Kalliin auton ostajalla kiire
Ladattava Toyota Prius on yksi harvoista autoverouudistuksesta hyötyvistä ajoneuvoista. Useimmat käyttöautot kallistuvat huhtikuun alusta sadoilla tai tuhansilla euroilla. Jarmo Palokallio Kuva: Viestilehtien arkistoSeuraava vähäpäästöisyyttä suosiva autoveromuutos astuu voimaan huhtikuun alusta. Se kallistaa tavallisia käyttöautoja joillain sadoilla euroilla. Kalliit ja suuripäästöiset autot kallistuvat tuhansilla euroilla, joten niiden ostajilla pitää kiirettä.
Kiristyvän autoveron välttää, jos uusi auto ehtii rekisteriin ennen huhtikuun alkua. Vastaavasti todella vähäpäästöisen auton ostajan kannattaa viivyttää autonsa hankintaa huhtikuulle. Silloin auton voi saada muutamaa satasta nykyistä halvemmalla.
Kuluttajaa hämmentää tarjolla olevien moottorityyppien ja polttoaineiden runsaus. Ennen riitti valinta bensan ja dieselin välillä. Nyt niiden rinnalle ovat nousseet erilaiset flexifuel-, kaasu-, hybridi- ja sähköautovaihtoehdot.
Osa kuluttajista on pettynyt liikenteen verotuksen nykivyyteen. He siirtyivät muutama vuosi sitten ympäristöystävällisenä pidettyyn dieselautoon. Vuoden vaihteessa polttoaineveron korotus nosti dieselin hinnan bensan tasolle.
Sitä valtio kompensoi käyttövoimaveron alennuksella, mutta se tuppaa tankkaustilanteessa unohtumaan. Eikä se ole kaikille sama.
Hyötyjiäkin on. Käyttövoimaveron pudotus hyödyttää vähän ajavia dieselauton omistajia. Tähän asti heidän dieselautoilunsa on vastaavasti ollut suhteettoman kallista.
Paljon ajavat kärsivät dieselin kallistumisesta eniten. Siinä ei auta edes dieselauton pieni kulutus. Toisaalta dieselauto on edelleen paras vaihtoehto niille, joille kertyy paljon pitkää maantieajoa.
Dieselauton etuna on pienen ja tasaisen kulutuksen lisäksi se, että siihen sopii myös biodiesel ilman muutostarvetta.
Dieselautojen myynti nousi välillä puoleen kaikista. Sen jälkeen bensiinikäyttöiset autot ovat vallanneet valta-asemansa takaisin. Niiden kulutus on painunut alas uskomattoman nopeasti.
Suomen Fordin toimitusjohtaja Hannu Pärssinen kertoo autojen päästöjen putoavan niin nopeasti, että verottaja ei tahdo pysyä perässä. Huhtikuussa tapahtuva autoveronmuutos osoittaa, että verottaja kuitenkin tekee parhaansa, joten kisa ei ole vielä ohi.
Perinteinen bensa-auto sopii tavalliseen arkikäyttöön. Auton kulutus on kiinni ajotavasta. Jos kilometrejä kertyy enemmän, silloin vaihtoehtona on diesel.
Flexifuel-koneella varustettu bensa-auto toimii myös etanolibensalla. Jos se valmistetaan jätteistä, auton kasvihuonekaasujen päästöt jäävät hyvin pieniksi.
Hybridiauto hyödyntää jarrutusenergiaa. Sen kulutus kaupunkiajossa pysyy hyvin kurissa. Maantieajossa hybridiauton edut jäävät vähäisiksi.
Uutta tekniikkaa edustavat ladattavat hybridit, joiden toimintasäde sähköllä kasvaa koko ajan. Niiden yleistymistä jarruttaa kallis hankintahinta.
”Uskon, että hybridit lyövät nyt itsensä läpi. Veromuutos suosii niitä, se parantaa niiden suhteellista asemaa”, kertoo toimitusjohtaja Mika Elojärvi Suomen Toyotalta.
Veromuutoksen kärsijöiksi Elojärvi nostaa pienyrittäjät, jotka käyttävät pakettiautoja. Hän arvelee, että esimerkiksi tuotannosta poistuneen Hiacen viimeiset 800 autoa yritetään saada rekisteriin ennen huhtikuun alkua.
Varsinaiset sähköautot sopivat lyhyehköön päivittäiskäyttöön. Niiden toimintasäde talviajossa jää turhan lyhyeksi, joten ne eivät yleensä sovellu perheen ainoaksi autoksi.
Ellei sitten halua elämään jännitystä.
Tarjolla on myös kaasuautoja, mutta ne ovat jääneet harvinaisiksi. Periaatteessa sellainen sopisi maatilalle, jolla auton käyttämä metaani voitaisiin valmistaa itse.
JARMO PALOKALLIO
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
