Siirry pääsisältöönSiirry hakuun
Siirry sivupalkkiinSiirry alaosaan
  • Luonnonlumi tuo testaajat Ivaloon ympäri vuoden

    Kesäisin Ivalon Test Worldissa on käytössä kaksi jäähdytettyä sisähallia, joihin on lastattu luonnonlunta.  Hallit näkyvät kuvassa valkoisina. Talvisin jängälle jäätyvät ulkotestiradat. Pekka Fali
    Kesäisin Ivalon Test Worldissa on käytössä kaksi jäähdytettyä sisähallia, joihin on lastattu luonnonlunta. Hallit näkyvät kuvassa valkoisina. Talvisin jängälle jäätyvät ulkotestiradat. Pekka Fali Kuva: Viestilehtien arkisto

    Inari (MT)

    ”Olen portilla 30 sekunnin päästä”, Ivalon Test Worldin testikoordinaattori Markus Hilli ilmoittaa portin takaa soittaneelle toimittajalle. Mies on täsmällinen ja kaartaa autollaan mutkan takaa tasan puolen minuutin kuluttua puhelun päättymisestä.

    Mellanaavan testirata Nellimintien varrella on kohtuullisen tuntematon paikka tavalliselle suomalaiselle, mutta se on tullut tutuksi kymmenien rengas- ja autotehtaiden edustajille ympäri maailman.

    Syy suosioon on kaksi uutta sisähallia, joiden ansiosta autoja ja renkaita voi testata ympäri vuoden.

    Vuonna 2012 Test World avasi maailman ensimmäisen autoteollisuuden käyttöön suunnitellun talvitestaushallin, Indoor 1:n.

    Hallin 160 metriä pitkällä suoralla voi testata renkaiden jarrutus- ja kiihdytyspitoa kesällä lumella ja jäällä ja talvella märällä pinnalla.

    Tämän vuoden helmikuussa yritys avasi lähes 400 metrin pituisen käsittelyradan, Indoor 2:n, jolla on hyvä testata renkaiden ajettavuutta.

    Lisäksi halleissa voidaan testata muun muassa sähköautojen akkujen kylmänkestävyyttä ja autojen kylmäkäynnistystä.

    ”Perinteisesti talvitestausaikaa on riittänyt lokakuusta huhtikuulle. Kesällä paikka on ollut kiinni”, Test Worldin operatiivinen johtaja Susan Vuoriaro kertoo.

    Nyt yritys käyttää talvella puolitoista kuukautta luonnonlumen keruuseen. Lunta ajetaan kahteen sisähalliin 30 sentin kerroksen verran. Hallit ovat kesällä käytössä päivittäin.

    Rengas- ja autonvalmistajat tekevät omia testejä tai ostavat testauspalveluja Test Worldiltä.

    ”Lumi vanhenee käytettäessä, hiutaleiden särmät pyöristyvät”, Vuoriaro selittää. Siksi lumi pitää säännöllisesti aurata, ja vanha lumi kärrätään ulos.

    Luonnonlumi on avainsana, miksi sisähalleja ei voi rakentaa vaikkapa Saksan Stuttgartiin tai Nürburgringiin, jossa autoteollisuus muuten kuhisee.

    Keski-Euroopassa luonnonlunta on vain vuoristossa, josta lumenkuljetus olisi kallista. Tykkilumi taas ei vastaa ominaisuuksiltaan luonnonlunta.

    ”Eurooppalaiset ovat aiemmin matkustaneet Uuteen-Seelantiin, jos ovat tarvinneet kesällä talvitestiolosuhteita”, Vuoriaro kertoo.

    Autojen ja ihmisten lennätys maapallon toiselle puolelle maksaa kuitenkin satojatuhansia euroja.

    Ivalo on sijainniltaan hyvä, sillä sinne pääsee Helsingistä päivittäin lentokoneella, maa on eurooppalaisittain halpaa ja lunta tulee joka vuosi.

    Vuoriaron mukaan monilla japanilaisilla yrityksillä tuotekehitysyksikkö on Euroopassa. Kun talvitestejä voi tehdä kesälläkin, uusi auto- tai rengasmalli voidaan saada markkinoille nopeammin.

    Test World suunnittelee jo kolmatta, huomattavasti kahta ensimmäistä suurempaa, testihallia Ivaloon.

    ”Sinne tulisi ajoneuvoteollisuudelle erilaisia pintoja, myös raskaalle kalustolle”, Vuoriaro kertoo.

    Indoor 1:n ja 2:n rakentaminen maksoi yhteensä noin kymmenen miljoonaa euroa.

    Hallit omistaa vielä toistaiseksi Inarin elinkeinoyhtiö Inlike. Se sai teollistamishankkeeseen EU-rahaa.

    Test World on halleissa aluksi vuokralla ja lunastaa ne, kun liiketoiminta on tuottanut tarpeeksi.

    Vuoriaron mukaan hallit pystytään lunastamaan yritykselle muutamassa vuodessa.

    ”On hyvä, että pienyritys voi panostaa aluksi markkinointiin ja sitten vasta investointeihin.”

    Talvisin testaajat voivat vuokrata ulkoratoja. Mellanaavalla ulkoradat ovat suolle ruopattuja väyliä, jotka jäätyvät talveksi.

    Yksi radoista on kilometrin pituinen suora, jossa on toiseen suuntaa jääpinta ja toiseen suuntaan lumipinta.

    Ratoja on myös Ivalon lentokentällä.

    Sisäradoista huolimatta talvi on edelleen Test Worldin sesonkiaikaa.

    ”Kun hallit rakennettiin, tavoitteena oli palkata kaksi uutta ympärivuotista työntekijää, mutta palkkasimmekin kymmenen”, Vuoriaro sanoo.

    Nyt yrityksessä työskentelee 15 henkilöä kesät talvet ja talvisesonkina noin 30.

    Vuoriaro uskoo, että testiradoille riittää käyttäjiä.

    ”Vaikka autoteollisuudella menee heikosti, tuotekehitystä ei voi lopettaa.”

    Vuoriaro kuitenkin povaa, että yritys saa vielä kilpailijan Aasiasta tai Amerikasta.

    Suvi Niemi

    Avaa artikkelin PDF