Siirry pääsisältöönSiirry hakuun
Siirry sivupalkkiinSiirry alaosaan
  • Nyt eivät syyt hankkia sähköauto ainakaan lisäänny – vain harvalla voi vetää peräkärryä

    Liikenne- ja viestintävirasto Traficomin johtava asiantuntija ennakoi asiaan muutosta, kunhan sähköautojen hinnat tippuvat.
    Monen sähköauton kohdalla tilanne on johtavan asiantuntijan mukaan se, ettei niillä ole sallittua vetää peräkärryä lainkaan. Tällaisiin autoihin ei myöskään saa asennettua vetokoukkua.
    Monen sähköauton kohdalla tilanne on johtavan asiantuntijan mukaan se, ettei niillä ole sallittua vetää peräkärryä lainkaan. Tällaisiin autoihin ei myöskään saa asennettua vetokoukkua. Kuva: Hanna Linnove

    Jos miettii sähköauton hankintaa, on hyvä olla tietoinen siitä, ettei valtaosalla nykyisistä sähköautoista voi käytännössä vetää peräkärryä. Rajoituksen taustalla on se, että useiden sähköautojen suurin sallittu vetomassa ei ole riittävä peräkärrylle.

    Liikenne- ja viestintävirasto Traficomin ajoneuvot-osaston johtava asiantuntija Aki Tilli kertoo Maaseudun Tulevaisuudelle, että sähköauton niin sanotun vetokyvyttömyyden taustalla on sähköautojen hieman erilainen tekniikka verrattuna polttomoottoriautoihin. Polttomoottoriautossa moottorin ja vaihteiston välissä on kytkin.

    Oleellista polttomoottoriautoissa on, että niiden kytkin liukuu. Sähköauton moottorin pitää sen sijaan tuottaa riittävä liikkeellelähtöön vaadittava momentti suoraan, koska sähköautossa ei kytkintä ole. Jos voima ei riitä eikä sähkömoottori pyörikään, voi moottori hajota.

    "Jos sille (sähköautolle) halutaan sallia yhtään isompi vetomassa, se vaatii sähköauton moottorilta ja voimansiirrolta enemmän", Tilli sanoo.

    Paukkujen laittaminen moottorin tehoihin ja voimansiirtoon on Tillin mukaan kuitenkin kustannuskysymys. Nykyisin autonvalmistajat pyrkivät siihen, että autoja saadaan tehtyä mahdollisimman pienillä kustannuksilla.

    Monen sähköauton kohdalla tilanne on johtavan asiantuntijan mukaan se, ettei niillä ole sallittua vetää peräkärryä lainkaan. Tällaisiin autoihin ei myöskään saa asennettua vetokoukkua.

    Peräkärryn vetäminen on mahdollista joillain isommilla ja kalliimmilla autoilla. Tilli uskoo, että tulevaisuudessa autot kehittyvät niin, että myös pienemmillä ja halvemmilla sähköautoilla on mahdollista vetää peräkärryä.

    "Kun autojen saatavilla olevat mallit lisääntyvät ja hinnat tulevat hiljakseen alaspäin, se tulee leviämään myös pienempään kokoluokkaan", johtava asiantuntija arvioi.

    Tilli korostaa, että mallien lisääntyminen on oleellinen seikka tässä asiassa että sähköautojen kohdalla muutenkin.

    Vetokyvykkyys paranee myös pienemmissä sähköautoissa johtavan asiantuntijan arvion mukaan muutamassa vuodessa. Hän uskoo, että myös tulevaisuudessa tulee olemaan sähköautoja, joihin ei ole mahdollista asentaa vetokoukkua.

    "Koko sähköautojen problematiikkahan liittyy siihen, että niiden hinta on vielä niin korkea tavalliselle tallaajalle", Tilli muistuttaa.

    Nykyisiä sähköautoja ei ylipäätään ole Tillin mukaan suunniteltu siihen, että niillä vedettäisiin ainakaan mitään isompaa. Myös pitkien matkojen ajaminen niillä on haastavaa. Sen sijaan sähköautot ovat hyviä lyhyillä matkoilla.

    Pitkät yli 100 kilometrin matkat ovat ongelma johtavan asiantuntijan mukaan sähköautolle silloin, jos päämäärät ovat satunnaisia, ja latausmahdollisuuksia ei välttämättä ole.

    "Pääosin lyhyitä, mutta satunnaisesti pitkiä matkoja ajavalle lataushybridi on parempi vaihtoehto. Paljon pitkää matkaa satunnaisiin paikkoihin ajavalle suosittelisin ympäristöystävällisenä vaihtoehtona kaasuautoa tai dieseliä, jossa käyttää uusiutuvaa dieselpolttoainetta", Tilli sanoo.