- Tampere
Autojunan suosio reippaassa kasvussa, lisäkalustoa harkitaan
Ministeriö rahoittaa autojunia, sillä lipputulot eivät kata kustannuksia.Suomen ensimmäinen autojuna aloitti toimintansa vuonna 1969 Helsinki-Kemi-reitillä. Niiden suosio on pitkän matkan varrella kasvanut.
Yöjunien toiminta on liikenne- ja viestintäministeriön VR:ltä ostamaa liikennettä. VR:n suunnittelujohtaja Juho Hannukaisen mukaan tämä johtuu siitä, etteivät lipputulot riitä kattamaan autojunien kuluja.
”Sen vuoksi osa rahoituksesta tulee ministeriöltä. Tällä tavoin voimme taata ympärivuotisen kattavan autojunapalveluliikenteen.”
Tällä hetkellä matkustajia palvelee seitsemän autojuna-asemaa: Helsingin Pasila, Turku, Tampere, Oulu, Rovaniemi, Kemijärvi ja Kolari.
Uusia autojuna-asemia ei ole suunnitteilla lähivuosille. Savon rata on kuitenkin vilahdellut keskusteluissa.
”Ostoliikennettä on mahdollista laajentaa kaluston käyttöä tehostamalla niin, että autojunia ajettaisiin myös Savon radan kautta pohjoiseen. Siihen tarvittaisiin kuitenkin lisärahoitusta. Jos näin kävisi, saattaisi silloin olla esillä myös lisälastauspaikkojen avaaminen.”
VR on myös hankkimassa lisäkalustoa.
”Parhaillaan on menossa kilpailutus kahdeksasta katetusta autojunavaunusta sekä yhdeksästä makuuvaunusta. Niiden on tarkoitus olla käytössä vuonna 2025.”
Yöjunien matkustajamäärät ovat olleet viime vuosina reippaassa kasvussa.
”Selkeä kasvu alkoi korona-aikana, milloin kotimaan matkailu vilkastui merkittävästi. Tuona aikana autojunaa käytti paljon sellaisia matkustajia, jotka eivät olleet sitä aiemmin käyttäneet.”
Kasvu näkyy myös lukemissa tarkastellessa paikkoja joihin kulkee vain öisiä autojunia, eli Kemijärveä ja Kolaria. Kolariin matkusti vuoden 2022 maalikuussa reilut 15 000 matkustajaa, kun luku vuoden 2019 maaliskuussa oli alle 12 000.
Sama näkyy heinäkuussa, vuonna 2022 matkustajia oli reilut 9000, mikä on yli 4000 enemmän kuin vuoden 2019 heinäkuussa. Kasvu näkyy myös Kemijärvellä: huhtikuussa 2019 matkustajia oli 2700 ja vuoden 2022 huhtikuussa 3800.
”Pääosa matkustajista on vapaa-ajanmatkalaisia. Autojuna tarjoaa tähän hyvän mahdollisuuden, sillä matkan aikana voi levätä makuuvaunussa auton ajon sijaan. Erityisen suosittuja matkustusaikoja ovat lomien ja juhlapyhien ajat.”
VR on kuljettanut viimeisen vuoden aikana yli 60 000 autoa. Autojunavaunuja on kahdenlaisia, katettuja sekä avokattoisia. Jälkimmäisessä kulkevat asunto- ja pakettiautot. Vaunuissa voi kuljettaa myös kaksipyöräisiä kulkuneuvoja.
Ajoneuvot voi kuormata itse, lastausaika selviää ostetusta lipusta.
”Kuormauksen voi jättää myös VR:lle, tällöin avaimet on jätettävä autojuna-asemalle viimeistään puolituntia ennen kuormauksen alkua”, Hannukainen sanoo.
Suunnittelujohtaja listaa myös muita muistettavia asioita.
”Auton mitat täytyy ilmoittaa tarkasti ennakkoon, eli luvuissa on oltava mukana suksiboksi sekä vetokoukku. Tämä sen vuoksi, että tiedetään paljonko ajoneuvoja mahtuu mukaan.”
”Auton varashälytin on kytkettävä pois matkan ajaksi. Matkatavarat voi jättää autoon, mutta ovet pidetään lukittuina, eikä sinne pääse kesken matkan. Tarkemmat ohjeet löytyvät esimerkiksi VR:n nettisivuilta.”
Hannukainen muistuttaa myös autojunien pitkästä ravintolavaunun aukiolosta.
”Se on avoinna muutamaa öistä tuntia lukuunottamatta koko matkan ajan. Monet viihtyvätkin siellä mielellään tapaamassa muita matkustajia. Tällä saralla eräällä työtoverillani kävi erityinen onni, hän kohtaisi ravintolavaunussa tulevan puolisonsa.”
Artikkelin aiheet - Osaston luetuimmat







