
Mazdan loistokas uutuus vaatii tiheää lataamista
Uuden Mazda 6e:n sutjakka muotoilu ja sisustan laatu pistää kilpailijat koville.Mazda 6e herättää ihastusta sekä ulkonäöllään että loistokkaalla sisustuksella. Tekniikkakin toimii, mutta toimintamatkassa ja latauksessa se antaa tasoitusta kilpailijoilleen.
Heti Mazda 6e:n ensivaikutelma tekee vaikutuksen. Lähes viisimetrinen kokonaisuus on onnistuneesti muotoiltu. Se kerää katseita parkkipaikoilla.
Auton sisusta on myös poikkeuksellisen laadukas. Monien kilpailijoiden käyttämät halvan oloiset kierrätysmuovit loistavat poissaoloillaan.
Nappanahkaisen ja mokkakankaisen sisustuksen yksityiskohdat herättivät suoranaista ihastusta koeajon aikana kyydissä käyneissä matkustajissa.
Kuskin työtila on sähköautoille tyypillinen. Vaihteenvalitsin on ratin oikealla sivulla ja suurin osa toiminnoista on keskusnäytön takana. Se on suhteellisen helposti muokattavissa.
Toisaalta osa perustoiminnoista voisi kyllä olla perinteisten säädinten takana. Tilannetta helpottaa, että ratin painikkeista kaksi on ohjelmoitavissa.
Mazdan sähköistyminen on edennyt varovaisesti. 6e:n tekniikkakin on kiinalaislainaa.
Auto on takavetoinen ja sen akun koko on noin 69 kilowattituntia. Sillä irtoaa 479 kilometrin virallin wltp-kantama.
Syyskeleillä ja valtatiepainotteisessa matka-ajossa tuosta luvusta tipahti suosiolla reilu 100 kilometriä pois. Auton kulutus vaihteli kepeän taajama-ajon 15 kilowattitunnista moottoritien 23 kilowattituntiin 100 kilometrillä.
Etenkin nuo pienimmät lukemat ovat melkoinen saavutus, kun auto kuitenkin painaa lähes pari tonnia. Ajotavan, kelin ja nopeuden vaikutus on kaikkineen melkoinen, mikä on sähköautoille tyypillistä.
Auton lataus 80 prosenttiin sujuu parhaimmillaan 20 minuutissa. Ihan tuohon ei nollakeleillä tehdyllä koeajorupeamalla päästy. Akun esilämmitys onnistuu vain ennen liikkeelle lähtöä.
Mazda 6e on omimmillaan matka-ajossa. Sen kyyti on tasaista ja hiljaista.
Hyvällä tavalla lullaavaan matka-ajoon tulee ohituksissa ryhtiä. Auton tehot riittävät myös ripeisiin liikkeisiin.
Hauskana, mutta Suomen tienopeuksilla turhana yksityiskohtana on takaspoileri, joka nousee esiin vauhdin kasvaessa.
Ajoavustimien kanssa on kuten yleensä, eli osa niiden ominaisuuksista lähinnä ärsyttää. Esimerkiksi peliin puuttuva kaistavahti jättää auton reunaviivan tuntumaan, mistä se pitää irrottaa ratin vastaliikkeellä.
Ahtailla parkkipaikoilla pitkä ja lähes kaksi metriä leveä auto ei ole omimmillaan.
Vetokykyä autolla on 1 500 kiloa, mutta koukku ei kuuluu lähtöhintaan.
Mazda 6e:n 44 300 euron lähtöhinta tuntuu auton antamaan laatuvaikutelmaan nähden hyvin kilpailukykyiseltä. Pienet miinukset koskevat akun esilämmitystä ja talvikantamaa.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat










