Vanhat lato- ja harrasteautot säästymässä romutukselta – EU äänestää asiasta syyskuussa
Romuasetus tehostaa autojen kierrätystä, mutta historialliset ajoneuvot ja harrasteautot ovat jäämässä sen ulkopuolelle.EU:n jätedirektiivi uhkasi vielä keväällä viedä autot museoista ja harrasteajoneuvot ladoista. Kesän aikana tilanne on muuttunut ja harrasteautot ovat säästymässä pakkoromutukselta.
”Meneillään oleva kompromissiesitys näyttää olevan harrastajien puolella. Se sallii kansallisia poikkeamia ja määrityksiä historiallisten- ja harrasteajoneuvojen osalta”, kertoo Suomen ajoneuvohistoriallinen keskusliitto.
Järjestö on vaatinut romuajoneuvoasetuksen järkeistämistä jo vuodesta 2023, jolloin ensimmäiset lausuntopyynnöt aiheesta saatiin.
Komission ensimmäinen esitys romuautoasetuksesta oli harrasteautoilijoiden kannalta musertava. Se olisi käytännössä pakottanut latoautot kierrätykseen ja vaikeuttanut harrasteautojen varaosakauppaa, omistamista ja korjaamista.
Jopa museoautot olivat uhattuina.
”Asetuksen lopullisessa kompromissiehdotuksessa on äänestykseen menossa versio, jossa kansallisen harkinnan varassa on museo- ja harrasteajoneuvojen määrittely. Ne ollaan ehdotuksen mukaan rajaamassa varaosineen jätedirektiivin ulkopuolelle”, toteaa puheenjohtaja Leila Suutarinen SAHK:n tiedotteessa.
Suutarisen mukaan SAHK on avannut keskustelun Traficomin ja liikenneministeriön kanssa ajoneuvolain muuttamisesta museoajoneuvojen laajemman määrittelyn ja uuden harrasteajoneuvoluokan osalta.
Se mahdollistaisi osaltaan monipuolisen harrastustoiminnan jatkumisen kiristyvästä EU lainsäädännöstä huolimatta.
EU:ssa asiasta äänestetään tällä tietoa syyskuun alussa.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat






