Siirry pääsisältöönSiirry hakuun
Siirry sivupalkkiinSiirry alaosaan

Väylävirasto: Huonokuntoisten maanteiden määrä kasvaa Suomessa tänä vuonna noin 500 kilometrillä

Bitumin hinnannousu kasvattaa asfalttiteiden päällystämisen kustannuksia kolmanneksella.
Yhteensä Suomessa päällystetään tänä vuonna noin 2 300 kilometriä maanteitä. LEHTIKUVA / Otto Ponto.
Yhteensä Suomessa päällystetään tänä vuonna noin 2 300 kilometriä maanteitä. LEHTIKUVA / Otto Ponto.  
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

Huonokuntoisten maanteiden määrä kasvaa Suomessa tänä vuonna arviolta 500 kilometrillä, kertoo Väylävirasto tiedotteessaan.

Yhteensä Suomessa päällystetään tänä vuonna noin 2 300 kilometriä maanteitä. Määrällä pystytään viraston mukaan pitämään kohtuullisessa kunnossa maanteiden vilkkain verkko, jolla kulkee noin 70 prosenttia tieliikenteestä.

Nykyisillä päällystysmäärillä korjausvelan kasvu jatkuu Suomessa, tiedotteessa todetaan. Jotta maantiet voitaisiin pitää nykyisessä kunnossaan niin, ettei korjausvelka kasvaisi, maanteitä pitäisi päällystää viraston mukaan vuosittain noin 4 000 kilometriä. Viimeksi tähän tavoitteeseen päästiin vuonna 2020.

Kaikkiaan Suomessa on päällystettyjä maanteitä noin 50 000 kilometriä, joista huonokuntoisia on noin 7 350 kilometriä, tiedotteessa sanotaan.

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

Väylävirasto arvioi kuluvan vuoden päällystysohjelman jäävän huomattavasti edellisvuotta lyhyemmäksi hintojen nousun vuoksi. Viime vuonna Suomessa päällystettiin noin 2 900 kilometriä maanteitä noin 180 miljoonalla eurolla.

”Tänä vuonna määräraha on noin 215 miljoonaa euroa”, väylänpidon toimialajohtaja Virpi Anttila Väylävirastosta sanoo STT:lle.

”Vaikka summa on viime vuotta suurempi, (tänä vuonna) samalla rahalla ei valitettavasti saa vastaavaa kilometrimäärää päällystettyä (kuin viime vuonna).”

Viraston mukaan päällystystöissä käytettävien raaka- ja polttoaineiden hinnat ovat olleet merkittävässä nousussa. Erityisesti asfaltin sideaineena käytettävän bitumin hinnannousu kasvattaa päällystämisen kustannuksia tänä vuonna lähes 30 prosenttia.

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

Maanteiden päällystystyöt alkavat eteläisestä Suomesta vapun tienoilla, virasto kertoo.