Subaru Impreza hyötyy jenin halpenemisesta
Subarun uusi Impreza hyötyy jenin heikkenemisestä. Halvimmillaan auton saa alle 25 000 eurolla. Myös sen sisarmallina tunnetun XV:n hinta putoaa tuhansilla euroilla.
Impreza esiteltiin ensimmäisen kerran vuonna 1992. Sen jälkeen nelivetoihin erikoistunut Subaru on moninkertaistanut tuotantonsa.
Viime vuodet ovat olleet hyvin vaikeita japanilaisille autonvalmistajille. Ensin niitä kuritti vahva jeni. Sitten tuli tsunami, jonka jälkeen autotuotanto oli sekaisin puoli vuotta.
Kun siitä selvittiin, Euroopan autokauppa hyytyi taantumaan. Kaikesta tuosta huolimatta Subaru teki viime vuonna kovan tuloksen.
Suomessa Subaru on tehnyt itseään tunnetuksi hitaasti mutta varmasti. Se on nelivetoautojen toiseksi myydyin merkki.
Impreza on XV:n kevennetty versio. Sen maavara on matalampi ja maastovarustelu vähäisempää, mutta jatkuva neliveto takaa etenemisen.
Uuden mallin moottorivaihtoehdot ovat supistuneet yhteen 1,6 litran bensakoneeseen. Alhaalle asennettu boxermoottori lisää auton vakautta.
Subarun panostus polttoaineen kulutuksen laskemiseksi on kantanut hedelmää.
Nelivedon kulutusero tavalliseen etuvetoon on vain 1,4 prosenttia. Muilla automerkeillä tuo ero on kymmenen prosentin tietämissä.
Korin mitat uudistus on pitänyt ennallaan. Silti sisälle on saatu lisää tilaa. Esimerkiksi tavaratila on kasvanut 300 litrasta 380 litraan.
Myös näkyvyys on aiempaa parempi, sillä etuistuimet ovat totuttua korkeammalla.
Piiloon jää, että Imprezan perusrakennetta on vahvistettu ja jousitusta jäykistetty.
Myös ohjaukseen on haettu tarkkuutta. Ohjaustuntuman onnistumisen jokainen voi arvioida itse, sillä siihen ainoa mittari on kuljettajan mieltymykset.
JARMO PALOKALLIO
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
