Hyundai osuu eurooppalaiseen makuun
Hyundai onnistui viime vuonna pitämään automyyntinsä entisissä lukemissa, mikä oli hyvä suoritus taantumassa. Uusi i30 on merkin eurooppalaiseen makuun osuva perusauto.
Uutuus kootaan edeltäjänsä tapaan Euroopassa, ja se on muotoiltu nykymuodin mukaisesti hyvin sulavaksi. Mikään yksityiskohta ei iske erityisesti silmään, mutta kokonaisuus miellyttää katsojaa, mikä on tärkeintä.
Auton hyvästä suunnittelusta kertoo, ettei takapenkillä istujakaan ahdistu liian läheltä päätä kaartuvasta katosta. Tavaratila ei ole erityisen suuri, mutta se riittää perheen päivittäisiin tarpeisiin.
Auto on miellyttävä ajaa. Ohjaus on sähköisesti tehostettu, ja lopputulos toimii kaikissa olosuhteissa. Siihen ei kiinnitä juuri huomiota.
Ekologinenkin auto on, myös bensakoneella, joka vääntää hyvin pienillä kierroksilla.
Koeajossa olleen 1,6 litran bensiinikoneen virallinen kulutus jää 5,9 litraan sadalla kilometrillä. Alkutalvella, ilman moottorin esilämmitystä, bensaa paloi 6,7 litraa sadalla.
Viimeiset grammat päästöistä nappaa start-stop-systeemi, joka sammuttaa auton risteyksiin ja liikennevaloihin. Sen toiminnasta ei voi antaa täysiä pisteitä.
Kun lämpötila sahasi plussan ja pienen pakkasen välillä, auto kyllä sammui liikennevaloihin muttei lähtenyt itsekseen käyntiin, kuten olisi pitänyt. Se herätti hämmennystä.
I30:n lähin kilpailija on samalle alustalle rakennettu sisarmalli Kia Cee’d.
JARMO PALOKALLIO
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
