Siirry pääsisältöönSiirry hakuun
Siirry sivupalkkiinSiirry alaosaan
  • ”Keräilen omasta ja muiden autoista tielle irronneita osia” – äänestä Suomen surkeinta kylätietä

    Yhdeksän kauheaa ehdokasta kilpailee kuvakilpailussa kyseenalaisesta kunniasta. Äänestys on päättynyt.
    Äänestä ehdokkaista omaa suosikkiasi.
    Äänestä ehdokkaista omaa suosikkiasi. Kuva: Suomen surkein tie 2025

    Suomen surkein kylätie 2025 -kilpailun finalistit on nyt valittu. Voit äänestää niistä voittajaksi sen kaikista surkeimman tämän jutun lopussa.

    Yhteensä finaaliin valittiin yhdeksän ehdokasta eri puolilta Suomea.

    1. Ahde ahdistaa. Varsinais-Suomi, Pöytyä, Pöytäsuontie, mt 12555.

    Kuva: Satu Aaltonen

    Kyseisessä kohdassa on kapea kivisilta ja sen kahta puolin jyrkät ahteet. Tälläkin hetkellä sillalla on niin valtavat kuopat, ettei siitä voi muuta kuin mateluvauhdilla ajaa läpi.

    Kuoppia ei pysty kiertämään.Lisäksi tien reuna pettänyt vesisateiden vuoksi.

    Talviaamuisin jännittää, että pääseekö tietä pitkin töihin. Aamulla joutuu miettimään mistä suunnasta lumi on tuiskunnut ja mikä peltoaukea on mahdollisesti mennyt tukkoon. Monesti on kierrettävä montakin kilometriä pidempää reittiä pitkin töihin.

    Välillä tielle ajetaan niin karkeaa sepeliä, että lähes koko naapurustolta meni renkaat puhki autoista. Muutenkin autot ovat kovilla, kun kuoppaisia teitä joutuu ajamaan.

    Tien surkea kunto hirvittää, kun ajattelee sitä, että lähistöllä asuu vanhoja ihmisiä. Ambulanssin tulo ja siten avun saanti voi viivästyä tien huonon kunnon vuoksi. Talviaamuisin lasten koulukyydit ovat haastava hoitaa, kun tie on hoitamatta. Ei käy kateeksi taksikuskeja. Viime talvena koululaiset joutuivat jäämään kotiin parina aamuna, koska koulukyydin ajo olisi ollut liian vaarallista.

    2. Kehrontie. Pirkanmaa, Vesilahti, Kehrontie, mt 13719.

    Kuva: Laura Iskala

    Kehrontie on kotitieni. Päivittäin ajan ensimmäiset neljä kilometriä tietä aina mennessä ja tullessa. Kuva on käyttämältäni ensimmäiseltä neljältä kilometriltä.

    Kuvaa otettaessa on ollut pitkään kuivaa, joten tällä hetkellä tie on monttuinen, mutta ei kurainen. Pahimpina syksyn ja kevään kurakeleinä tie on sellaista savista liejua, että tällainen tavallinen pikkuauto junnaa ja luistelee kurassa.

    Kesäisin pöly on runsasta ja tie on kuopilla ja nimismiehenkiharalla. Lumisina talvina tie on varmaan autoystävällisimmässä kunnossa, jos vain aurauksesta on huolehdittu, mutta vesisateella tie menee niin sanotulle "kaljamalle" ja hiekoitusta saa odotella.

    Meillä on autoista hajonneet muutamat renkaat sekä tiuhaan vaihdettu erilaisia alustan osia. Tietenkään ei voi suoraan osoittaa, että hajonneet osat ovat johtuneet vain tästä huonosta kotitiestä, mutta muuten ajelemme pääosin asfalttiteitä.

    Tiellä on 80 km/h nopeusrajoitus, mutta ei tulisi mielenkään ajaa siinä yli 50 km/h. Tiellä on kuntoonsa nähden runsaasti liikennettä. Siinä ajaa päivittäin tukkirekkoja, säiliöautoja ja traktoreita sekä tietenkin päivittäinen autoliikenne ja koulutaksit.

    Tien reunassa kulkevat vielä kävelijät ja pyöräilijät. Ymmärtäisin ehkä tien huonon kunnon, jos asuisimme jossain harvaan asutulla itärajalla, mutta Kehrontien alkuun on Tampereen keskustorilta noin 35 kilometriä.

    3. Lässähtänyt tie. Lappi, Kittilä, Raattama–Tepasto, mt 9562.

    Kuva: Anja Keskitalo

    Kyseessä on valtion ylläpitämä tie Kittilässä. Tien vaikutuspiirissä on lähes kymmenen kylää. Tien heikko kunto hankaloittaa joka päivä työssä kulkijoita, koululaisia, yrittäjiä, asukkaita ja matkailijoita.

    Suuri huoli on myös se, miten ihmiset saavat ajoissa ensihoitoa ja muita pelastustoimia.

    4. Rikottu tie. Pohjois-Pohjanmaa, Nivala, Haapaperäntie, mt 18343.

    Kuva: Sari Jylhä-Ollila

    Asun Haapaperällä ja kylätietä käytän päivittäin työmatkoilla ja asioidessani keskustassa. Perheen lapset käyvät Haapalan kyläkoulua, joka on myös tämän tien varrella.

    Tie on niin huono, että sitä ajaessa tuntuu, että sisäelimet vaihtavat paikkaa ja hampaat tippuvat suusta. Tie on täynnä rosoista ja haljennutta pintaa ja siinä on koloja. Se on kuin kivinen tilkkutäkki.

    Todella surullisessa kunnossa oleva. Liikennettä tiellä on kohtuu paljon, sillä tienvarsi on täynnä omakotitaloja.

    5. Erikoiskyltti Ali-Vekkoskentielle. Uusimaa, Porvoo, Ali-Vekkoskentie, mt 11748.

    Kuva: Henrik Svärd

    Ali-Vekkoskentie on melko vilkkaasti liikennöity kylätie. Tie on täynnä kuoppia, joita on paikoin paikattu useaan otteeseen. Nyt olisi jo korkea aika laittaa tie kunnolla kuntoon. Olen käyttänyt tietä lähes päivittäin, ja jos yrittää väistää yhtä kuoppaa, päätyy suurella todennäköisyydellä toiseen.

    Tie kuluttaa auton jousitusta kovasti, puhumattakaan siitä, kuinka epämukavaa on ajaa traktorilla ja työkoneilla pitkin tietä.

    Eräs huomaavainen henkilö olikin siksi asettanut tien varteen erityisen varoituskyltin, jossa varoitettiin kuopista: "Spänn bh:n, ta ut löständerna." Suomeksi se kuuluisi suunnilleen näin: "Kiristä rintaliivit, irrota tekohampaat."

    Kyltti oli tien varressa koko kevään ja kesän, mutta valitettavasti huomasin hiljattain, että se oli poistettu – vaikka se olisi yhä hyvin palvellut tarkoitustaan.

    6. Harinkaantie. Pohjois-Savo, Vesanto, Harinkaantie, mt 5511.

    Kuva: Anu Hytönen

    Harinkaantie on mäkinen ja mutkainen soratie, jossa paikoin pusikot kasvavat tiessä kiinni.

    Tiellä ajaa niin koulukyyti, maitoauto, puutavarakuljetukset, traktorit ja totta kai kylän tavallinen arkiliikenne. Sateen aiheuttama ura oli paikoin puoli metriä syvä.

    7. Jäähyväiset pohjapanssareille. Etelä-Savo, Rantasalmi, Tuusmäentie, mt 15338.

    Kuva: Jaana Viljakainen

    Itselleni kehno teiden kunnossapito aiheuttaa pohjakosketuksia, kirjaimellisesti. Kuvan osoittamalta suoralta olen keräillyt paitsi oman autoni, myös muiden kulkijoiden pohjapanssarin palasia sekä muita autoista irronneita muoviosia.

    Koko tien leveydelle ja kymmenien metrien pituudelle levittyvä kuoppamatto on armoton henkilöautoille. Ne ostavat maastoauton, jolla siihen on mahdollisuus, muiden osa on nöyrästi keräiltävä itseään ja autoaan tien varrelta.

    Materia on vain materiaa, muovi vain muovia. Suurin huoli on niiden puolesta, joiden on pakko päästä läpi kuopista huolimatta, kuten pelastusajoneuvojen, koulukyytien sekä maito- ja karjaautojen.

    8. Kuoppainen koulutie. Etelä-Savo, Juva, Ollikkalantie, mt 4342.

    Kuva: Anssi Laamanen

    Lapseni kulkee koulupäivinä koulubussin kyydissä ja tie on niin kuoppainen, että auto heiluu ja sen kyydissä tulee huonovointiseksi. Toivoisin, että tie kunnostetaan ennen kuin jotain pahempaa sattuu koulukyytiläisille.

    9. Kuoppatie Vt 21. Lappi, Enontekiö, Vt 21.

    Kuva: Satu Kotavuopio

    Vt 21, Karesuvannosta pohjoiseen n. 35 km.

    Reikä on paikattu luultavasti viikolla 37, mutta koko kesä on jouduttu ajamaan tietä, joka on paikoin hengenvaarallinen myös kesällä. Haluaisinkin tätäkin kautta tuoda valtakunnallisesti esille tien surkean tilan.

    Tielle ei ole maalattu edes keskiviivaa. Kesällä on korjattu Kilpisjärven ja Ailakkalahden välinen 4 km pätkä. Laskin, että tätä korjausvauhtia Karesuvanto–Kilpisjärvi -välin korjaaminen kestää 28 vuotta.

    Huomattava on myös se, ettei meillä ole vaihtoehtoista tieyhteyttä. Lisäksi rekkaliikenne on hurja.