
Toimitusvaikeudet jarruttivat pakukauppaa, Ford pysyi ykkösenä
Raskaiden kuorma-autojen rekisteröinnit pysyivät ennallaan.Uusien pakettiautojen rekisteröinnit vähenivät viime vuonna. Sen sijaan raskaiden kuorma-autojen toimitukset pysyivät ennallaan ja linja-autojen ensirekisteröinnit lähtivät kasvuun.
Pakettiautojen ensirekisteröinnit jäivät viime vuonna yli 13 prosenttia aiemmasta. Autoalan mukaan synkkien lukemien taustalla ovat komponenttipulasta ja tuotannon pullonkaupoista johtuvat toimitusvaikeudet.
Pakettiautojen tilauskanta on moninkertainen normaaliin verrattuna.
Mallistoaan sähköistävä Ford piti pakettiautoissa ykköspaikkansa viime vuonna noin viidenneksen osuudella. Kuva: Jarmo PalokallioPakettiautojen rekisteröintitilaston kärjessä Ford säilytti ykkössijansa. Merkki nappasi edelleen viidenneksen siivun koko pakettiautokaupasta, vaikka sen rekisteröinnit vähenivät 27 prosenttia edellisvuodesta.
Kakkospaikasta käydyn kisan voitti Mercedes-Benz, jonka kauppa kävi ja toimitukset toimivat. Se pystyi siksi kasvattamaan myyntiään. Volkswagenin rekisteröinnit puolestaan putosivat yli neljänneksen, joten se joutui taipumaan kolmossijalle.
Volkswagenin lisäksi keskimääräistä enemmän takkiinsa ottivat kymppikärjen jälkipäästä löytyvät Fiat ja Opel.
Normaalivuosina uusia pakettiautoja on rekisteröity noin 13 300. Nyt niiden rekisteröinnit jäivät alle 11 200:aan.
Edellisen kerran pakettiautojen rekisteröinneissä nähtiin 11 000 auton alittavia lukemia 2010-luvun alun taantumassa.
Pakettiautojen rekisteröinnit piristyivät joulukuussa. Siitä huolimatta myös joulukuun rekisteröinnit jäivät selvästi viiden vuoden keskiarvon alle.
Raskaita kuorma-autoja rekisteröitiin viime vuonna edellisvuoden tahtiin, Autotuojat ja -teollisuus ry kertoo. Linja-autojen rekisteröinneissä näkyi pitkään odotettua kasvua.
Kuorma-autoja ensirekisteröitiin 3 341, joka on 5,5 prosenttia vähemmän kuin vuonna 2021. Niistä raskaita vähintään 16 tonnin kuorma-autoja oli 2 420. Niitä rekisteröitiin lähes entiseen tahtiin.
Kevyitä ja keskiraskaita kuorma-autoja rekisteröitiin sen sijaan selvästi aiempaa vähemmän.
Linja-autoja rekisteröitiin 417. Määrä kasvoi 9,2 prosenttia vuoteen 2021 verrattuna, mutta on edelleen vähäinen pitkän aikavälin keskiarvoon verrattuna.
Autotuojien mukaan koronatilanne leikkasi pitkäaikaisesti erityisesti tilausliikenteen ja pitkämatkaisen bussiliikenteen kysyntää. Pääosa kalustosta onkin hankittu paikallisliikenteeseen.
Suomessa on 2000-luvulla rekisteröity keskimäärin 500 uutta linja-autoa vuosittain.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat





