Uuden Qashqain myynti alkaa pienellä bensakoneella
ESPANJA (MT)
Nissan otti melkoisen riskin korvaamalla vanhat farkkunsa Qashqailla vuonna 2007. Qashqai yhdisteli farmariauton ja katumaasturin ominaisuuksia tavalla, jota ei ollut ennen nähty.
Nuorekkaasti muotoiltu Qashqai nousi menestykseksi, vaikka sen kauppa lähti käyntiin verkkaisesti. Auton myynti nousi huippuunsa vasta muutaman vuoden kuluttua sen esittelystä. Siltäkin osin se poikkesi valtavirrasta.
Nyt niitä on myyty maailmalla kaksi miljoonaa ja Suomessakin se on nähty myyntitilaston kärjessä. Riski siis kannatti ottaa.
Englannissa suunniteltu ja valmistettu Qashqai on Nissanin myydyin automalli Euroopassa. Ensimmäisen sukupolven Qashqai pääsi aloittamaan puhtaalta pöydältä. Vastaavia autoja ei ollut muilla tarjolla.
Qashqain toinen sukupolvi ei vastaavaa etumatkaa saa. Lähes kaikilta autonvalmistajilta löytyy sen kanssa samalla hiekkalaatikolla kilpaileva malli.
Nissan avaa pelin kolmella moottorivaihtoehdolla. Bensiinikoneeksi tarjolla on 1,2 litran turbokone. Se vaikuttaa aavistuksen alitehoiselta ja hengettömältä. Ohituksiin kannattaa lyödä suosiolla pari pykälää pienempi vaihde silmään.
Bensakoneiden valikoima laajenee kesällä 1,6 litran turbolla. Jos vanhoihin merkkeihin on uskomista, se nousee mallin myydyimmäksi konevaihtoehdoksi.
Dieseleitä on kaksi, 1,5- ja 1,6- litraiset. Niistä jälkimmäiseen on tarjolla Xtronic-automaatti. Ne ovat pientä bensakonetta mukavampia ajettavia.
Neliveto on aluksi saatavilla vain suurempaan dieseliin. Nelivedolle odotetaan noin 15 prosentin siivua myynnistä.
Auton vahvuutena ovat pienet kulutuslukemat. Niihin pääsyä avittaa 40 kiloa pudottanut laihdutuskuuri.
Qashqain bensaversion ohjaustuntuma on tahmea keskialueella, minkä huomaa etenkin pienillä nopeuksilla. Sitä korostivat koeajoauton 19 tuuman vanteet. Dieselin ajettavuus pari tuumaa pienemmillä vanteilla rengastettuna oli selvästi parempi.
Uutta on, että kuski voi valita sähköisen tehostuksen voimakkuuden kahdesta vaihtoehdosta.
Ohjaustuntuman osalta mieltymykset vaihtelevat, joten Qashqain ohjauksen sopivuus omaan ajotapaan kannattaa testata itse.
Qashqain varustelista on pitkä ja tekninen. Sillä auto nousee samaan sarjaan kilpailijoittensa kanssa. Nykyään kisaa käydään lähinnä sillä, kenen paketti on kattavin ostajien suosimissa hintaluokissa.
Varustelun perustaso on Visia, jonka täkynä on muun muassa vakionopeuden säädin. Houkuttelevin vaihtoehto on Business 360, joka sisältää käytännössä koko paletin led-valoista pysäköintiavustimeen ja automaattiseen hätäjarrutukseen.
Ulkoa auton tunnistaa edelleen Qashqaiksi. Vekkejä on tullut lisää, mistä perheen autopäätöksiin vaikuttava nuoriso pitää.
Tilat ovat edessä riittävät. Etupenkin käsikäyttöinen kaltevuuden säädin on oudon rutiseva. Takana aikuisten istuma-asennossa on toivomisen varaa.
Perusversion lähtöhinta Visia-varusteilla on noin 22 700 euroa.
JARMO PALOKALLIO
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
