
Hiilineutraalin Cupra-uutuuden penkkikankaaseen on käytetty meristä kerättyä muovijätettä
Täyssähköisen Cupra Bornin tehoversio rökittää Volkswagenin logolla varustetun sisarmallinsa.Cupra Born on myyntimenestykseen nousseen Volkswagen ID.3 -täyssähköauton sisarmalli. Samalle alustalle on rakennettu myös Skodan ja Audin sähköautoja.
Täyssähköinen Cupra Born avaa uusia ovia ympäristöasioissa. Se toimitetaan asiakkaille hiilineutraalisti. Toimitusketjussa käytetään uusiutuvista lähteistä peräisin olevaa energiaa ja loput päästöt korvataan sertifioiduilla ympäristöinvestoinneilla.
Cupra erottuu sisarestaan vauhdikkaammalla muotoilulla. Sen lisäksi siitä on saatavilla kutkuttava tehoversio.
Sisältä Cupra Born on hallintalaitteiden ja näyttöjen puolesta hyvin samankaltainen kuin ID.3. Kojealaudalta löytyy mittarinäytön lisäksi keskelle sijoitettu 12-tuuman kosketusnäyttö.
Kosketuksella toimivat liukusäätimet ovat Volkswagenista tuttuja. Ne eivät ole hirveästi kiitoksia keränneet. Niistä ei ole perinteisten säätimien haastajiksi.
Koeajossa ollut esisarjan Cupra sekoili sekä säätimien että digitoimintojen ja jopa navigoinnin kanssa muutenkin oikein urakalla. Valmistaja lupaili siltä osin parannusta varsinaisiin myyntimalleihin.
Cupra Bronin varustukseen kuuluu puheentunnistus, mikä on tärkeää ääniohjattujen sovellusten lisääntyessä.
Cupramaisuus näkyy ohjaamon materiaalivalinnoissa. Ne ovat laadukkaammat kuin ID.3:ssa.
Ajan hengen mukaisesti mukana on myös kierrätysmateriaalia. Cupran vakiovarusteena oleviin kuppi-istuimiin on käytetty merestä kerätystä muovista valmistettua lankaa.
Varsinainen Cupra-ilme rakentuu kuparisista elementeistä, joita löytyy ratista, kojelaudasta ja keskikonsolista.
Auton voimalinja on tuttu ID.3:sta. Cupraan saa kuitenkin lisää tehoa tai toimintamatkaa antavat e-Boost Perfomance tai E-Boost Range -paketit, joita ei ID.3:een ole tarjolla.
Perus-Cupran tehovaihtoehdot ovat 110 tai 150 kilowattia. E-Boostilla tehoa irtoaa 170 kilowattia eli 231 hevosvoimaa.
Eron huomaa ajossa. Täyssähköauto oli muutenkin mukava valinta Espanjan vuoristo-olosuhteissa suoritettuun koeajoon, sillä siinä on koko auton vääntö koko ajan käytössä.
E-Boost -version teholisä antoi ajoon oman säväyksensä. Jos se ei kiinnosta, sitten ostajan kannattaa tyytyä ID.3:een, joka on edullisempi vaihtoehto.
Tosin niin että Cupra Bornin hintoja ei ole vielä kerrottu.
Cupran akkuvaihtoehdot ovat 45, 58 ja 77 kilowattituntia. Suurimmasta akusta riittää Range-versiolla tehoa jopa 540 kilometrille. Pienimmällä akulla pääsee 340 kilometriä.
Nopealla 170 kilowatin teholla suurimpaan akkuun saa noin 7 minuutissa lisää 100 kilometriä toimintamatkaa. Auton omalla 11 kilowatin laturilla akun saa täyteen 6 tunnissa 15 minuutissa.
Suomeen Cupra Bornia aletaan tuoda marrasjoulukuussa, mutta sen hinnat eivät ole vielä tiedossa.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat

