
Hyvät suhteet Henry Fordiin avittivat Harvey S. Firestonen uraa – pelkästään T-Fordeihin Firestone-renkaita tehtiin kymmeniä miljoonia
Harvey S. Firestonella oli merkittävä rooli ajoneuvojen siirtymisessä kumirenkaiden päälle. Firestonen perustamasta rengasalan yrityksestä tuli muutamassa vuodessa alansa johtava toimija.
Harvey S. Firestone oli merkittävä rooli ajoneuvojen siirtymisessä kumipyöriin. Kuvassa rengastehtailija Harvey S. Firestone kättelee Ab Jenkinsiä. Kuva: ValmistajaVuonna 1868 Ohion Columbianassa syntynyt ja lapsuutensa viettänyt Harvey Samuel Firestone oli lypsykarjatilallisen poika. Firestone siirtyi lukion ja kauppakoulun jälkeen myyntimieheksi setänsä vaunutehtaaseen Columbus Buggy Companyyn, joka teki parhaimmillaan 100 hevosvaunua päivässä.
Detroitissa liikkuessaan Harvey Firestone tapasi ensimmäistä autoaan rakentaneen Henry Fordin ja miehet ystävystyivät. Vuonna 1900 Harvey Firestone perusti Firestone Tire and Rubber Companyn Ohion Akroniin, jossa toimi myös muita renkaisiin ja muihin kumituotteisiin erikoistuneita yrityksiä. Firestonen ensimmäiset omat renkaat valmistuivat vuonna 1903.
Ohiolaisen Harvey Samuel Firestonen (1868–1938) vuonna 1900 perustama Firestone Tire & Rubber Company nousi muutamassa vuodessa maailman suurimmaksi rengasvalmistajaksi. Kuva: Kimmo KottaYhteydenpito Henry Fordiin oli vuosien varrella jatkunut ja vuonna 1906 Firestonen rengastehdas saikin Fordista merkittävän asiakkaan. Firestone toimitti Fordille 2 000 rengassarjaa, mikä oli suurin maailmassa siihen mennessä tehty rengaskauppa. Ford-kytköksien avulla Firestone nousi lyhyessä ajassa rengasalan johtavaksi toimijaksi. Mainetta tuli lisää v. 1909, kun Barney Oldfield voitti Indianapolisin 300 mailin ajon Firestone-renkailla varustetulla Mercedes-Benzillä.
Ensimmäisessä maailmansodassa Firestone panosti vahvasti kuorma-autoihin. Siihen asti kuorma-autoissa oli käytetty umpikumpirenkaita, joilla oli rajallinen huippunopeus. Ilmakumirenkailla voitiin ajella henkilöautonopeuksilla. Lisääntyneen tavaraliikenteen takia tarvittiin parempia teitä ja lopulta koko maan kattava valtatieverkosto.
Vuonna 1926 Firestone-yhtymä perusti Liberiaan omia kumipuuviljelmiä, jotka työllistivät 350 000 henkeä. Samana vuotena aloitettiin korjaamoketju Firestone Complete Auto Care, joissa valmistettiin muun muassa akkuja, kiila- ja jarruhihnoja, sytytystulppia sekä muita autotarvikkeita. Enimmillään tehtaita oli USA:n puolella 12 ja muualla kahdeksan.
Harvey Firestone jättäytyi yrityksen johtotehtävistä vuonna 1932, mutta jatkoi hallituksen puheenjohtajana vuoteen 1938, jolloin hän menehtyi sydänveritulppaan. Uraa jatkoivat pojat Harvey Jr, Russell, Leonard, Raymond ja Roger. Vuodesta 1988 lähtien Firestone on ollut osa japanilaista Bridgestone-yhtymää.
Lue Koneviestin nettisivuilta, miten Firestone vaikutti myös traktorihistoriaan ja miten kumipyörät siirtyivät myös maatalouskoneisiin!
Sinua saattaa kiinnostaa myös seuraavat artikkelit:
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat



