Uusi tekniikka taltuttaa kitkan murto-osaan nykyisestä
Suuri osa autojen käyttämästä polttoaineesta kuluu liikettä vastustavan kitkan voittamiseen. Jarmo Palokallio Kuva: Viestilehtien arkistoHenkilöauton polttoaineen kulutuksesta peräti kolmasosa kuluu kitkan voittamiseen. Sen vähentäminen pienentää tuntuvasti polttoaineen kulusta ja liikenteen päästöjä.
”Tekniikka kitkan selättämiseen on jo olemassa ja uusia vaihtoehtoja kehitetään koko ajan. Autojen kitkahäviöitä voidaan pienentää 10–80 prosenttia kohteesta riippuen”, kertoo tutkijaprofessori Kenneth Holmberg VTT:stä.
Vaikka tekniikka kitkan voittamiseksi on olemassa, se siirtyy käytäntöön hitaasti, sillä uusi tekniikka maksaa ja autokanta uudistuu hitaasti.
Holmberg odottaa, että kitkaa vähentävien ratkaisujen käyttöönotto pudottaa autojen kulutusta vajaalla viidenneksellä seuraavan 5–10 vuoden aikana.
Pidemmällä aikavälillä kitkan pienentäminen nipistää polttoaineen kulutuksesta lähes kaksi kolmasosaa.
Kitkaa vähennetään uudenlaisilla pinnoitteilla ja kitkapintojen muotoilulla. Myös voiteluöljyn uudet lisäaineet, matalan viskositeetin voiteluaineet ja ioniset nesteet laskevat kitkaa.
Uudet timantinkaltaiset hiilipinnoitteet ovat jo laajassa käytössä. Niitä löytyy autojen lisäksi esimerkiksi tietokoneista. Parhaat pinnoitteet vähentävät kitkan puoleen, joten niillä on suuri merkitys lopputulokseen.
Parhaillaan tutkitaan, miten ne kestävät lämpöä ja ikääntymistä.
Kitkaa voidaan vähentää myös pinnan laserkuvioinnilla eli teksturoinnilla sellaiseksi, että se ohjaa voitelukalvon virtausta ja sisäistä paineenmuodostusta.
Toimiva kuviointi vähentää moottorin kitkan puoleen, minkä on todettu säästävän polttoaineen kulutusta 4 prosentilla.
Myös voiteluaineita parannetaan koko ajan. Yksi kiinnostava vaihtoehto ovat ionisoidut nesteen, joiden molekyylit hylkivät toisiaan ja vähentävät samalla kitkan jopa puoleen.
Moottorien ja renkaiden vierinnän kitkan vähentämisessä kannustimena ovat massiiviset säästöt. Holmbergin mukaan pelkästään Suomessa voitaisiin kitkaa vähentämällä säästää 300 miljoonaa litraa polttoainetta vuodessa. Sen rahallinen arvo olisi 430 miljoonaa euroa.
Samalla liikenteen hiilidioksidipäästöt vähenisivät radikaalisti. Vielä suurempi merkitys sillä on maailmanlaajuisesti.
Maailmassa on käytössä 612 miljoonaa henkilöautoa. Jokainen niistä käyttää vuoden aikana 340 litraa polttoainetta pelkästään kitkan voittamiseen.
JARMO PALOKALLIO
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
