
Mercedeksen uusi Sprinter jyrää 1700 vaihtoehtoisella versiolla
Uutta on pelkkä etuveto, mutta takaveto pitänee silti pintansa.
Sprinterin pituus, korkeus, vetotapa ja moottorivaihtoehdot ovat entistä runsaammat. Kuva: Jarmo PalokallioUusi Mercedes-Benz Sprinter on panostanut muunneltavuuteen. Peruspakusta voi erilaisilla muutoksilla räätälöidä 1 700 malliversiota, joten niistä jokainen löytää varmasti tarpeisiinsa sopivan.
Vaihtoehdot lähtevät liikkeelle painoluokista, joita on 3 ja 5,5 tonnin väliltä. Korimalleja on tarjolla umpipakettiautosta pikkubussiin tai kevytkuorma-autosta retkeilyautoon. Akselivälin voi valita viidestä vaihtoehdosta.
Lisää valinnanvaraa löytyy moottori- ja vetotapavalinnoista. Uutta on etuveto, joka sopii niille käyttäjille, joiden ei tarvitse hinata perävaunua.
Etuvedon etuihin kuuluu kahdeksan senttimetriä matalampi lastauskorkeus ja selkeämmin muotoiltu ja suurempi tavaratila. Auton korkeus on sama taka- ja nelivetoiseen malliin verrattuna.
Etuvetoinen Sprinter on myös 50 kiloa kevyempi. Siinä on edessä joustintuet takavetoisessa käytettävän poikittaisen lehtijousen sijaan.
Sen vaihtoehtona ovat perinteinen takaveto ja neliveto. Maahantuoja odottaa, että takaveto pitää edelleen pintansa.
Moottoreita on tarjolla useita vaihtoehtoa. Perusvaihtoehto lähtee 2,14-litraisesta turbodieselistä, josta on kolme tehoversiota. Vaihteistona vakiona on kuusipykäläinen käsivaihteisto. Lisähinnalla sen vaihtoehdoksi nousee automaatti.
Maahantuoja odottaa, että automaattiin päätyy yli puolet ostajista.
Ensi vuodelle luvattu täysin sähköinen eSprinter tarjoaa vaihtoehdon lyhyisiin kaupunkikuljetuksiin.
Tavaratilan koko vaihtelee korin mukaan 7,8 ja 17 kuutiometrin välillä.
Perusmalleja noita vaihtoehtoja sekoittelemalla irtoaa siis peräti 1 700. Jos niistä ei löydy sopivaa, niitä on luonnollisesti mahdollista muunnella lisävarustein.
Aika monta rastitettavaa kohtaa siis tilauslomakkeella. Ostajan on hyvä tietää, mitä hän oikeasti tahtoo ja tarvitsee.
Sprinter on saavuttanut vankan aseman kuormaa kantavana työjuhtana. Reilussa 20 vuodessa sitä on myyty yli 3 miljoonaa kappaletta 130 maassa.
Uuden Sprinterin muotoilu on pakujen tyylikkäimmästä päästä, kun ottaa auton koon ja käyttötarkoituksen huomioon. Se kelpaa hyvin yrittäjän käyntikortiksi.
Kuljettajan paikka on hyvin suunniteltu. Pikkutavaroille on rakennettu lokeroita kojelaudan päälle. Koeajoautossa niiden lukitus ei vakuuttanut. Tietyillä kierrosalueilla luukkujen kannet resonoivat, mikä laski auton muuten antamaa laatuvaikutelmaa.
Kuskin työtä helpottavat erilaiset henkilöautoista tutut avustimet, vakionopeudensäätimet, tutkat ja peruutusvideokuvat. 360-asteen kamerajärjestelmä helpottaa suuren auton käyttöä ahtaissa paikoissa.
Uutta on myös harppaus sähköiseen maailmaan ja tietoverkkoihin. Kuljettajalla on halvinta versiota lukuun ottamatta käytössään MBUX-käyttöliittymä, joka mahdollistaa keskustelun auton kanssa.
Uudet järjestelmät tarjoavat myös yrittäjälle työkaluja yrityksen taloushallintaan, auton seurantaan ja kuljetusten ohjailuun. PRO connectin avulla kuljetuksia voi optimoida ja pitää autot koko ajan kartalla.
Kuljetusjärjestelijä voi lähettää esimerkiksi päivän työt tai uudet kohteet suoraan auton navigaattoriin.
Ensimmäiset uudet etu- ja takaveto-Sprinterit ovat jo Suomessa. Nelivetomallit seuraavat syksyllä perässä.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat


