
Ford toivoo tästä autosta uutta syömähammasta ‒ vanhat tutut mallit poistuvat valikoimista
Takavetoinen sähkö-Explorer yllättää ketteryydellään ja pitkällä yli 600 kilometrin kantamalla.
Takavetoisen Explorerin kantama yhdellä latauksella on parhaimmillaan karvan yli 600 kilometriä. Kuva: Jarmo PalokallioFord on ladannut melkoiset odotukset uuden täyssähköisen Explorerin varaan. Amerikkalainen autonvalmistaja toivoo siitä uutta syömähammasta mallistoonsa.
Ford on tehnyt viime vuosina rajuja panostuksia sähköautoihin. Samalla moni sen vanhoista menestysmalleista on karsiutunut tai poistumassa valikoimista. Viikate on osunut Fiestaan, Focukseen ja Mondeoon sekä Fordin Max-tilamalleihin.
Explorerissa kuskin näkymää hallitsee 14,6 tuumainen liikuteltava kosketusnäyttö. Sen kanssa on tultava tutuksi, sillä perinteiset säätimet ja painikkeet loistavat poissaolollaan.
Liikuteltavan näytön fiksuus paljastuu, kun sen lukitsee ala-asentoon. Silloin sen taakse jää kätevä salalokero tärkeille tavaroille.
Ratin hipaisuliuku-kytkinten käytettävyys jättää toivomisen varaa. Myös ikkunan sähkökytkimissä on säästelty. Niitä on neljälle ikkunalla vain kaksi.
Pidempien matkojen tekoa helpottaa, että auton reittisuunnitteluun kuuluu latauspysähdysten optimointi.
Uusi Explorer on suunniteltu ja valmistettu Euroopassa. Kehitystyössä yhteistyökumppanina on toiminut Volkswagen.
Auto pohjautuu samaan pohjarakenteeseen, kuin Volkswagen ID.4, Škoda Enyaq ja Audi Q4 E-Tron. Lopputulos on silti omanlaisensa. Se korostaa Fordin amerikkalaista perimää.
Explorerin myynti käynnistyy suoraviivaisilla vaihtoehdoilla. Auton akun koko on aluksi 77 kilowattituntia. Myöhemmin luvassa on myös pienempiakkuinen versio.
Voimalinjoja ja varustetasoja autossa on kaksi. Alkaen hinnalla auto on takavetoinen. Sen WLTP-normin mukainen toimintamatka on 602 kilometriä.
Nelivetoversiosta irtoaa 340 hevosvoiman tehot. Se singahtaa 5,3 sekunnissa nollasta 100 kilometriin tunnissa.
Tehoversion kantama on 566 kilometriä. Sen pikalatausteho on 185 kilowattia. Hintaeroa etu- ja takavedolla on 2100 euroa.
MT testasi auton takavetoisen version. Se on ohjauksen puolesta mainio ajettava. Akusto pitää auton painopisteen matalalla, mutta toisaalta auto on melko korkea, joten pieneltä huojunnalta ei voi välttyä.
Ahtailla parkkipaikoilla takavetoinen Explorer yllättää ketteryydellään. Sen kääntöympyrä jää alle 10 metriin. Hyvä kääntyvyys on suurikokoiselle autolle melkoinen etu.
Valmistajan autolle ilmoittama kulutus on noin 14 kilowattituntia 100 kilometrillä. MT:n kevyessä koeajossa auto kulutti 18‒20 kilowattituntia.
Syyskylmä akku latautui puolessa tunnissa 40 kilowattitunnin verran. Latausnopeudeksi tuli siten noin 80 kilowattia. Kyseisen auton huippulatausteho on 135 kilowattia.
Akussa on myös esilämmitysmahdollisuus.
Explorerin maavara ilman kuorma on yli 19 senttiä. Täydellä kuormalla maavaraa jää 14 senttimetriä. Vetokykyä takavedolla on 1000 ja nelivedolla 1200 kiloa.
Takavedolla Explorerin perusversion alkaen hinta on 48 820 euroa.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat






