Koneet & autot

Jäljittävä tutka terästää poliisin kamera-autoja — kuvat onnistuvat parhaiten pimeässä

Poliisin uudet kamera-­autot voivat kuvata jopa kahdeksaa ajokaistaa samanaikaisesti.
Kari Lindholm
Moni kiireinen autoilija kuvauttaa itsensä poliisin kamera-autolla.

Tuiki tavallisen näköinen pakettiauto seisoo bussipysäkillä Kemissä. Kiireisten autoilijoiden kohdalla takaikkunan läpi välähtää salama.

Kyseessä on Lapin poliisilaitoksen siviilimallinen automaattivalvonta-auto. Sillä ratsataan ajonopeuksia etenkin taajamissa, joissa perinteinen käsipysty-valvonta on suurten liikennemäärien takia tehotonta.

”On tavallista, että joka toinen työhön kiirehtivä kuvauttaa itsensä aamulla. Laitteisto mittaa kamera-autoa takasektorista lähestyvien nopeudet ja ottaa kuvat, kun asetettu nopeus­raja ylittyy”, ylikonstaapeli Jorma Lantto Lapin poliisilaitoksen liikennevalvontaryhmästä kertoo.

Autoon asennettiin äskettäin uusi valvontalaitteisto, jonka valmistaja on ruotsalainen Sensys Gatso Group AB. Auton 4D-tutka on ”jäljittävä” eli tracking radar -tyyppinen, jollainen löytyy myös uudenmallisista peltipoliiseista.

Jäljittävyys tarkoittaa sitä, että tutka lukitsee lähestyvät ajoneuvot seurantaansa enimmillään 150 metrin etäisyydeltä ja toistaa mittaukset 21 kertaa sekunnissa. Kuvat otetaan 30 metrin päästä.

”Kamera-autojen valvontalaitteistot ovat periaatteessa samanlaiset kuin peltipoliiseissa, mutta ne on kuitenkin muunnettu autokäyttöön sopiviksi”, kertoo kehityspäällikkö Mikko Rasi laitteistot toimittaneesta Oulun Energia Oy:sta.

Jorma Lantto huomauttaa, että erityisesti taajamassa on tärkeää, että nopeudet pysyvät liikennemerkein osoitetulla tasolla. Jalankulkijan ja pyöräilijän kuolemanriski lisääntyy merkittävästi, jos häneen törmätään yli 40 kilometrin nopeudella.

”Vartti pois ajonopeudesta puolittaa jarrutusmatkan”, ylikonstaapeli kiteyttää.

Jotta kuvista tulisi kelvollisia, laitetta käyttävän poliisin pitää säädellä kameran aukkoja, ISO-arvoja, valotusaikoja ja salaman tehoa samaan tapaan kuin tavallisessa järjestelmäkamerassa.

Vastavalo ja varsinkin sakea lumisade ovat kuville myrkkyä. Säätöjä pitää hakea myös katuvalaistuksen mukaan.

”Kuvat onnistuvat parhaiten pimeässä, mutta jos salamavalo heijastuu lumihiutaleista, kuva usein epäonnistuu”, Lantto kertoo.

Huonojen kuvien kohdalla huomautus, liikennevirhemaksu tai päiväsakko jäävät saamatta, vaikka salama välähtää. Vaatimuksena nimittäin on, että ajoneuvon kuljettaja pitää pystyä tunnistamaan kuvasta. Lisäksi kuvasta pitää näkyä ajoneuvo, rekisteritunnus ja kuvan tunnistetiedot.

Nykyinen tieliikennelaki mahdollistaa myös kuvien perusteella määrätyn liikennevirhemaksun turvavyön käyttämättä jättämisestä ja matkaviestimen käytöstä ajon aikana.

Uudella laitteistolla voidaan kuvata jopa kahdeksaa ajokaistaa samanaikaisesti, kun edeltäjä suoriutui vain yhden kaistan kuvaamisesta. Ajoneuvoyhdistelmien suurin sallittu ajonopeus on 80 kilometriä tunnissa, ja laitteisto osaa erotella pitkät ajoneuvot liikennevirrasta.

Kamera-auto on varusteltu täysiveriseksi partioautoksi, jolla voidaan lähteä hälytystehtäviin ja liikennevalvontaan.

Autossa on piilotettujen hälytysajolaitteiden lisäksi muun muassa etu- ja taka-antenneilla varustettu Stalker Dual DSR -tutka, jonka ohella nopeuksia voidaan mitata keskinopeusmittarilla.

Autosta löytyy myös rekisterikilpien lukulaite, joka ilmoittaa havaitessaan esimerkiksi katsastamattoman tai vakuuttamattoman ajoneuvon.

Lue lisää

Lukijalta: Metsästäjien harrastusta häiritään laittomasti – suosittelen ilmoittamaan poliisille ilkiteosta

Laillisen metsästyksen häirintä on rikollista

Suomen pienin poliisikoira Patrik saa koostaan yllättävän edun – Instassa poliisikoirakokelaan koulutusta seuraa iso joukko faneja

Neljä kuoli Saksan Trierissä auton ajettua jalankulkijoiden päälle – poliisi otti kiinni auton kuljettajan, joka on viisikymppinen saksalaismies