Autoja romutettiin ennätysmäärä viime vuonna
Lähes 21 vuoden keskimääräinen romutusikä on Euroopan vanhin.Viime vuonna Suomessa romutettiin enemmän autoja kuin koskaan ennen. Niitä kierrätettiin yhteensä 88 362 kappaletta eli yli viidennestä aiempaa enemmän.
”Kierrätysmäärän kasvu on pitkäjänteisen viestintä- ja valistustyön tulosta, mutta viime vuoden huima kasvu on pääasiassa romutuspalkkion ja alalla tapahtuneen digiloikan ansiota”, kertoo Suomen Autokierrätys Oy:n toimitusjohtaja Arto Silvennoinen.
Siirtyminen sähköiseen romutuspoistoon on helpottanut kierrätysalan toimintaa, jolloin virallisen kierrätysjärjestelmän piiriin saadaan yhä suurempi osa romutusikäisistä ja -kuntoisista autoista.
Hyvin onnistunut romutuspalkkiokampanja lisäsi kierrätykseen palautuneiden autojen määrää yli 6 000 autolla.
Romutuspoistojen määrä on ollut kasvussa viime vuosina. Vielä vuonna 2016 jäätiin 59 427 autoon.
Keskimääräinen romutusikä on kasvanut 2010-luvulla yli 20 vuoteen. Romutuspalkkiokampanja käänsi romutusiän viime vuonna hienoiseen laskuun.
Suomessa romutusikä on huomattavasti korkeampi kuin Euroopassa, sillä EU-maissa autot palautuvat kierrätykseen keskimäärin 15-vuotiaina.
Elinkaarensa päässä olevan auton voi Suomessa kierrättää ilmaiseksi. Vastaanottopisteiden sijainnin voi tarkistaa Suomen Autokierrätyksen nettisivulta.
Valtakunnallisesti kattavaan vastaanottopisteverkostoon kuuluu lähes 300 vastaanottopaikkaa
Kierrätysjärjestelmään kuuluvat vastaanottopisteet poistavat auton lopullisesti rekisteristä ja toimittavat auton omistajalle romutustodistuksen, mikä takaa omistajan velvollisuuksien ja maksujen päättymisen.
Kierrätys on tärkeää uusioraaka-aineiden ja käytettyjen varaosien saamiseksi
Kierrätysjärjestelmän ansiosta käyttöikänsä loppuun tulleiden autojen materiaalit ja osat voidaan hyödyntää parhaalla mahdollisella tavalla.
Romuauton keskimääräisestä materiaalisisällöstä 75 prosenttia on metallia, kuten terästä, rautaa, alumiinia ja kuparia. Kierrätysmetalleja käyttämällä voidaan säästää huomattavia määriä energiaa ja vähentää hiilidioksidipäästöjä uuden materiaalin valmistukseen verrattuna.
Kierrätysjärjestelmän ansiosta auton materiaaleista saadaan hyödynnettyä Suomessa jopa 97 prosenttia.
Viime vuosina esille noussut kiertotalous on ollut käytössä autoalalla jo vuosikymmeniä – esimerkiksi hyväkuntoisia käytettyjä autonosia voidaan myydä varaosiksi.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat

