
Vääntö lato- ja harrasteautojen kohtalosta jatkuu EU:ssa – pahimmillaan niitä uhkaa romutus
Romuautojen kierrätystä tehostavan direktiivin parlamenttikäsittelyn päättävä äänestys on siirretty syksyyn.
EU:ssa tekeillä oleva kierrätysasetus uhkaa lato- ja harrasteautoja pakkoromutuksella. Kuva: Markku VuorikariEU:n into tehostaa romuautojen kierrätystä uhkaa edelleen lato- ja harrasteautoja. Asiaa on käsitelty EU:n parlamentissa, mutta siitä äänestetään vasta syksyllä.
Komission esittämässä muodossa asetus uhkaa lakkauttaa ajoneuvoharrastuksen ja moottoriurheilutoiminnan. Tiukimman tulkinnan mukaan myös museoautojen rakentelu ja ylläpito sekä vanhojen autojen varaosien kauppa vaikeutuvat tai muuttuvat mahdottomiksi.
”Suomalaiset ajoneuvoharrastajat, historiallisten ajoneuvojen ylläpitäjät ja moottoriurheilun toimijat ovat tilanteesta syvästi huolestuneita”, kertoo puheenjohtaja Leila Suutarinen Suomen ajoneuvohistoriallisesta keskusliitosta.
Vanhoja autoja koskevan asetuksen tavoitteena on vähentää romuajoneuvoista syntyvää jätettä ja edistää niiden uudelleenkäyttöä, kierrätystä ja muuta hyödyntämistä ympäristöystävällisesti.
Alkuperäisessä muodossaan asetus ei ota huomioon autoharrastustoimintaa. Se käytännössä pakottaisi latoautot ja pitkäaikaiset projektit romutukseen.
Ajoneuvoharrastajat esittävät, että asetukseen lisätään tarkennus, jossa harraste- ja kilpailukäytössä olevat ajoneuvot rajataan sen ulkopuolelle. Myös ajoneuvojen ja varaosien vapaa liikkuvuus ja kauppa Euroopan alueella on turvattava.
Museo-, harrasteajoneuvo- ja kilpailutoiminta eivät voi jatkua, jos käytettyjen varaosien säilyttäminen ja jakaminen harrastajien toimesta estetään. Uusien kilpa-autokorien ja osien valmistus sekä huolto muuttuisivat mahdottomiksi, mikä vaarantaisi koko moottoriurheilun ja kulttuuriperinnön tulevaisuuden.
”Eduskunnan valiokuntien lausunnot ja EU:n valiokuntien kannat ovat viime päivinä tukeneet tavoitteitamme”, kertoo Suutarinen.
Hallitus on alusta lähtien edellyttänyt, ettei ajoneuvojen omistajille, viranomaisille ja muille toimijoille aiheutuisi asetuksesta tarpeetonta hallinnollista taakkaa. Hallituksen mukaan romuautoasetuksen käsittely on edennyt EU:ssa parempaan suuntaan vanhoihin ajoneuvoihin liittyvän harrastus-, kilpailu- ja liiketoiminnan kannalta.
Eduskunnan liikennevaliokunta kantaa tuoreessa lausunnossaan huolta, että asetus saattaa edelleen hankaloittaa vanhojen ajoneuvojen säilyttämistä ja keräilyä.
Valiokunta painottaa, että sääntelyllä ei saa vaikeuttaa tämän kaltaisiin tarkoituksiin käytettävien ajoneuvojen ja niiden varaosien ostamista ja myymistä.
”Asetusehdotuksen sääntely ei saa haitata nykyistä monipuolista vanhoihin ja historiallisiin ajoneuvoihin liittyvää harrastus-, kilpailu- tai liiketoimintaa”, valiokunta korostaa lausunnossaan.
Suutarisen mukaan autoharrastajat ovat tehneet ja tekevät edelleen asian eteen töitä hartiavoimin. Myös osa suomalaisista mepeistä on tarttunut asiaan.
”Aikaa on kuitenkin vain syksyyn ennen EU-parlamentin äänestystä. Siksi viestimme edelleen aktiivisesti EU-edustajille, keskeisille valiokunnille ja päättäjille liikkuvan kulttuuriperinnön puolesta”, sanoo Suutarinen.
Autoharrastajien asiaa koskevan tuoreen vetoomuksen allekirjoittaneet järjestöt edustavat yli 200 000 suomalaista ajoneuvoharrastajaa.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat







