
- Madrid
Renaultin uutuus korvaa vanhat mallit
Auton 18 senttimetrin maavara parantaa sen käyttökelpoisuutta kelirikkoaikana. Rahalla autoon saa myös nelipyöräohjauksen. Sen edut huomaa etenkin mutkissa ja ahtaissa parkkihalleissa.Renault hakee kasvua keskiluokan suosimista autoista. Uusi Austral asettuu siltä osin samaan karsinaan aiemmin esiteltyjen Arkanan ja Megane E-Techin kanssa.
Renault odottaa Australin nappaavan tukevan siivun kokoluokkansa automyynnistä Euroopassa. Uutuuteen kohdistuvat odotukset ovat kovat senkin takia, että se korvaa sekä lyhytikäiseksi jääneen Kadjarin että Koleosin.
Nimen lisäksi auto on kokonaan uusi myös tekniikaltaan. Samalla se on ensimmäinen Renault, joka on koottu konsernin uudelle alustalle.
Auton 18 senttimetrin maavara parantaa sen käyttökelpoisuutta kelirikkoaikana. Rahalla autoon saa myös nelipyöräohjauksen. Sen edut huomaa etenkin mutkissa ja ahtaissa parkkihalleissa.
Austral vetoaa katumaastureiden ostajiin keulan moderneilla muodoilla. Valmistajan mukaan auton kookas säleikkö huokuu voimaa.
Sisältä auto on vahvasti kiinni nykyteknologiassa, mikä näkyy esimerkiksi monipuolisina liitettävyyksinä. Auton ajoavustinjärjestelmään kuuluvat moottoritie- ja ruuhka-avustimet sekä älykäs mukautuva vakionopeudensäädin.
Järjestelmä osaa ennakoida esimerkiksi liikenneympyrät, sillä se on yhteydessä navigointiin.
Sisätilojen materiaalit ja viimeistely vaikuttivat laadukkailta. Varustetasojen yläpäästä ohjaamoon löytyy aitoa puuta, nahkaa ja Alcantaraa.
Auton tilat riittävät aktiiviseen perhekäyttöön. Etupenkeillä viihtyi hyvin parin sadan kilometrin pituiset koeajorupeamat.
Maahantuoja odottaa, että Australen voimalinjoista suosituimmaksi nousee E-Tech full hybrid. Siihen kuuluu polttomoottori ja kaksi sähkömoottoria. Sähkömoottoreista toinen lataa ajoakkua ja toinen on apuna polttomoottorin käynnistyksessä.
Bensamoottoreista suosituimmaksi nousee 1,2 litran turbokone. Sähkömoottoreiden kanssa voimalinjan kokonaisteho on 118 kilowattia.
Liikkeelle auto lähtee aina sähköllä. Kaupunkiajossa sähkön osuus voi olla jopa 80 prosenttia ajomatkasta.
Toisena voimalinjana tarjolla ovat 1,3 -litraiset kevythybridit. Ne saa joko 103 tai 118 kilowatin tehoisena. Pienitehoisemman moottorin saa myös käsivaihteisena.
Espanjan vuoristomaisissa olosuhteissa Austral E:n kulutus nousi hivenen kuuden litran päälle kahden hengen kuormalla. Auton virallinen WLTP-mittaustavan mukainen kulutuslukema jää 4,5 litraan 100 kilometrillä.
Eteläeurooppalaisilla teillä Austral vaikutti hyvin hiljaiselta. Karkeammilla tieosuuksilla rengasmelu kasvoi, mutta ei noussut häiritseväksi.
Auton automaattivaihteiston toiminnassa oli välillä pientä arpomista.
Australin tavaratila vaihtelee 430 litrasta 575 litraan malliversion ja siirreltävien takapenkkien asennon mukaan.
E-Tech full hybrid -version vetokyky on 1500 kiloa.
Australin myynti alkaa keväällä, mutta toistaiseksi sen hinta on vielä auki.
Artikkelin aiheet - Osaston luetuimmat





