
Renkaiden kunto voi heiketä merkittävästi jo kuuden vuoden käytön jälkeen
Hyväkuntoiset renkaat ovat oleellisen tärkeitä ajoturvallisuudelle. Käyttöikänsä ehtoopuolelle ehtineillä renkailla jarrutusmatkat kasvavat ja pito heikkenee. Kuluneet renkaat ovat riski etenkin sadekeleillä.Renkaan kunnon lisäksi renkaan ikä kannattaa tarkistaa renkaiden vaihdon yhteydessä. Vanhoilla renkailla ominaisuudet ovat jo selvästi heikommat kuin uusilla.
Hyväkuntoiset renkaat ovat oleellisen tärkeitä ajoturvallisuudelle. Käyttöikänsä ehtoopuolelle ehtineillä renkailla jarrutusmatkat kasvavat ja pito heikkenee. Kuluneet renkaat ovat riski etenkin sadekeleillä.
LähiTapiolan kyselyn mukaan osa autonomistajista tinkii renkaiden kunnosta. Nuukailijat ajavat renkaat sakkorajalle tai täysin sileiksi ennen vaihtoa.
Sen lisäksi vain harva kuski välittää siitä, kuinka vanhat renkaat auton alla on. Vakuutusyhtiön teettämän kyselyn perusteella vain runsas kolmannes autoilijoista tiesi, milloin autossa alla olevat renkaat on valmistettu eli kuinka vanhat ne ovat.
Säännöllisesti renkaiden kuntoa, kuten urasyvyyttä ja pinnan kulumista, kertoi seuraavansa 60 prosenttia vastaajista. Silti vain reilu kolmannes vastaajista vaihtoi auton alle uudet renkaat ennen kuin vanhat olivat kovin kuluneet.
”Vaikuttaa siltä, että moni suomalainen ajaa vaarallisilla renkailla”, sanoo LähiTapiolan liikenneturvallisuusjohtaja Tapani Alaviiri.
Renkaan valmistusvuosi selviää nelinumeroisen kylkikoodin kahdesta viimeisestä numerosta. Kuva: Jarkko SirkiäAlaviiri muistuttaa, että renkaiden kunto vaikuttaa ajoturvallisuuden lisäksi ajomukavuuteen. Rengasvalinnoilla on merkitystä myös auton kulutukselle.
”Renkaiden kunto on hyvä tarkistaa viimeistään kausivaihdon yhteydessä. Keväällä kannattaa syynätä niin talvi- kuin kesärengassarjat, ennen kuin toiset laittaa odottamaan seuraavaa ajokautta”, sanoo Alaviiri.
Alaviiri muistuttaa, että renkaiden kumiseoksen kimmoisuus vähenee vuosien myötä. Samalla renkaan pito-ominaisuudet heikkenevät.
Renkaille ei voi antaa yksiselitteistä viimeistä käyttöpäivää. Nyrkkisääntönä voi pitää, että renkaan turvallinen käyttöikä täyttyy viimeistään kymmenen vuoden kohdalla.
Se voi kuitenkin tulla vastaan jo paljon aiemmin, sillä renkaiden kuntoon ja toimivuuteen vaikuttavat ajotyyli, urasyvyys ja säilytysolosuhteet. Myös oikeilla ohjauskulmilla on suuri merkitys.
Rengasasiantuntijat varoittavat, että renkaiden kunto voi heiketä jo kuuden vuoden käytön jälkeen.
Erityistä tarkkuutta renkaiden ikään kannattaa kiinnittää käytettyä autoa tai käytettyjä renkaita ostaessa. Käytetyn auton renkaat saattavat olla vaihtokunnossa, vaikka auto muuten vaikuttaa hyvin hoidetulta.
Renkaan iän voi itse tarkistaa sen kyljestä. Nelinumeroisessa tunnuksessa kaksi ensimmäistä numeroa viittaavat renkaan valmistusviikkoon ja kaksi jälkimmäistä valmistusvuoteen.
”Esimerkki lukema 1013 tarkoittaisi, että rengas on nyt noin kymmenen vuotta vanha”, kertoo Alaviiri.
Hyväkuntoiset renkaat pitävät auton kiinni tiessä ja mahdollistavat nopeat reaktiojarrutukset ja äkkikäännökset. Sakkoraja kesärenkailla on 1,6 millimetrin urasyvyys.
Turvallisuuden kannalta renkaat on hyvä vaihtaa, kun urasyvyys kuluu 4 millimetriin.
”Jos renkaan kulutuspinta tai nastat ovat hyvin kuluneet, tai rengaspaineet eivät ole kunnossa, ei auto välttämättä käyttäydy kuljettajan odottamalla tavalla”, varoittaa Alaviiri.
Liikenneonnettomuuksien tutkijalautakunnat käyvät Suomessa vuosittain läpi kaikki kuolemaan johtaneet moottoriajoneuvo-onnettomuudet. Tulosten perusteella renkaisiin kannattaa kiinnittää huomiota.
Tutkijalautakuntien mukaan henkilö- ja pakettiautojen aiheuttamissa onnettomuuksissa 14 prosentissa vaikutti taustalla jokin renkaisiin liittyvä riski.
Useimmin kyseessä olivat kuluneet, keliin sopimattomat tai muuten heikkokuntoiset renkaat.
Renkaiden käyttöikään, ajettavuuteen ja kulutukseen vaikuttaa myös oikea rengaspaine. Se pitäisi tarkistaa säännöllisesti.
Runsas kolmannes LähiTapiolan kyselyyn vastanneista kertoi tarkistavansa rengaspaineet säännöllisesti tai vähintään tarvittaessa.
Alaviiri muistuttaa, että rengaspainetta kannattaa lisätä ainakin suurella kuorman ajon yhteydessä sekä tietysti tarkistaa se aina renkaiden vaihdon yhteydessä.
Uudet autot osaavat itse ilmoittaa, jos rengaspaineissa on jotain pahasti vialla. Siitä ilmestyy kojelautaan varoitusvalo.
Moni tykkää pitää rengaspaineita vähän ohjeita pienempinä, koska astetta pehmeämpi rengas voi mukautua paremmin tienpintaan ja siten lisätä ajomukavuutta.
Liian pienet rengaspaineet saattavat lisätä polttoaineen ja sähkön kulutusta ja pehmeämpi rengas myös kuluu nopeammin.
Auton valmistajan ohjearvoja renkaille voi etsiä ohjekirjasta, esimerkiksi polttoainetankin luukussa tai kuljettajan oviaukossa olevasta tarrasta.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat




