
Video: Auton hallinta siirtynyt kosketusnäytöille ‒ jopa hansikaslokeroa on turha yrittää avata kiskomalla
Autonvalmistajat ovat luopuneet kojelaudan perinteisistä paino ja kääntönäppäimistä asiakkaita kuulematta.
Uuden Polestarin kojelaudan toiminnot on siirretty kosketusnäyttöön. Jopa hansikaslokero on avattava sen kautta. Kuva: Jarmo PalokallioMonien uusien autojen kojelaudat on putsattu kaikista kytkimistä. Niiden sijaan toiminnat on keskitetty kosketusnäytön ja erilaisten liukuhipaisukytkinten taakse.
Kojelaudan suurissa kosketusnäytöissä on omat vahvuutensa. Ne sopivat navigointiin ja joihinkin muihinkin toimintoihin. Kaikkien kojelaudan kytkinten vaihtuminen kosketusnäytön taakse saa kuitenkin monen niskakarvat pystyy.
Auton ratin liukuhipaisu -kytkimet eivät pärjää käytettävyydessä perinteisille painikkeille ja rullakytkimille. Kuva: Jarmo PalokallioErityisen yksimielisen tyrmäyksen on saanut Volkswagen-konsernin kosketusnäytön yhteyteen liitetty liukukytkin. Sen avulla esimerkiksi radion äänenvoimakkuuden säätö sopivaksi on melko toivotonta.
Vähän vastaavia liukuhipaisukytkimiä löytyy monta asetetta kalliimmistakin autoista. Sellaisten kanssa joutuu arpomaan jopa yli 100 000 euroa maksavien Mercedeksien omistajat.
Parhaimmillaan uusi tekniikka on toimivaa ja se helpottaa autoilijan elämää. Enää ei tarvitse huolehtia auton avaimista, jotka ovat kännykässä tai pienessä kortissa taskun pohjalla.
Auto lähtee käyntiin kun oven avaa ja kuski istuu paikalleen. Se sammuu ja lukitsee vastaavasti itsensä, kun kuski poistuu autosta.
Paitsi, että tuo jälkimmäinen temppu on jostain syystä osoittautunut monelle tekoälysovellukselle vaikeaksi. Esimerkiksi uutta avaimetonta Volvo EX30:tä oli varsin vaikea saada sammumaan.
Myös uuden avaimettoman Polestar 3:n hieno tekniikka odottaa päivitystä, jolla auto sammuisi ja lukittuisi kuskin poistuttua.
Lähtökohtaisesti painikkeeton ja säätimetön kojelauta on graafisesti kaunis. Perinteisen äänenvoimakkuussäätimen lisäksi joitakin muitakin kytkimiä siinä kannattaisi kuitenkin säilyttää.
Ehkä jopa hansikaslokeron kannen avauspainike voisi säilyä perinteisenä. Nyt osa uusista autoista on siirtänyt senkin kosketusnäyttöön, josta autoa ensimmäistä kertaa käyttävän on melkoisen työlästä sitä löytää.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat







