja suuttimille ja polttoaineen tunnistimeen.

"Auton muunnossarja maksaa 430 euroa ja asennettuna hintaa tulee noin 600 euroa. Monet asentavat sarjan itse autoonsa", muunnossarjoja tekevän ja asentavan StepOne Techin liiketoiminnan kehitysjohtaja Juha Honkasalo kertoo.

Muunnokseen saa valtiolta 200 euron tuen autoa kohti.

Tuen saa ennen vuotta 2007 käyttöönotettuihin autoihin. Auto pitää katsastaa muuntosarjan asentamisen jälkeen.

Auton muutoskatsastuksen raja on Hanhilahden mukaan toistaiseksi vuosi 2007, mutta kun uusi ajoneuvolaki tulee voimaan mahdollisesti ensi vuodenvaihteessa, raja siirtyy ennen syyskuun alkua vuonna 2009 käyttöönotettuihin autoihin.

Traficom kertoo muuntotuen edellytyksistä, että "ennen 1.1.2007 käyttöönotettujen etanolimuutosten päästövaatimusten täyttymisestä riittää katsastajan päästömittauksella suorittama tarkastus."

Etanoliauto käynnistyy pakkasella huonommin kuin bensiiniauto, koska etanoli höyrystyy bensiiniä heikommin, minkä vuoksi siitä tulee silloin enemmän päästöjä.

Muunnos maksaa itsensä takaisin parissa kolmessa vuodessa ajokilometreistä ja bensiinin hinnasta riippuen, Hanhilahti laskee.

Etanolia kuluu noin 27 prosenttia enemmän kuin bensiiniä.

"Kun bensiini on 30 prosenttia kalliimpaa kuin E85, etanolilla ajava säästää."

Tällä hetkellä hintaero on 30 prosentin paikkeilla laskutavasta ja tankkauspaikasta riippuen.

"Etanoli on erittäin suuri mahdollisuus lisätä ympäristöystävällistä autoilua, koska päästöt vähenevät bensiiniin verrattuna 80 prosenttia", Hanhilahti sanoo.

Hanhilahti arvioi, että Suomen teillä voisi liikkua jopa 700 000 etanoliautoja vuonna 2030, jos niin haluttaisiin ja polttoaineen tuotantoon panostettaisiin nykyistä enemmän. Määrä on sama kuin liikennetyöryhmän tuore esitys sähköautoille.

"Nykyiselläkin tuotannolla ja suunnitelmilla polttoainetta riittää 300 000–400 000 autolle helposti."

Pirkkalassa viime viikolla Toyota Corollaan muunnossarjan asentanut tekninen asiantuntija Serko Nieminen StepOne Techista kertoo, että asennus kestää tunnin tai pari, eikä se ole kovin monimutkainen operaatio. Tunnistimet ja osat kiinnitetään moottoriin nippusiteillä ja liittimillä.

Muunnos ei sovi diesel- eikä suoraruiskutusbensamoottoreihin. Ensi vuonna on kuitenkin luvassa laite, joka sopii myös suoraruiskutukseen, Honkasalo kertoo.

"Silloin muunnoksen voi tehdä käytännössä kaikkiin bensiinikäyttöisiin autoihin."

StepOne Techin suurimmat markkinat ovat ulkomailla. Kilpailijoita on etenkin Ranskassa, mutta yhtiö uskoo pärjäävänsä viennissä hyvin tuotteillaan, jotka johtoja lukuun ottamatta valmistetaan Suomessa.

St1, SOK ja StepOne Tech perustivat Etanoliautoilijat ry:n viime keväänä edistämään etanolia ja muita vähäpäästöisiä polttoaineita teknologianeutraalisti.

Maahantuojat eivät tuo uusia etanoliautoja Suomeen. Autotehtaat joutuvat sopeutumaan EU:n määrittämään ominaispäästöarvoon 95 grammaa kilometriltä vuoteen 2030 mennessä. Päästöt mitataan pakoputken päästä, mikä ei huomioi biopolttoainetta, mistä kaasu- ja etanoliautot kärsivät. Tehtaat keskittyvät sähköautoihin.

"Etanoliautot on jätetty pois liikenne- ja viestintäministeriön strategiasta, eikä etanolimuunnoksille nähdä roolia", Hanhilahti harmittelee.

Päästövähennyksiä syntyy biopolttoaineilla, jos jakeluvelvoitteen tavoitteet ylitetään markkinaehtoisesti. Se onnistuu vain korkeaseospolttoaineita eli etanolia, biokaasua tai uusiutuvaa dieseliä käyttämällä, Hanhilahti kertoo.

Etanoliautoilijat ry ajaa jakeluvelvoitteen ylittävien korkeaseospolttoaineiden verottomuutta. Se antaisi jakeluyhtiöille kannusteen jaella korkeaseostuotteita ja ylittämään jakeluvelvoite.

Juttua täydennetty 4.11. klo 10.50 siltä osin, että muunnostuen saa ja katsastuksen voi tehdä ennen vuotta 2007 käyttöönotettuihin autoihin.

Lue lisää

EU:n syytä kavahtaa Amazonasin lihaa

Tutkija: Naudan ja sianlihan tuonti Etelä-Amerikasta EU:hun tuplaantuisi komission edistämällä sopimuksella – ajaa maanomistajien eliitin ja suuryritysten etuja ja kiihdyttää ympäristötuhoa

Mercosur-sopimuksella olisi tuhoisia vaikutuksia

Altiaa omistavat viljelijät arvioivat fuusiota: "Osuuden pieneneminen voi olla riski, Koskenkorvan tehdas on kansainvälisesti moderni"