Tavallisen auton voi muuttaaedullisella etanolilla käyväksi
Etanolibensiinin hintaero perusbensiiniin on revennyt yli 60 senttiin litralta. Ilman muutostöitä RE85-bensiini käy vain flexifuel -autoihin, joita on liikenteessä joitakin tuhansia. Niiden lisäksi etanolia on alettu tankata myös muihin autoihin.
St1:n energiajohtaja Jari Suominen kertoo RE85-etanolibensiinin kulutuksen kaksinkertaistuneen kevään aikana. Sen jakelu on laajentunut noin 50 asemalle ympäri maan.
Hintatietoiset kuluttajat ovat tehneet tilanteesta omat johtopäätöksensä. Nohevimmat autoilijat ovat säätäneet vanhat bensa-autonsa etanolille sopivaksi.
”Sinällään kyse on yksinkertaisesta asiasta. Emme ole sitä kuitenkaan lähteneet autoilijoille suosittelemaan, jos autoja ei ole suunniteltu etanolibensalle.”
Suomisen mukaan St1 kartoittaa parhaillaan etanoliin siirtymisen mahdollisia riskejä VTT:n kanssa. Tavoitteena on saada pöytään faktaa.
”Amerikoissa tätä on tehty vuosikausia, mutta täkäläiset autokauppiaat eivät ole asiasta kiinnostuneita. Heitä kiinnostaa vain uusien autojen myynti.”
Maahantuojien suhtautuminen asiaan on pääsääntöisesti nuivaa. Ne eivät halua, että etanolia käytetään autoissa, joille sitä ei ole suunniteltu.
”Emme voi vastata, että kaikki auton osat kestävät sitä. Siksi etanolivirityksen jälkeen takuu raukeaa”, sanoo tiedottaja Kalle Kalaja Toyota Auto Finlandilta.
Samoilla linjoilla on esimerkiksi Škodaa tuova Helkama-auto.
Maan Auton toimitusjohtaja Vesa Tikka kertoo, että Peugeotin takuuta etanolimuunnos ei poista automaattisesti. Muunnostöistä johtuvia vikoja takuu ei kuitenkaan kata.
Hän arvelee, että kunnolla tehtynä muutostyöt maksavat tuhansia euroja.
Auton muunto etanolille on autojen kanssa räplänneille helppoa. Sitä on toteutettu bensan paineen nostolla ja sytytyksen ennakkoa lisäämällä. Bensaletkut on myös syytä vaihtaa etanolia kestäviin.
Bensaletkujen kestävyydestä on lähinnä arvailuja. Niiden vaihtoa puoltaa mahdollisesta syöpymisestä seuraava tulipalon riski.
Etanolin ongelmana on heikko kylmäkäynnistyvyys. Kylmäkäyntirikastusta pitää siksi nostaa jopa monikymmenkertaiseksi. Se onnistuu esimerkiksi huijaamalla lämpötila-anturia säätövastuksella.
Koska kyseessä on selvä markkinarako, tarjolla on myös palveluita, joissa auto muutetaan etanolilla toimivaksi käyttäjän puolesta. Sytytystä ja polttoaineen syöttömäärää ohjaavan paketin asennusta myydään noin 400 eurolla.
FlexFuel Finlandin asennuspalvelua pyörittävä Stig Lindell kertoo vaihtaneensa noin 100 autoa etanolille reilun parin vuoden aikana.
”Nyt asiakkaita on jonossa. Ilmeisesti jatkossa kuukaudessa tulee yhtä paljon asennuksia kuin tähän asti yhteensä.”
Lindellin mukaan kaikki asennukset ovat toimineet hyvin. ”Ei alkoholi moottoria riko. Vain suoraruiskutuskoneisiin muutos ei sovi.”
Omatoimisille harrastajille muutospaketteja löytyy netistä reilulla 100 eurolla.
JARMO PALOKALLIO
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
