Siirry pääsisältöönSiirry hakuun
Siirry sivupalkkiinSiirry alaosaan
  • Tehokkaat led-lisäpitkät häikäisevät helposti

    Poliisin mukaan häikäisy johtuu valojen virheellisestä käytöstä ja kuljettajan tarkkaamattomuudesta.
    Vaikka henkilöautojen laittomat lisävaloviritykset lähes katosivat uusien valosäännösten myötä pari vuotta sitten, löytyy raskaan liikenteen ajoneuvoista liikaa lisäkaukovaloja. Kuvassa valoja ratsaavat Lapin poliisilaitoksen ylikonstaapeli Pasi Vartioniemi (vas.) ja katsastusmies Asko Räikkä A-Katsastuksesta Kemistä.
    Vaikka henkilöautojen laittomat lisävaloviritykset lähes katosivat uusien valosäännösten myötä pari vuotta sitten, löytyy raskaan liikenteen ajoneuvoista liikaa lisäkaukovaloja. Kuvassa valoja ratsaavat Lapin poliisilaitoksen ylikonstaapeli Pasi Vartioniemi (vas.) ja katsastusmies Asko Räikkä A-Katsastuksesta Kemistä. Kuva: Kari Lindholm

    Viime vuosina räjähdysmäisesti yleistyneet led-lisäkaukovalot ovat halogeenipolttimoilla varustettuja lisäkaukovaloja monin verroin kirkkaammat.

    ”Led-lisävalojen referenssipisteluvut ovat valojen kirkkauteen nähden yllättävän pieniä”, vertaa ylikonstaapeli Pasi Vartioniemi Lapin poliisilaitoksen liikennevalvontaryhmästä.

    Yhtä aikaa palavien kaukovalojen suurin sallittu referenssipisteluku on pari vuotta sitten uudistettujen valosäännösten myötä 100.

    Referenssimerkinnät löytyvät valaisimista, ja ellei niitä ole näkyvillä, valaisimen referenssiluvun katsotaan olevan 20. Merkintä kuvaa valaisimen valaisutehoa.

    Valaisutehon kasvu on lisännyt häikäisyä liikenteessä, ja tämä on huomattu myös poliisiautoissa pimeällä kelillä. Uudentyyppisiä lisävaloja hankkineet autoilijat vaihtavat kaukovalot lähivaloille toisinaan liian myöhään.

    ”Autoilijat eivät aina ymmärrä, että uudet lisävalot ovat kirkkaat myös vastaantulijoille. Myös valaisumatka on pitempi”, Vartioniemi huomauttaa.

    Valojen virheellinen käyttö häikäisee vastaantulijoita, ja häikäisyn aiheuttaminen on kielletty tieliikennelaissa.

    ”Toisinaan häikäisyn aiheuttajalla on matkapuhelin kourassa. Ei keskitytä ajamiseen, vaan räplätään kännykkää, jolloin valot jäävät vaihtamatta.”

    Poliisi kehottaa vaihtamaan kirkkaat kaukovalot lähivaloille kauempaa kuin mihin on aiemmin totuttu. Takaisin kaukovaloille vaihdetaan vasta sitten, kun vastaantulevat autot sivuuttavat toisensa, sillä led-valo syttyy välittömästi täyteen kirkkauteen.

    Uutta on myös, että lisävalot saa asentaa etuakselin takapuolelle, käytännössä henkilöauton katolle. Tällöin valot eivät kuitenkaan saa häikäistä kuljettajaa konepellin kautta.

    Led-kaukovalot ovat yleistyneet autoissa parin viime vuoden aikana, ja syykin on selvä.

    Halogeenilisävalo on valkoista valoa suoltavan ledin rinnalla kuin myrskylyhty, ja harva niitä enää autoonsa huolii.

    Myös ksenonlisävalot ovat syrjäytyneet tehokkaiden ledien yleistyessä. Ksenoneita on korvattu ledeillä myös poliisiautoissa.

    ”Ksenonlisävalot eivät ole yhtä tehokkaita kuin nykyiset led-lisävalot, vaikka ne ovat kooltaan suurempia.”

    Vartioniemi hankki omaan yksityisautoonsa led-lisäpitkiä kolmin kappalein, sillä uudet valosäännökset sallivat kolme lisäkaukovaloa entisen kahden sijaan. Valoista on ollut iloa ja hyötyä 90 kilometrin työmatkalla Kemijärveltä Rovaniemelle etenkin syyspimeillä.

    ”Oikein käytettynä nykyiset lisäkaukovalot parantavat näkemistä ja lisäävät turvallisuutta liikenteessä. Myös hirvieläinkolarien riski pienenee”, Vartioniemi sanoo.

    Silmän sopeutumiskyky valomäärän muutoksiin on joutunut kirkkaampien lisävalojen myötä koetukselle.

    ”Kirkkailta kaukovaloilta himmeille lähivaloille vaihdettaessa käy usein niin, että autoilija huristelee ikään kuin sokkona useita sekunteja ennen kuin silmä sopeutuu lähivaloon.”

    Himmeät lähivalot ovat käytännössä halogeenivaloja, jotka ovat vielä yleisiä maamme vanhassa autokannassa.

    Sokkosekuntien aikana vaaravyöhykkeessä ovat heijastimensa kotiin unohtaneet jalankulkijat ja pimeät pyöräilijät, jotka usein vielä pukeutuvat tummaan asuun.

    Vartioniemi sanoo, että entistä sallivampien valomääräysten myötä laittomien valoviritysten määrä romahti henkilöautoissa. Eniten huomautettavaa löytyy raskaan ajoneuvokaluston valoissa.

    ”Yleistä on, että kuorma- ja rahtiautoihin asennetaan liikaa lisäkaukovaloja, jolloin referenssiluvut nousevat yli sallitun.”