Lumipölly tiellä yllättää jälleen – tätä valotemppua kannattaa käyttää, jos haluaa välttää peräänajon
Ilmatieteen laitoksen ennustama lumentulo heikentää näkyvyyttä lähivuorokauden aikana monin paikoin.
Huono näkyvyys lumipöllyisellä tiellä taklaantuu parhaiten ottamalla auton varsinaiset ajovalot käyttöön pelkkien päiväajovalojen sijaan. Myös takasumuvalo tehostaa näkyvyyttä takana ajavien suuntaan. Kuva: Sanne KatainenViime vuosien uusissa ajoneuvoissa näkyy yhä enemmän päiväajovaloja (drl), joissa riittävän valoisuuden vallitessa auton anturi sytyttää vain huomiovalot.
Ongelmia voi kuitenkin syntyä esimerkiksi sankassa lumisateessa, jos anturi tulkitsee valoisuuden riittäväksi, vaikka näkyvyys on muutoin heikko. Auton kuljettajan tulisi aina tällaisissa olosuhteissa kytkeä varsinaiset ajovalot päälle, tiedottaa Liikenneturva.
”Jos oman auton valot mietityttävät, on hyvä kävellä käynnissä olevan menopelin ympäri. Silloin näkee, mitä valoja automatiikka on kytkenyt käyttöön. Joissakin malleissa takavalot eivät pala lainkaan päiväajovalojen eli huomiovalojen kanssa, mikä osaltaan lisää tarvetta varmistaa näkyminen kytkemällä ajovalot käsin. Moni saattaa yllättyä siitä, että oman auton perä onkin pimeänä”, Liikenneturvan yhteyspäällikkö Tapio Heiskanen sanoo.
Katso vallitseva ajokeli MT:n sääpalvelusta.
Tehokas keino näkyä huonolla kelillä takaa tuleville on takasumuvalo, jolloin riski peräänajoista pienenee.
”Takasumuvaloa voi ja kannattaa käyttää aina, kun näkyvyys on kelin takia huonontunut – ei pelkästään sumussa. Siitä on hyötyä myös sakeassa lumipyryssä. Pelkkä pimeä ei vielä riitä: silloin sumuvalot häikäisevät turhaan muita tienkäyttäjiä ja ovat pikemminkin haitaksi kuin hyödyksi”, kertaa Heiskanen.
Kuljettaja voi Heiskasen mukaan pohtia omiin havaintoihinsa peilaten, olisiko juuri sillä hetkellä syytä kytkeä sumuvalo päälle.
”Oma näkeminen toimii hyvänä ohjenuorana. Jos itsellä on vaikeuksia nähdä kunnolla edellä ajavaa, voi olettaa, että keli haittaa myös takana tulevan havainnointia."
On hyvä varmistaa jo ennen liikkeelle lähtöä, mistä takasumuvalon saa päälle, ettei sitä joudu ajaessa etsimään.
Heiskanen lisää aina pätevän konstin kehnoon ajokeliin: ”Kun näkyvyys on huono, saa oman nopeuden laskemisella lisää pelivaraa toimia. Nopeus on asetettava sen mukaan, että kuljettaja säilyttää ajoneuvon hallinnan ja saa sen pysäytettyä tarvittaessa.”
Artikkeli on julkaistu aiemmin 11.1.2021
Lue lisää:
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat


