Pätevyyskoulutuslaahaa jäljessä
Ammattipätevyyskoulutus on jäänyt pahasti jälkeen tavoitteesta. Huiman pitkästä siirtymäajasta huolimatta koulutuspäivämerkintöjen hankinta painottuu viime hetkiin, sillä vasta noin puolet kursseista on suoritettu.
Ammattipätevyyden tarvitsee noin 100 000 kuskia, eli syyskuuhun 2014 mennessä tarvitaan puoli miljoonaa jatkokoulutuspäivää. Vuodenvaihteessa merkintöjä oli 244 815 kappaletta, kun niitä olisi pitänyt ”tasaisen nopeuden taulukon” mukaan olla jo 350 000.
Kuskeilta puuttuvat 250 000 koulutuspäivää pitää suorittaa 1,5 vuodessa. Se on melkoinen urakka, sillä kuljetusalalla on totuttu siihen, että koulutukset järjestetään viikonloppuisin.
”Moni kuljettaja arastelee turhaan koulutuksia, sillä niihin ei kuulu osaamista tai oppimista mittaavia kokeita. Kyse ei ole autokouluopetuksesta vaan tiedon ja osaamisen jakamisesta. Tarjolla on jo noin 2 000 kurssia, joten valinnanvaraa riittää”, kertoo Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL:in koulutuspäällikkö Eino Simonen.
Jokaiseen viiden vuoden koulutusjaksoon kuuluu pakollisena ennakoivan ajon koulutuspäivä, muuten kurssien valinta on kuljettajan ja hänen työnantajansa päätettävissä. Kaikki viisi koulutuspäivää voivat olla ennakoivaa ajoa, tai ennakoivan ajon lisäksi neljä muuta kurssia voivat olla esimerkiksi ensiapukoulutusta.
Yksi koulutuspäivä maksaa 100–200 euroa. Jos kuljettajalla ei ole kurssit maksavaa työantajaa tai hänen päätyönsä on esimerkiksi maanviljelys, ammattiajopätevyyden hankkiminen voi jäädä tekemättä.
Keikkakuljettajista onkin syksystä 2014 alkaen todennäköisesti pulaa.
PEKKA VIRTANEN
Moni kuljettaja arastelee
turhaan koulutuksia, sillä niihin
ei kuulu osaamista mittaavia kokeita.
Kyse ei ole autokouluopetuksesta vaan
tiedon ja osaamisen jakamisesta.«
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
