Siirry pääsisältöönSiirry hakuun
Siirry sivupalkkiinSiirry alaosaan
  • Kelkkakauppa kiihtyy lumen ja matkailun imussa

    Moottorikelkkojen tuotanto ja kauppa peesaavat paksulumisen talven ja nousukiidossa olevan Lapin talvimatkailun imussa.
    Rovaniemen kelkkatehtaalla valmistettava Lynx on vallannut puolet kotimaan kelkkamarkkinasta. Tehtaan testikuljettaja Jukka Uutela ohjastaa Lynxin Touratech-seikkailukelkkaa.
    Rovaniemen kelkkatehtaalla valmistettava Lynx on vallannut puolet kotimaan kelkkamarkkinasta. Tehtaan testikuljettaja Jukka Uutela ohjastaa Lynxin Touratech-seikkailukelkkaa. Kuva: Kari Lindholm

    Moottorikelkkojen myynti on ponkaissut viidenneksen kasvukiitoon viime vuodesta. Suotuisa markkinaimu tuntuu myös BRP:n Rovaniemen moottorikelkkatehtaalla, jossa tuotantoa lisättiin vastaavasti.

    ”Hyvään markkinatilanteeseen vaikuttaa etenkin luminen talvi, mutta 2000-luvun alun tuotannon huippuvuosiin on vielä matkaa”, BRP:n Rovaniemen kelkkatehtaan johtaja Valto Ristimella sanoo.

    BRP:lle tärkeällä Skandinavian markkina-alueella kasvu on 17 prosenttia. Rovaniemen tehtaan tuotannosta viennin osuus on noin 85 prosenttia.

    Ristimellan mukaan Venäjän viennissä on myönteistä virettä, mutta siinä ei ole saavutettu samaa tasoa, joka nähtiin ennen ruplan kurssin syöksymistä ja öljyn hintaromahdusta.

    Rovaniemellä valmistetun Lynxin markkinaosuus kotimaassa on 50 prosenttia. Lynxin vedosta nauttii kanadalaislähtöinen Ski-Doo 23,5 prosentin osuudella. Merkin leveätelaiset työkelkat valmistetaan Rovaniemellä.

    Lumivarma Lappi on perinteisesti kelkkakaupan vahvinta aluetta Suomessa. Rovaniemeläisen konekauppiaan Ilkka Korteniemen mukaan vauhdikasta kelkkamyyntiä siivittää lumen ohella myös Lapin talvimatkailun hurja noste.

    Määrällisesti eniten Koneliike Korteniemi Oy myy Lynxin nelitahtista touring-kelkkaa, jota hankkivat etenkin matkailuyritykset. Matkailun käytössä on Lapissa tuhansia kelkkoja.

    ”Yritykset hankkivat jopa kymmeniä kelkkoja kerralla. Silti perinteiset hyötykäyttäjät, kuten poromiehet ja metsätalouden harjoittajat, ovat tärkeitä asiakkaita”, Korteniemi kuvailee.

    Siinä, missä parikymmenvuotias Lynx 5900 porskuttaa varttuneemman sukupolven käsissä alkutalven polttopuusavotassa, soveltuvat nykyiset leveätelaiset hyötykelkat yhtä hyvin myös perheen vapaa-ajan käyttöön. Kelkkojen ajo-ominaisuuksien ja tekniikan kehittyminen mahdollistaa entistä laajemmat käyttömahdollisuudet.

    ”Kelkkatehtaan 50-vuotisjuhlamalli, leveätelainen ja nelitahtinen Lynx Commander 5900 on meillä tämän talven hittituote.”

    Suurin osa hyötykelkoista hankitaan nelitahtikoneella. Korteniemi sanoo, että nykyiset nelitahtikelkat tulevat vaihtoon usein vasta 15 000–20 000 ajokilometrin jälkeen.

    Kysytyin kelkkasegmentti on syvänlumen ajoon tarkoitettu cross-over -mallisto, jota etenkin nuoret miehet hankkivat vapaa-ajan kelkkailuun. Pitkällä, kapealla ja korkeaharjaisella telamatolla sekä voimakkaalla moottorilla varustetut ummenajokkaat ovat parhaimmillaan pehmeässä lumessa, mutta niillä pystyy ajamaan myös reitillä.

    Syvänlumen kelkkailijat ovat löytäneet harrastuskentäkseen Ruotsin tunturit. Siellä kelkkailemiselle on huomattavasti vähemmän rajoituksia kuin Suomessa.

    Ruotsin löysempi kelkkakuri heijastunee myös Rovaniemen kelkkatehtaan vientiin. Valto Ristimella kertoo Ruotsin kelkkamarkkinan olevan kaksinkertainen sekä Suomen, että myös Norjan markkinaan verrattuna.