Käytetyt vanhat renkaat uusiokäyttöön pinnoittamalla ja korjaamalla – Porissa valmistetaan uusiorenkaita kuorma-autoihin, maansiirtokoneisiin ja trukkeihin
Suomen Euromaster Oy:n Porin pinnoittamossa valmistetaan uusiorenkaita ja korjataan rikkoutuneita renkaita. Kaikki työt tulevat Euromasterin muiden rengasliikkeiden kautta.Pori
Maansiirtokoneen renkaiden pinnoittamiseen käytettäviä muotteja varastoidaan sisällä ja ulkona. Koska käytettäviä rengaskokoja ja pintavaihtoehtoja on useita, valikoimissa on useita muotteja. Kuminen muotti joustaa hieman, jolloin hieman rungoltaan erikokoisistakin renkaista voidaan tehdä samankokoisia. Kuva: Seppo PenttiEuromaster Pori -pinnoittamo aloitti toimintansa Porin Rengas -nimellä jo 1950-luvun lopulla. Yrityksen omisti Steinerin perhe. Jo tuolloin yrityksessä tehtiin renkaisiin pinnoitusta. 1980-90-lukujen taiteessa Euromaster osti Rengas-Steinerin. Pinnoituksen tekniikka on muuttunut aikojen kuluessa. Alun perin saksalainen insinöörin keksintö, kumimuotti, tuli Suomeen Ruotsista. Silloinen yrityksen omistaja, Ari Steiner ohjasi kehitystä, ja kumimuotin käyttö yleistyi. 1970-luvulla tuli markkinoille esivulkanoitu remmipinta ja muotit jäivät lähes täysin pois. 1980-luvun alussa aloitettiin maansiirtorenkaiden pinnoitus kumimuottien kanssa, koska se oli tässä kokoluokassa edullisempi vaihtoehto.
Nykyään Euromaster Pori -pinnoittamo tekee käytetyistä vanhoista rungoista uusiorenkaita, joille annetaan kolmen vuoden takuu. Pinnoittamolla on tuotantotilan lisäksi käytössä kaksi varastoa, joissa odottaa käytettyjä runkoja pinnoitusta sekä jo pinnoitettuja renkaita maksimissaan 5‒6 tuhatta.
Kuorma-auton renkaita pinnoitetaan kahdella tuotantolinjalla. Lisäksi on maansiirto- ja teollisuuslinjat (trukki). Renkaita myös korjataan ja täytetään TyrFil-menetelmällä. Tyrfil täytetyllä renkaalla työt jatkuvat, vaikka esimerkiksi romupihalla ajettaisiin rengas naulaan.
Kuorma-auton renkaan runkoja ostetaan kotimaasta ja ulkomailta. Euroopasta renkaita tulee 2‒3 kontillista viikossa. Pintamateriaalia ostetaan usealta eri pinnoitevalmistajalta. Renkaat pinnoitetaan asiakkaan tilauksen mukaan. Tarjolla on Michelinin omat Recamic- ja New Life-pinnoitteet, kuten myös kilpailijoiden tuotteet. Uusiorenkaisiin saadaan samat pintavaihtoehdot kuin on uusissakin renkaissa.
Perinteisiä maatalouden riparenkaita ei pinnoiteta. Industrial-tyyppisiä traktorirenkaita voidaan pinnoittaa.
Suomessa pinnoitukselle on pitkät perinteet ja ammattitaitoa. Työtä pinnoittamossa tehdään osittain jo toisessa sukupolvessa. Muutaman, yli 40 vuotta alalla olleen, jälkikasvua on ollut jo useamman vuoden samassa työpaikassa. Käyttöpäällikkö Kari Hyppönen on ollut talossa 42 vuotta. Kari on aloittanut työnsä rengasalalla pinnoituksessa ja on jäämässä parin vuoden päästä eläkkeelle.
Lue Koneviestin nettisivuilta renkaiden pinnoittamon toiminnasta ja TyrFil-menetelmästä!
Sinua saattaa kiinnostaa myös seuraavat artikkelit:
Renkaiden nestetäyttö - Vakauttavaa painotusta
Joko sinulle tulee Koneviestin uutiskirje? Tilaamalla maksuttoman uutiskirjeen saat noin kerran kuukaudessa sähköpostiisi toimituksen valitsemia kiinnostavimpia juttuvinkkejä. Tilaa uutiskirje
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat




