
Romuautoista sopu EU:ssa – harrasteautojen määritelmä jäi edelleen auki
EU-komission alkuperäinen esitys meinasi tehdä vanhojen autojen harrastamisesta mahdotonta.EU:n halu kierrätyksen tehostamiseen uhkasi vaikeuttaa tai tehdä koko autoharrastustoiminnan mahdottomaksi. Nyt asiasta on päästy alustavaan sopuun, jonka pitäisi ottaa myös autoharrastus huomioon.
”Euroopan unionin jäsenmaat, Euroopan parlamentti ja EU:n komissio ovat päässeet alustavaa sopuun ajoneuvojen kiertotalousasetuksesta. Ehdotus menee vielä jäsenmaiden ja parlamentin hyväksyttäväksi”, toteaa erityisasiantuntija Eini Lemmelä ympäristöministeriöstä.
Lemmelän mukaan asetusehdotusta pystytään arvioimaan tarkemmin vasta, kun sen lopullinen sisältö on saatavilla. Sitä ennen sen teknisiin yksityiskohtiin tehdään vielä tarkistuksia.
Asetus velvoittaa romuajoneuvojen käsittelijät poistamaan tietyt osat ennen romuajoneuvojen murskausta. Kuva: Petteri KivimäkiAsetuksen tavoitteena on edistää romuajoneuvojen kierrätystä. Samalla halutaan estää romuajoneuvojen katoaminen virallisen kierrätyksen ulkopuolelle.
Komission alkuperäinen esitys ei ottanut huomioon autoharrastustoimintaa. Se olisi käytännössä tehnyt autoharrastuksen ja jopa museoautotoiminnan hyvin vaikeaksi tai mahdottomaksi.
Suomen ajoneuvohistoriallisen keskusliiton (Sahk) mukaan autoharrastajien huoli yhdisti etenkin Pohjoismaita. Niiden toiveesta asetusta on muotoiltu uusiksi.
Se näkyi esimerkiksi EU-parlamentin asetukseen ottamassa kannassa.
Suomessakin on paljon virallisen kierrätyksen ulkopuolelle jääneitä kilvettömiä romuautoja. Kuva: Markku VuorikariRomuajoneuvojen katoamisen estämiseksi asetus täsmentää edelleen romuajoneuvon ja käytetyn ajoneuvon eroa. Asetus sisältää romuajoneuvon määrittelykriteerit sekä vaatimuksia käytettyjen ajoneuvojen omistajanvaihdoksiin ja vientiin EU:n ulkopuolelle.
Myös Suomi on kannattanut tavoitetta puuttua katoaviin romuajoneuvoihin. Samalla Suomi on pitänyt tärkeänä, ettei asetus estä vanhoihin ajoneuvoihin liittyvää harrastustoimintaa.
Lemmelän mukaan asetus ottaa autoharrastuksen huomioon, sillä museoajoneuvot ja kulttuurisesti kiinnostavat ajoneuvot on rajattu asetuksen ulkopuolelle.
Asetusta aletaan soveltaa kahden vuoden kuluttua sen voimaantulosta.
Kulttuurihistoriallisesti arvokkaiden ajoneuvojen määritelmään odotetaan jäävän kansallista tulkinnanvaraa. Niistä saatetaan muodostaa oma ajoneuvoluokka.
Sahk:n puheenjohtaja Leila Suutarinen arveli ennakkoon, että asetuksen pohjalta määrätään romutettavaksi ajoneuvot, joilla ei ole edellytyksiä liikenteeseen tai jotka ovat poistettu rekisteristä ja jotka eivät kuulu historiallisten- tai harrasteajoneuvojen ryhmään, eikä niillä ole kunnostusedellytyksiä kohtuullisella kustannuksella tai aikataululla.
Asetusta aletaan soveltaa kahden vuoden kuluttua sen voimaantulosta, mutta siihen sisältyy eri pituisia siirtymäaikoja.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat







