
Katumaasturibuumin avannut Nissan Qashqai päivittyi uudeksi
Uutuus on pysynyt ulkoa tutun tunnistettavana, mikä on myyntiä ajatellen järkevä ratkaisu.Nissan Qashqai aloitti nykyisten katumaastureiden vyöryn vuonna 2006. Siitä seurasi huikea menestys. Viime vuoden lopulla mallista esiteltiin mallin täysin uusi kolmas sukupolvi
Rohkeasti muotoiltu Qashqai löi ensiesittelyssä kaikki ällikällä. Vastoin autotoimittajien odotuksia se nousi huikeaksi menestykseksi. Niitä on myyty pelkästään Eurooppaan kolmisen miljoonaa kappaletta.
Suomessakin Qashqai on kilpaillut menestyksekkäästi vuoden myydyimmän auton paikasta.
Alkumenestystä siivitti, että Qashqai kiinnosti Nissanin vanhojen asiakkaiden lisäksi aivan uutta ja nuorekasta ostajakuntaa. Heitä ei haitannut, että uuden automallin ajettavuus ja perusmoottorin tehot eivät täysin vastanneet ulkonäön herättämiä lupauksia.
Uusi Qashqai jatkaa ulkonäöllisesti tunnistettavalla linjalla, mikä on myyntiä ajatellen fiksu ratkaisu. Auto on silti kasvanut muutaman sentin suuntaansa.
Sisällä laatuvaikutelmaa ja digitekniikkaa on päivitetty kilpailijoiden tasolle.
Ensimmäisen sukupolven Qashqain koeajo jätti hämmentyneen tunnelman. Nyt tilanne on toinen, tarjolla on selkeästi aiempia versioita parempi paketti. Tämä Qashqai istuu käteen heti ensikosketuksella.
Uuden Qashqain ajettavuus on kunnossa ja sen hallintalaitteet ovat helppokäyttöisiä. Auto on myös riittävän tilava monikäyttöiseksi perheautoksi.
Tavaratilaa Qashqaissa on pienimmillään 436 litraa. Penkkejä kaatamalla se laajenee 1,5 kuutioon. N-Connecta -varustelusta alkaen tavaratilaan kuuluu kätevä tilanjakaja.
Qashqain moottoritarjonta alkaa 1,3-litraisesta bensaturbosta, joka on saanut avukseen kevythybriditekniikan. Siitä on kaksi versiota. Sen saa joko 140 hevosvoimaisena käsivaihteisena tai 158 hevosvoimaisena automaattina.
Koeajoon valikoitui Qashqain automaattiversio. Sen tehot riittivät hyvin normaalikäyttöön.
Auton WLTP-kulutus on 6,6 litraa sadalla. Alkutalvella tehdyssä koeajossa bensaa paloi noin 7 litraa 100 kilometrillä. Se ei ole vähän, mutta ei myöskään kovin paljon.
Tälle vuodelle moottoritarjonta kasvaa uudella e-Power –sarjahybridillä. Siinä autoa liikuttaa Leaf-mallista tuttu sähkömoottori, mutta pakettiin kuuluu myös bensiinimoottori, joka lataa akkuja.
Vastaava bensiinimoottorin tukema sähkövoimalinja löytyi vuonna 2011 esitellystä Opel Amperasta. Se ei silloin lyönyt kaupallisesti läpi toivotulla tavalla.
Nissan Qashqain hintahaarukka on laaja. Etuvedolla ja käsivaihteisena sen alkaen hinta on painettu 28 400 euroon. Parhaiten varusteltu ja tehokkain nelivetoversio maksaa 45 150 euroa.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat

