
EU:n uusi säädös uhkaa tappaa autoharrastuksen – myös museoautot vaarassa
Autoharrastajien mukaan EU:n kierrätyssuunnitelmat uhkaavat harrasteautojen lisäksi museoautoihin liittyvää toimintaa.Harrasteautojen käyttö ja kunnostaminen uhkaa loppua EU:n uusiin jäte- ja kierrätystavoitteisiin. Pahimmillaan uudet EU-säädökset käytännössä pakottaisivat etenkin vanhat kunnostusta odottavat autot romutukseen.
Euroopan unionin valiokunnissa, neuvostossa sekä parlamentin täysistunnossa käsitellään kevään ja kesän aikana jätteiden kiertotalousesitystä. Esitys näkee vanhat autot kierrätettävänä romuna.
”Ehdotetulla mallilla toteutuessaan asetus käytännössä lopettaisi harrasteautojenkäytön ja kunnostamisen lisäksi myös museotoiminnan”, toteaa Leila Suutarinen Suomen ajoneuvohistoriallista keskusliitosta tiedotteessa.
Autoharrastajien yhteisöt ja yhdistykset pyrkivät varmistamaan, että historialliset ajoneuvot vapautetaan romuajoneuvoluokasta. Se mahdollistaisi, että niiden entisöinti, tuonti ja vienti sekä varaosien taltiointi ja kauppa onnistuisi jatkossakin.
Erilaiset tapaamiset ja kokoontumisajot ovat monen autoharrastajan kesän kohokohtia. Kuva: Suomen ajoneuvohistoriallinen keskusliittoSuutarisen mukaan historiallisilla ajoneuvoilla on suuri taloudellinen, sosiaalinen ja kulttuurinen merkitys. Suomessa on noin 70000 museoajoneuvoa ja kymmeniä tuhansia yli 20 vuotta vanhoja harrasteajoneuvoja.
Harrastajat käyttävät vuosittain noin 234 miljoonaa euroa harrastukseen. Se työllistää erikoisosaajia ja edistää ammattiosaamista sekä tarjoaa kulttuurielämyksiä noin miljoonalle henkilölle vuosittain.
Alan tuoman matkailun välilliset hyödyt paikallisille yrittäjille ovat noin 350 miljoonaa euroa vuosittain.
Autoharrastajat yrittävät varmistaa, että vanhat ja historialliset ajoneuvot vapautuvat romuajoneuvoluokasta. Järjestöt haluavat, että ajoneuvon omistaja saa jatkossakin päättää historiallisten ajoneuvojensa kunnostuksesta tai romutuksesta.
Samalla pitää sallia ajoneuvojen purkaminen entisöintiä ja kunnostusta varten. Kunnostukseen pitää myös voida käyttää muista ajoneuvoista purettuja toimivia osia.
Historiallisten ajoneuvojen varaosien myynti ja osto pitää myös sallia, eikä sille saa asettaa kohtuuttomia ehtoja.
Vanhojen ajoneuvojen kunnostamisessa pitää sallia myös se, että niiden kunnostuskustannukset voivat olla suuria ajoneuvon rahalliseen arvoon nähden.
Autoharrastajat toivovat myös, että historiallisten ajoneuvojen määritelmät on voitava sopeuttaa kansallisiin olosuhteisiin. Myös joidenkin teknisten ominaisuuksien muutoksia on voitava jatkossakin toteuttaa.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat










