
Citroënin iso kissa palaa kehiin – tarjolla taikamattomaista kyytiä
Ranskalaismerkin lippulaiva haastaa Audin ja BMW huippumallit.
C5 X:n valtteja ovat näyttävän muotoilun lisäksi mukavuus, hiljaisuus ja tilavuus. Kuva: Jarmo PalokallioCitroënin isoista kissoista legendaarisin on vuonna 1955 esitelty kaasunestejousituksella varustettu DS. Se ja sitä seuranneet ikoniset huippumallit ovat keränneet kiitosta sekä muotoilusta että mukavuudesta.
Viimeiseksi varsinaiseksi isoksi kissaksi jäi yläluokkainen C6, jonka valmistus loppui vuonna 2012. Viittä vuotta myöhemmin Citroën lopetti myös ylemmän keskiluokan liikkumistarpeista vastanneen C5:n myynnin Euroopasta.
C5:n suosiosta kertoo, että sitä näki Suomessa usein myös taksitolpilla.
Nyt välivuodet ovat ohi ja Citroën palaa suurten perheautojen valmistajaksi C5 X ja C5 Aircross -malleilla. C5 X:n osalta on puhuttu jopa ison kissan paluusta.
Uutuudella on siten suuret saappaat täytettävänään.
Citroënin oman määritelmän mukaan C5 X pitää sisällään sekä farmari-auton että katumaasturin piirteitä. Aiempaan tapaan se kiehtonee ostajia, jotka arvostavat persoonallista muotoilua ja ajonautintoa.
Koeajon perustella nuo mainospuheet eivät ole pelkkää tuulen pieksentää. Ensinnäkin C5 X:n muotoilu on jälleen kerran omassa luokassaan. Sen lisäksi auto vakuuttaa sekä ajomukavuudella että käytettävyydellään.
Auto on hyvin mukava ja hiljainen ajettava pitkillä matkoilla. Kaistavahti pitää auton kaistaviivojen välissä ilman äkkinäisiä korjausliikkeitä.
Kojelautaa hallitsee matala ja leveä 12-tuumainen uuden sukupolven kosketusnäyttö. Osaa toimintoja voi ohjata myös äänellä.
Tilat ovat hyvät sekä edessä että takana. Pidemmän mökkireissun tavaratkin kulkevat mukana, sillä tavaratila vetää 545 litraa. Tavaratilan käyttöä helpottaa leveä luukku ja matala lastauskynnys.
Citroënin isot kissat ovat kuuluisia taikamattomaisesta jousituksestaan. Kaasujousitusta autoon ei saa, mutta myös C5 X:n uuden aktiivijousituksen matkamukavuus on parhaasta päästä.
C5 X:n voimalinjoista löytyy sekä bensiini- että lataushybridiversiot. Lataushybridin teho on 225 ja bensakoneiden 130- ja 180-hevosvoimaa.
Akun koko on 12,4 kilowattituntia ja sen latausaika on nopeimmillaan 2 tuntia, mutta kotipistorasian 8 ampeerin sulakkeella se vie yli 7 tuntia.
Parhaimmillaan auto on matka-ajossa. Jos päivämatkat jäävät lyhyiksi, latausmahdollisuus tekee auton käytöstä edullista. Lataushybridiversio kulkee pelkällä sähköllä yli 50 kilometriä.
Sähkön loputtua kulutus pysyy aisoissa eli kuuden seitsemän litran tietämillä siististi ajamalla.
Ladattavan hybridin vetokyky on 1350 kiloa. Tehokkaammalla bensamoottorilla vetokyky nousee 1600 kiloon.
C5 X:n lähtöhinta bensiinimoottorilla on 39548 euroa. Ladattavan hybridin lähtöhinta on 48141 euroa.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat



