
Ikoninen Renault 5 palaa sähköisenä – uutuusmalli tarjoaa kilpailukykyisen hinnan ja ainutlaatuisen lisävarusteen
Täyssähköinen Renault 5 on onnistuneesti nykyaikaan siirretty retroauto, joka haastaa hinnallaan vastaavat polttomoottoriautot.
Täyssähköinen Renault 5 tarjoaa selkeän ja houkuttelevasti hinnoitellun vaihtoehdon pienelle polttomoottoriautolle. Kuva: Jarmo PalokallioLegendaarinen Renault 5 palaa täyssähköisenä. Pitkästä aikaa tarjolla on hinnaltaan houkutteleva ja kaikin puolin toimivalta tuntuva auto, joka oikeasti myös säväyttää.
Valmistajan mukaan uusi Renault 5 on suunniteltu takaperoisesti. Ensin lyötiin lukkoon auton ulkonäkö. Sitten pakettiin ympättiin sähköauton voimalinja ja sisustus.
Lopputuloksena syntyi sopivan retrohenkinen menopeli, jonka hinta kilpailee vastaavien bensa-autojen kanssa. Se avaa monille mahdollisuuden siirtyä sähköautoiluun.
Uutuuden koko nimi on Renault 5 E-Tech electric. Sen korin päälinjat ovat peräisin vanhasta Renault 5:stä.
Etenkin Iconic-varustelu tekee vaikutuksen keltamustalla sisustuksellaan. Matkustajan edessä kojelauta on kahdessa tasossa ja se on näyttävästi pehmustettu.
Verhoilu on valmistettu vesipullojen kierrätetystä muovista. Lopputulos on parempi kuin monilla muilla.
Ainoastaan kauhukahvoissa on säästelty. Ne autosta puuttuvat.
Istuimet ovat mukavat ja hallintalaitteet toimivat hyvin. Auton Renoksi nimetty tekoälysovellus on sen sijaan toivoton keskustelukumppani nykytasollaan.
Takana jalkatilaa on niukasti. Aikuisilla ei sinne ole asiaa, elleivät etumatkustajat vedä penkkejään eteen.
Renault 5 on mainio ajettava. Ohjaus on tarkka ja nopea.
Alustan toteutus vaikuttaa sekin onnistuneelta. Se on sopivan pehmeä sekä matka-ajoon että röpypinnoille. Koeajon perusteella auto oli myös hyvin hiljainen.
Ajo-ominaisuuksia parantaa pienen auton yli 1,5 metrin raideleveys. Vaikka lattian alla on ajoakku, auton korkeuskin jää 1,5 metriin.
Auton myynti alkaa 110 kilowatin tehoisella voimalinjalla. Sillä auto kiihtyy nollasta 100 kilometriin tunnissa kahdeksassa sekunnissa.
Moottorin WLTP:n mukainen kulutus on 14,9 kilowattituntia 100 kilometrillä. MT:n koeajossa kulutus jäi kahden hengen kuormalla selvästi tuon alapuolelle kesäolosuhteissa.
Akun koko on 52 kilowattituntia, millä irtoaa 410 kilometrin toimintamatka.
Myöhemmin myyntiin tulevat edullisemmat versiot ovat pienempi tehoisia. Niissä akku on 40 kilowattitunnin kokoinen ja toimintamatka vähän yli 300 kilometriä.
Tehoversion pikalatausteho on 100 kilowattia. Pienemmillä tehoilla pikalatausteho jää 80 kilowattiin. Autossa on myös 11 kilowatin tehoinen vaihtovirtalaturi, jolla voidaan antaa virtaa sekä muille autoille ja laitteille.
Ajoakun esilämmitys onnistuu asettamalla reitti pikalaturille sisäänrakennetulla Google Maps navigaattorilla.
Renault 5:n tavaratila vetää 277 litraa. Vetokykyä autolla on 500 kilogrammaa.
Lisävarustelistan erikoisuus on keskikonsoliin kiinnitettävä patonkikori. Sille on ilmeinen tarve auton kotimaassa Ranskassa, mutta se ei välttämättä tule tarjolle Suomen mallistoon.
Suomeen autoja alkaa tulla keväällä.
Renault 5:n lähtöhinnat ovat muualla jääneet jopa 25 000 euron tuntumaan. Suomessa talvipaketit, parempi varustelu ja kireämpi arvolisäverotus nostavat hintaa, mutta maahantuoja lupailee silti lähtöhinnan jäävän selvästi alle 30 000 euroon.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat







