Koneet & autot

Enyaq nousee Škodan sähköiseksi lippulaivaksi – lue MT:n liikennetoimittajan koeajoarvio uutuudesta

Nopeimmillaan auton akku latautuu reilussa puolituntisessa, pelkällä voimavirralla auto kannattaa jättää yöksi lataukseen.
Jarmo Palokallio
Enyaq on kookas sähköauto, jonka toimintasäde on parhaimmillaan yli 500 kilometriä.

Škodan uudeksi lippulaivaksi on noussut täyssähköinen Enyaq. Se täyttää tuon paikan erinomaisesti.

Enyaq nojaa Škodan perinteisiin vahvuuksiin. Sen muotokieli on modernia, varustelu kattavaa, sisätilojen suunnittelu huippua ja hinnoittelu kilpailukykyistä.

Ensimmäisenä Enyaqissa silmään iskee koko. Auto on oikeasti suuri: 4,65 metriä pitkä, 1,89 metriä leveä ja 1,62 metriä korkea. Massaa komeudella on pari tonnia.

Koolla on hyvät ja huonot puolensa. Huonot puolet tulevat esiin ahtaissa parkkihalleissa. Tutkat ja kamerat tulevat oikeasti tarpeeseen.

Takavetoinen versio on toisaalta varsin ketterä, koska siinä vetoakselit eivät rajoita etupyörien kääntymistä.

Hyvät ominaisuudet tulevat esiin matka-ajossa ja kuljetuskapasiteetissa. Tosin matka-ajossakin koon ja massan huomaa lievänä laivamaisena heijauksena.

Tilojen puolesta auton vertailukohtana on Škoda Kodiaq, jonka kanssa Enyaq kilpailee samoista asiakkaista.

Auton koelautaa hallitsee "kelluvaksi" nimetty keskusnäyttö. Digitalisointi on viety pitkälle, joten perusnäytön takaa löytyviin ominaisuuksiin ja vaihtoehtoihin ja näytön joustaviin personointimahdollisuuksiin kannattaa tutustua huolella.

Se kannattaa sikälikin, että nyt eletään oikeasti uutta sähköautojen aikakautta. Paluuta vanhaan ei enää ole.

Sisustan materiaalit vaikuttavat laadukkailta. Tilaa on sekä kuljettajalle että matkustajalle ja tavaroille. Perusasennossa tavaratila vetää 585 litraa. Sähkökaapeleille on sijansa sen sivuilla tai kannen alla.

Vetokykyä auton nelivetoversiolla on 1 200 kiloon.

Auton perusversiot ovat takavetoisia. Ratkaisu tuntuu aluksi oudolta, mutta se on ilmeisen toimiva. Ajonhallinta nappaa liirailut nopeasti pois talvellakin.

Tehoja takavetoon on tarjolla joko 132 tai 150 kilowattia. Pienempitehoisen version akku on 62 kilowattituntia ja suuremman 80.

Ärhäkkäämpää menoa kaipaaville tarjolla on nelivetoinen versio. Siitä irtoaa 195 kilowatin teho.

Pieniakkuisen Enyaqin toimintamatka on noin 400 kilometriä, suuremmasta riittää virtaa yli 500 kilometrin taipaleelle. Paljon on kuitenkin kiinni säästä, nopeudesta, ajotavasta ja kuormasta.

Vähänkin pitemmällä mökkimatkalla huomaa, miten kaasujalka kevenee väistämättä toimintamatkan huvetessa. Tasaisessa matka-ajossa noin 80 kilometrin nopeudella Enyaq kulki koeajossa 18–20 kilowattitunnin kulutuksella sataa kilometriä kohti.

Suuremman akun pikalataus 130 kilowatilla vie 38 minuuttia. Se on ehdoton vaatimus, jos auton pääasiallinen käyttö on pitkässä matka-ajossa.

Normaalissa ajossa selviää hitaammallakin latausnopeudella. Tavallisesta voimavirtapistokkeesta otettuna lataus kestää seitsemän ja puoli tuntia.

Koeajossa navetan seinästä otetulla voimavirralla auton akkuun sai sata lisäkilometriä tunnin ja vartin latauksella.

Lue lisää

Vuokra-autoyhtiö Hertz tilaa Teslalta 100 000 autoa Yhdysvaltoihin ja Eurooppaan

Sähköautot ovat moraaliposeerausta ja viherpesua, eikä niillä pelasteta maailmaa

Yle uutiset: Ajoneuvojen ja työkoneiden sähköistyminen ajoi lahtelaisyrityksen rajuun nousuun: "Tuotekehityksen osaajien haussa on haasteita"

Renault ja Terrafame aloittavat akkumateriaaleja koskevan yhteistyön – Terrafamen nikkelisulfaatin hiilijalanjälki on yli 60 prosenttia pienempi kuin alalla keskimäärin