Koneet & autot

MT testasi, kuinka Toyotan Land Cruiser kulkee auraamattomilla metsäteillä – "Ajettavuus säilyi hyvänä"

Toyota Land Cruiser esiteltiin ensimmäisen kerran 70 vuotta sitten.
Kari Lindholm
Toyota Land Cruiser on varma, joka sään nelivetoinen maastoauto korkealla maavaralla.

Kypsään 70 vuoden ikään ehtinyt Toyota Land Cruiser on kaikkien maastoautojen esikuva. Toyotan ensimmäinen maastoautomalli, Land Cruiser BJ-sarja, esiteltiin vuonna 1951, ja tämän jälkeen yhtiön Japanissa valmistamat maasturit ovat saaneet kunnian liikkua kaikkein vaativimmissa maastoissa ympäri maailman.

Erillisrungolle rakennettu Land Cruiser tunnetaan äärimmäisen kestävänä maastoautona, jolla ei ole mitään tekemistä katumaasturien kanssa. Toyota ei lähtenyt heikentämään vuonna 2009 esittelemänsä ja yhä tuotannossa olevan Land Cruiser 150 -korimallin kestävyyttä aiemmista malleistaan.

”Ei vaikka tiedossa oli, että auton käsittämätön lujuus tulisi vähentämään uusien autojen myyntiä”, Toyota Auto Finlandin tiedotuspäällikkö Pekka Karvinen kertoo.

Maahantuoja toimitti testiajoon henkilöautoksi rekisteröidyn Land Cruiserin Premium-version, jonka hinta­lapussa lukee 131 431 euroa. Kyseessä on malliston lippulaiva lähes kaikilla kuviteltavissa olevilla varusteilla. Näistä mainittakoon lämmitettävät ohjauspyörä ja tuulilasi, ilmastoidut nahkapenkit, mukautuva vakionopeussäädin, tehokkaat LED-valot kaukovalo-automatiikalla sekä ryömintävaihde, jota säädellään omalla vakionopeussäätimellä.

Kari Lindholm
Sivulle aukeava isokokoinen peräluukun ovi on joissakin tilanteissa hankala.

Jos Premiumin ylellisyydelle ja seitsemänpaikkaisuudelle ei ole käyttöä, pääsee Land Cruiserin puikkoihin halvemmallakin. Style-version saa omakseen 112 605 eurolla. Malliston tällä hetkellä halvin versio on Active, joka maksaa 95 845 euroa.

Malliston edullisin ja metsänomistajan kannalta kenties kiinnostavin versio on ollut alennetun autoveron kaksipaikkainen Life-malli, joka hinnoiteltiin noin 55 000 euron arvoiseksi.

Viimesyksyisen malliuudistuksen myötä noussut moottoriteho kampesi ajokin teho–paino-suhteen sen verran suureksi, että alennetun autoveron mahdollisuus poistui.

Tällä hetkellä alennetun autoveron Land Cruiser -pakettiautoa ei ole saatavilla, mutta maahantuoja selvittää parhaillaan keinoja saada kyseinen versio jälleen tilattavaksi.

Yrityksille arvonlisäveroalennuksen mahdollistava kaksipaikkaiseksi pakettiautoksi muuttaminen onnistuu tälläkin hetkellä.

Muutos tapahtuu poistamalla takapenkit ja turvavyökiinnikkeet ja katsastamalla auto pakettiautoksi. Toimenpiteen kustannus on noin 2 000 euroa.

Kari Lindholm
Sisätilat ovat suuret ja näkyvyys ohjaamosta erinomainen. Testiauton lisävarusteisiin kuuluivat muun muassa lämmitettävät ohjauspyörä ja tuulilasi ja ilmastoidut nahkapenkit.

Land Cruiserin moottorina on 2,8-litrainen, nelisylinterinen turbodiesel, joka on maineeltaan kestävä. Neloskoneen heikkoudeksi voi laskea moottorin karkeahkon ääntelyn kiihdytyksissä, joka ei kuulu tämän hintaluokan ajokkiin. Öljynvaihtohuollot tehdään 15 000 kilometrin välein.

Land Cruiser on yllättävän pieniruokainen ollakseen yli 2 200-kiloinen jättiläinen, jossa neliveto on aina kytkettynä. Valmistaja ilmoittaa keskikulutukseksi 9,7–9,8 litraa sadalla kilometrillä.

Taajamassa kulutus oli 11–12 litraa. Maantieajon 8,5 litraa mitattiin 80 kilometrin tuntivauhdilla talvirajoitusalueella. Moottoritieosuudella kulutus nousi 9–10 litran välille, kun nopeus oli noin sata kilometriä tunnissa.

Lumen tukkimalla metsätiellä kelkkakärryä kiskova Land Cruiser imaisi kaasun käytöstä riippuen 10–14 litraa. Erittäin suurikokoisten sivupeilien ansiosta peräkärryä oli myös helppo peruuttaa.

Land Cruiser on erittäin tukeva ja helppo ajettava. Automaattivaihteisto toimii kuin ajatus, ja sen jatkeena on sähköisesti kytkettävä alennusvaihteisto hidasta maastoajoa varten.

Vaikka autoa ajettiin myös sakeassa lumimyräkässä, ei kelillä ollut minkäänlaista vaikutusta ajettavuuteen tai käsiteltävyyteen.

Ajomukavuus on erinomainen, ja matka-ajoa voisi kuvailla kaikessa helppoudessaan jopa unettavaksi.

Auraamattomalla metsätielläkin ajettavuus säilyi hyvänä, vaikka autossa on leveä 265/55-19-rengastus, joka ei leveytensä puolesta ole enää parhain lumessa kahlaaja. Maahantuojan mukaan auto kahlaa vielä noin 65 senttimetrin syvyisessä lumessa.

Kääntösäde on uskomattoman pieni, 5,8 metriä, mikä helpottaa jättiläisen käsittelyä.

Land Cruiserin etenemiskykyä voi luonnehtia parhaiten toteamalla, että auto menee vaivattomasti sinne, minne kuljettaja käskee. Ennen loppuvat kuljettajalta taito ja rohkeus kuin autolta menohalut.

Toyota Land Cruiser 150

  • Hinta: Premium 131 431 euroa, Style 112 605 euroa, Active 95 845 euroa, Life 55 000 euroa (ei saatavilla tällä hetkellä)
  • Moottori 2,8 litran turbodiesel, 177 hevosvoimaa
  • Neliveto toteutettu Torsen-järjestelmällä (Torque sensing)
  • Kiihtyvyys 0–100 km/h 12,7 sekuntia
  • Kääntösäde 5,8 metriä
  • Huippunopeus 175 km/h
  • Hiilidioksidipäästöt: 251–252 g/km

Plussat

  • Etenemiskyky huonoissa oloissa
  • Edullinen pakettiautona
  • Ajettavuus
  • Ketteryys
  • Polttoainetalous
  • Sisätilat

Miinukset

  • Kallis henkilöautona
  • Moottorin ääni kiihdytyksissä
  • Sivulle kääntyvä peräluukun ovi
  • Turhan suuri parkkiruutuihin

Lue lisää

Korean typerä ja hauska mammuttiauto – MT koeajoi Ssanyong Rextonin

Katso video: Näin Lada-mies kehuu uuden maasturinsa – "Huomiota tämä herättää vähän liiankin kanssa"

Yli kivien ja kallioiden Land Cruiserilla – ryömintäautomatiikka ja panssaripohja tulivat tarpeeseen

Tämän avolava-auton takapenkki maksaa 22 000 euroa