"Romutraktorit" töihin: Kallioniemen tilalla koneet ostetaan vanhoina ja korjataan kuntoon – näin käytetty silppuri tuunattiin uuteen uskoon
Iisalmen kupeessa Kallioniemen maitotilalla ei ole juuri uusia koneita ostettu. Kaikki tarvittavat työkoneet hankitaan käytettynä ja kunnostetaan itse. Myös varastossa maannut käytetty silppuri kunnostettiin työkuntoon omin voimin.Kallioniemen tilalla noudatetaan maatalouskoneiden osalta ”romutraktori”-linjaa. Tilan emännän alun perin keksimä termi tarkoittaa sitä, ettei uusia koneita hankita, jos vain suinkin on tarkoitukseen sopiva käytetty ja kunnostuskelpoinen laite on jossain tarjolla. Koneiden kunnolla hankintahetkellä ei ole ollut niin väliä, mutta niissä on pitänyt olla jotain, jonka takia niitä on kannattanut korjata/muokata. Muutamia koneita on tehty itse alusta asti, esimerkkinä ruokintarobotti lypsykarjanavettaan.
Koneiden kunnostuksesta sekä muutoksista vastaavat tilan isäntä Mikko Laajalahti ja hänen poikansa Janne Laajalahti, joka asuu tilalla ja osallistuu tilanhoitoon. Sekä isällä että pojalla on vankka ammattikokemus koneiden tekniikasta, sillä Mikko on Luonnonvarakeskuksen johtava asiantuntija ja Janne Tume-Agrilla ohjelmistosuunnittelija.
Esimerkki tilalle käytettynä hankitusta ja ”tuunatusta” työkoneesta on JF 1100 -silppuri. joka hankittiin maatalouskauppiaan varastosta. Koneessa oli rapistunut ulkoasu, mutkalla oleva noukin ja jumissa olleet laakerit. Mielenkiinnon herätti silppurin 40-teräinen roottori, sillä se antoi mahdollisuuden sopivasti muokkaamalla saada silppurivaunusta alkuperäistä konetta huomattavasti tehokkaamman.
Laajalahdet ostivat silppurin kanssa JF 900 -silppurin, jossa oli tilalla olleeseen ES Metsjö 3000M -vaunuun sopiva vetorunko. JF 900 oli 24-teräinen, joten koko silppuri nostettiin sivuun ja tilalle vaihdettiin 1100:sen 40-teräinen.
Peruskunnostuksen lisäksi parantelua
Muutostyöt vaativat perusteellista suunnittelua ja silppurin purkamisen osiksi. Purettuna nähtiin helpommin kaikki korjausta ja muutosta tarvitsevat osat. Perusajatuksena oli saada nostettua silppurin työtehoa.
Teräroottorissa olevat 40 terää mahdollistavat aiemman silppurin 24 terän sijaan huomattavasti tehokkaamman materiaalin läpikulun. Pullonkaulaksi muodostui kuitenkin ahdas syöttökanava, jossa syöttötelojen avauma ei ollut riittävä. Vähänkin epätasainen karhe aiheutti helposti tukkeumia, joiden avaaminen vie työtehoa, vaikka silppurin syöttökoneiston peruutustoiminnolla tukkeuman poistaminen onnistuukin suhteellisen helposti.
Ongelman ratkaisuksi tehtiin syöttötelojen avautuman lisäämiseksi muutos laakerointiin. Ylätelan liikkuvan laakeripesän tukivartta jatkettiin, jolloin taittopiste siirtyi eteenpäin. Ratkaisulla liikevaraa tuli huomattavasti enemmän. Samalla korjaantui voimansiirtoketjun kireyden muutos liikkeen aikana, aikaisemman lyhyen vipuvarren päässä oleva syöttörulla liikkui pystyliikkeen lisäksi myös vaakatasossa, jolloin ketjun kireys muuttui liikkeen mukana. Muuttamalla silppurin alla olevia tukitankoja saatiin myös taaemman syöttötelan liikettä isommaksi. Muutokset ovat samoja, joita uudempien isojen JF-silppureiden rakenteeseen on tehty jo tehtaalla.
Silppurivaunun syöttötelojen kierrosnopeutta nostettiin 30 % hammasvälitystä muuttamalla. Muutos oli mahdollinen 40-teräisen roottorin ansiosta, koska se nielee materiaalia huomattavasti tehokkaammin kuin alkuperäinen 24 teräinen. Silpun pituus on tasaisempi suuremman terämäärän ansiosta.
Koneeseen tuli silppurin syöttöyksikön parantamisen lisäksi muitakin muutoksia: torven kääntö muutettiin hydrauliseksi ja peruutus muutettiin sähköisestä hydrauliseksi. Noukkimeen tehtiin pikakiinnitys ja siirtoalusta, jolla noukin on helppo irrottaa ja siirtää huoltoa varten pajalle. Perävaunun telissä on vapaasti ohjautuva taka-akseli, jossa oli sähköinen lukitus peruutusta varten. Lukitus yhdistettiin Valtran suunnanvaihtoon. Aikaisemmin peruutettaessa teli lukittui erillisellä sähkönapilla – nyt se lukittuu, kun peruutusvaihde on kytkettynä.
Muutoksien suunnittelutyössä hyödynnettiin myös 3D-printteriä.
Lue Koneviestin nettisivuilta, mitä 3D-printterillä valmistettiin, ja miten ”tuunattu” silppurivaunu on toiminut tilan töissä!
Sinua saattaa kiinnostaa myös:
Kokemuksia JF FCT 1350 ‑tarkkuussilppurista – näin korjattiin 220 lehmän rehut siiloihin
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat




